| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Metoda kasowa dla „małych podatników” - zmiany od 2013 roku

Metoda kasowa dla „małych podatników” - zmiany od 2013 roku

Przedsiębiorcy posiadający status „małych podatników” mogą rozliczać podatek VAT metodą memoriałową (na zasadach ogólnych) lub metodą kasową. Aby wybrać metodę kasową konieczne jest zadeklarowanie tego na druku VAT-R (podczas rejestracji jako podatnik VAT lub poprzez złożenie aktualizacji).

Co wprowadzają nowe zasady

  1. Zniesienie 90-dniowego terminu na rozliczenie podatku VAT w przypadku nieotrzymania zapłaty od innego podatnika; mały podatnik nie musi rozliczać VAT-u dopóki nie otrzyma zapłaty całości lub części należności. W przypadku otrzymania części należności, rozliczana jest proporcjonalna część VAT-u.
  2. Wprowadzenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego po uregulowaniu części zapłaty - proporcjonalnie do opłaconej części faktury. Wcześniej odliczeń można była dokonywać dopiero w kwartale opłacenia całości faktury kosztowej kontrahentowi.
  3. Wprowadzenie 180-dniowego terminu po upływie którego można dokonać rozliczenia podatku VAT w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych i innych osób, które nie są czynnymi podatnikami VAT, jeśli do tego czasu sprzedawca nie otrzyma zapłaty za dostarczone towary i usługi.

Oznaczenia na fakturach – koniec z „fakturami VAT MP”

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usługi od stycznia 2013 r. zniosła oznaczenia faktur VAT MP i zastąpiła je adnotacją „metoda kasowa”.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »