| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Księgowanie od A do Z

Księgowanie od A do Z

Prowadzenie nawet małej firmy wymaga podstawowej wiedzy z zakresu sposobów ewidencjonowania zdarzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prowadzenie rachunkowości ma także za zadanie umożliwienie prawidłowego rozliczenia się z kontrahentem i z budżetem. Rachunkowość prowadzona jest nie tylko dlatego, że tak nakazuje prawo, ale także po to, by można było uzyskać informacje konieczne do właściwego funkcjonowania jednostki (czyli osiągania zysków). To rachunkowość jest źródłem informacji niezbędnych do podejmowania decyzji. Praktycznie cały obszar firmy jest widoczny w zbiorach danych rejestrowanych w księgach rachunkowych i ewidencjach pomocniczych. Informacje tworzone przez rachunkowość służą też otoczeniu przedsiębiorstwa związanemu z nim transakcjami gospodarczymi.

EKSPERT RADZI
Jak korygować błędy w dowodach
Błędy w dowodach źródłowych zewnętrznych obcych i własnych można korygować jedynie przez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem.
Błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawiane przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej. Nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.
Jeżeli jedną operację dokumentuje więcej niż jeden dowód lub więcej niż jeden egzemplarz dowodu, kierownik jednostki ustala sposób postępowania z każdym z nich i wskazuje, który dowód lub jego egzemplarz będzie podstawą do dokonania zapisu.
Obieg dowodów księgowych
Właściwy, czyli dostosowany do potrzeb zarządzania firmą obieg dokumentów, niezbędny jest dla zapewnienia skutecznej kontroli rzetelności, gospodarności i prawidłowości realizacji operacji gospodarczych. System obiegu większości dokumentów uwarunkowany jest w dużym stopniu czynnikami niezależnymi od firmy, czyli przepisami o rachunkowości, o statystyce oraz przepisami podatkowymi.
Najprostsza instrukcja obiegu dokumentów, pasująca do małej, w miarę prostej organizacyjnie firmy, powinna zawierać:
• zasady wystawiania dowodów własnych,
• zasady przyjmowania dowodów obcych,
• zasady obiegu obu rodzajów dowodów – własnych i obcych (czyli przekazywanie pomiędzy stanowiskami, czynności wykonywane na tych stanowiskach, jakie komórki uczestniczą w tym obiegu, jaka jest częstotliwość obiegu dowodów między tymi komórkami),
• procedury kontroli dowodów księgowych, w tym uprawnień właściwych osób do zatwierdzania tych dowodów.
Pomimo że wskazane elementy powinny okazać się pomocne, powinniśmy mieć na względzie fakt, że trudno jest o gotowe, uniwersalne wzorce instrukcji obiegu dokumentów dla wszystkich firm. Każda instrukcja musi uwzględniać specyfikę firmy i jej zwyczaje.
W przypadku dokumentów dotyczących VAT-u, niezwykle ważnych z punktu widzenia podatkowego, zasadne jest nawet zamieszczanie pełnych wyciągów z przepisów, tak aby wszyscy pracownicy wystawiający te dowody mogli dokładnie je poznać i stosować. Dokumentowanie operacji zakupu i sprzedaży opodatkowanych VAT (lub zwolnionych) powinno stanowić osobny rozdział w instrukcji. W rozdziale tym powinno się wskazać, w jaki sposób powinny być dokumentowane zakupy i sprzedaż, jakie elementy (dane) powinien zawierać każdy z tych dokumentów, w ilu egzemplarzach należy je wystawić, jak je korygować w razie wystąpienia błędów, jak je przechowywać.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pawłowska

Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »