REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak posługiwać się e-fakturami

REKLAMA

Obowiązuje już rozporządzenie MF pozwalające przedsiębiorcom posługiwać się e-fakturami. Nie jest to jednak możliwe bez wcześniejszego przygotowania się, w tym poniesienia nakładów finansowych.

SPIS TREŚCI




Argumenty zwolenników e-faktur
Przedsiębiorcy będący zwolennikami tego sposobu prowadzenia ewidencji zobowiązań podatkowych wskazują na niższy koszt ich sporządzenia (faktury nie trzeba wysyłać pocztą, pracownik albo właściciel firmy może czas poświęcony drukowaniu faktur papierowych oraz umieszczaniu ich w segregatorach przeznaczyć na inne zajęcia).
Ważne jest też, że e-faktury opatrzonej bezpiecznym podpisem nie można sfałszować.
 
Przedsiębiorcy inwestujący już dziś w możliwość wystawiania e-faktur zakładają też, że już niedługo staną się faktem rządowe plany pozwalające przedsiębiorcom załatwiać wszelkie sprawy z urzędami poprzez Internet (np. bezpieczny podpis elektroniczny ma być dołączany do dokumentów przekazywanych przez przedsiębiorcę do ZUS).
Warto wspomnieć, że ostatnia nowelizacja Ordynacji podatkowej przewiduje od sierpnia 2006 r. możliwość składania deklaracji podatkowych za pomocą Internetu. Dotyczy to również podań, wszelkiego typu żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków.
Dla niektórych podmiotów elektroniczna forma składania deklaracji będzie od sierpnia 2006 r. obowiązkiem. Dotyczy to np. firm rozliczających w urzędach skarbowych dużych podatników, komorników sądowych oraz notariuszy. Jest kwestią otwartą, czy dokumenty składane do urzędów skarbowych za pośrednictwem Internetu od sierpnia 2006 r. będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym. Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji otrzymał bowiem prawo do określenia, w rozporządzeniu, elektronicznego formatu deklaracji i podań, sposobu przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzajów podpisów elektronicznych, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podania.
Zwolennicy e-faktur wskazują na wygodę związaną z wyszukiwaniem potrzebnej w danej chwili faktury. Wystarczy odpowiednie oprogramowanie i przedsiębiorca będzie mógł bardzo szybko wyszukać e-faktury według zadanych kryteriów, np. dokumentujące określoną wartość transakcji (np. powyżej 2000 zł), z określonego przedziału czasowego (np. maj 2006 r. – czerwiec 2006 r.), dotyczące danego asortymentu itd.

Argumenty przeciwników e-faktur
Przeciwnicy e-faktur wskazują na koszty ich stosowania. Obecnie faktura nie musi zawierać dwóch elementów, które zmuszałyby do przesyłania papierowego oryginału faktury nabywcy usługi albo towaru np. pocztą – są to podpis oraz pieczęć firmowa. Oznacza to, że fakturę można przesłać e-mailem do kontrahenta jako plik Worda albo w formacie PDF. Odbiorca wydrukuje ją i w wersji papierowej umieści w dokumentacji firmy. Tak więc już dziś jest możliwość przekazania faktury za pośrednictwem e-maila, a konieczność wydrukowania tak przekazanych faktur stanowi poważny koszt jedynie dla firm zawierających w skali miesiąca dużą liczbę transakcji.
W przypadku e-faktur trzeba natomiast ponieść znaczące – z perspektywy małej firmy – wydatki.
 
Warunkiem, by faktury mogły być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, jest zagwarantowanie przez przedsiębiorcę ich autentyczności pochodzenia i integralności treści.
Pierwszy sposób, to opatrzenie e-faktury bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Jest to pojęcie zdefiniowane w ustawie o podpisie elektronicznym.
Drugim sposobem jest sięgnięcie po wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych. Ten sposób najprawdopodobniej nie będzie się cieszył popularnością.
Jaki jest koszt e-podpisu? Eksperci odradzający posługiwanie się dyskietką jako nośnikiem e-podpisu rekomendują kartę kryptograficzną z czytnikiem. Wraz z certyfikatem oraz oprogramowaniem daje to koszt w przedziale 400 – 1100 zł. Do tego jednak trzeba co kilkanaście miesięcy zapłacić abonament za prawo stosowania e-podpisu weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Ponieważ tylko cztery firmy w Polsce je wystawiają (Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), Unizeto, Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz TP Internet), istnieje obawa porozumień monopolistycznych i wysokich cen usług tych firm. Prawo do stosowania e-faktur to nie tylko jednorazowy koszt zakupu infrastruktury niezbędnej do stosowania bezpiecznego podpisu oraz abonament za e-podpis.
 
Faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej trzeba przechowywać w sposób umożliwiający – na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej – natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur.
Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również czytelność przez cały okres ich przechowywania.
Spełnienie tych wymogów może oznaczać często poniesienie nakładów przekraczających koszt zakupu i opłat abonamentowych wynikających ze stosowania bezpiecznego e-podpisu.
 
Dodatkowo mali przedsiębiorcy będący dostawcami i kooperantami dużych firm i wystawiający w skali roku kilkanaście faktur VAT obawiają się, że po przejściu dużych firm na system e-faktur zostaną zmuszeni do przejścia na e-faktury wraz z koniecznością poniesienia wszystkich wymienionych kosztów.
Akceptacja e-faktur przez kontrahenta
 
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej tylko pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.
 
Akceptacja może być wyrażona nie tylko w formie pisemnej. Wystarczy wyrażenie zgody w formie elektronicznej. Tak więc przedsiębiorca może otrzymać zgodę na otrzymywanie e-faktur od swojego kontrahenta w formie e-maila. Nie może być to jednak zwykły e-mail. Musi spełniać wymogi przewidziane dla e-faktur. Tak więc musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub autentyczność pochodzenia i integralność treści będą zagwarantowane poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).
Pierwszej e-faktury nie można jednak wystawić natychmiast po uzyskaniu akceptacji ze strony kontrahenta. Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji tej formy rozliczeń.
Uderza to w szybkie dokonywanie transakcji (dziś akceptacja faktur, dziś e-faktura), co jest charakterystyczne dla zawierania ich za pośrednictwem Internetu.

Korekta e-faktury
Faktury korygujące oraz duplikaty faktur do tych wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Jedynie w sytuacjach wyjątkowych po wystawieniu e-faktury można fakturę korygującą sporządzić w formie innej niż e-faktura.
 
Przykład
Anna C. we wrześniu 2005 r. wystawiła fakturę VAT w postaci elektronicznej, dokumentując sprzedaż książek za pośrednictwem Internetu o wartości 350 zł. W listopadzie 2005 r. zorientowała się, że źle określiła wartość książek – zaniżyła ich cenę o 100 zł (nabywca przelał na konto prawidłową kwotę 450 zł). Wystawiła fakturę korygującą. Ponieważ nabywca książek wycofał się z akceptacji faktur, wystawiła fakturę korygującą w wersji papierowej. Na fakturze umieściła adnotację, że ta faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.


• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur – Dz.U. Nr 133, poz. 1119
 
Marta Pietrucha
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA