Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stanowi kontynuację korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej w tym zakresie. Podobne podejście do omawianego zagadnienia zostało zaprezentowane m. in. w interpretacjach: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 28 lutego 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1530/11-3/KT), oraz z dn. 19 lipca 2011 r. IPPP2-443-543/11-2/IZ. W interpretacjach wydawanych wcześniej występował jednak pogląd, zgodnie z którym tego typu świadczenia należy zakwalifikować jako świadczenie usług, opodatkowane stawką 8% (tak stwierdzono m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 28 czerwca 2011 r., sygn. ILPP1/443-547/11-2/MK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 17 listopada 2011 r., sygn. IBPP2/443-901/11/BW).
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
reklama
reklama
Podejście zgodnie z którym w przypadku przedmiotowych świadczeń mamy do czynienia z opodatkowaniem stawką 5 % należy uznać za słuszne i zgodne z wykładnią prawa unijnego dokonywaną przez TSUE. Skoro bowiem sensem ekonomicznym takich czynności jest dostawa dań gotowych do spożycia, nieracjonalne jest traktowanie ich jak usługę. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie preferencyjnej stawki jest uzależnione od przyjętego modelu biznesowego oraz posiadanej infrastruktury restauracyjnej. Jak słusznie bowiem podkreślano w przytaczanych wyżej interpretacjach, w tego typu przypadkach należy brać pod uwagę całokształt okoliczności towarzyszących zawieraniu transakcji.
Filip Biegun
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Śląski