| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Księgowanie od A do Z

Księgowanie od A do Z

Prowadzenie nawet małej firmy wymaga podstawowej wiedzy z zakresu sposobów ewidencjonowania zdarzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prowadzenie rachunkowości ma także za zadanie umożliwienie prawidłowego rozliczenia się z kontrahentem i z budżetem. Rachunkowość prowadzona jest nie tylko dlatego, że tak nakazuje prawo, ale także po to, by można było uzyskać informacje konieczne do właściwego funkcjonowania jednostki (czyli osiągania zysków). To rachunkowość jest źródłem informacji niezbędnych do podejmowania decyzji. Praktycznie cały obszar firmy jest widoczny w zbiorach danych rejestrowanych w księgach rachunkowych i ewidencjach pomocniczych. Informacje tworzone przez rachunkowość służą też otoczeniu przedsiębiorstwa związanemu z nim transakcjami gospodarczymi.

Rozliczenie wyniku może być dokonane dopiero po zbadaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Jeśli sprawozdanie nie podlega badaniu, wówczas rozliczenie wyniku finansowego może być dokonane po uznaniu go za prawidłowe przez powołany do tego organ spółki.
Rachunek kosztów zmiennych a rachunek kosztów pełnych
Procesy decyzyjne dotyczą przyszłych działań firmy zatem i wymagane do podjęcia decyzji koszty to koszty przyszłe, a nie historyczne (czyli te z ewidencji księgowej). Kryteria klasyfikacji stosowane w ewidencji księgowej, mimo iż są ważne, to nie w pełni odpowiadają potrzebom szacowania przyszłych kosztów projektowania działań. Podejmując decyzje dotyczące np. planowania produkcji, niezbędne są informacje dotyczące właśnie przyszłego poziomu kosztów. Kierujemy się więc przez chwilę w stronę rachunkowości zarządczej. Powyższe decyzje wymagają wprowadzenia dodatkowych klasyfikacji kosztów na te, które będą odzwierciedlały sposób zachowania się kosztów w zależności od wielkości produkcji, na koszty istotne i nieistotne dla danej decyzji, koszty utraconych korzyści. Zatrzymajmy się więc nad kosztami stałymi i zmiennymi. Rachunek kosztów zmiennych jest to system rachunku, w którym produktom przypisuje się tylko koszty zmienne wytwarzania w przeciwieństwie do rachunku kosztów pełnych, w którym produkty obciążane są zarówno kosztami stałymi, jak i zmiennymi. Koszty stałe traktowane są w rachunku kosztów zmiennych jako koszty okresu sprawozdawczego. Koszty zmienne to te, które zmieniają się wraz ze zmianą wielkości produkcji. Należą tu koszty bezpośrednie, czyli materiały, wynagrodzenia, część kosztów produkcji, które mogą być zależne od wielkości produkcji, jak np. wynagrodzenie szefa produkcji. Oznacza to, że zmniejszanie tych kosztów pociąga za sobą zmniejszanie wielkości produkcji. Koszty stałe to takie koszty, które nie zależą od wielkości produkcji, np. czynsz dzierżawny, amortyzacja, ogólnozakładowe koszty administracji i zarządu. Istotny dla podejmowania decyzji jest sposób kształtowania się kosztów stałych jednostkowych. Wraz ze wzrostem liczby wytworzonych (sprzedanych) produktów koszty te maleją. Najkorzystniejsza sytuacja jest wtedy, gdy firma wykorzystuje w pełni zdolności wytwórcze, ponieważ wtedy są one najniższe.
Koszty stałe mogą mieć charakter bezwzględnie stałych lub względnie stałych. W praktyce kosztów bezwzględnie stałych jest stosunkowo niewiele. Koszty względnie stałe to koszty stałe w pewnym przedziale wielkości produkcji, po przekroczeniu którego następuje ich skok na wyższy poziom. Jeśli więc chcemy zwiększyć tę produkcję, wówczas musimy zwiększyć i zdolność produkcyjną, co z kolei spowoduje wzrost poziomu kosztów stałych.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »