| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Opakowania zwrotne w handlu detalicznym

Opakowania zwrotne w handlu detalicznym

Podatnik prowadzi sprzedaż detaliczną napojów w opakowaniach zwrotnych. Odbiorcami są konsumenci - osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jak w takim przypadku traktować sprzedaż opakowania zwrotnego oraz w jaki sposób przyjmować od klientów te opakowania?

Magdalena P. z Zambrowa
W świetle przepisów wykonawczych do ustawy o VAT można wyróżnić dwa przypadki sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym:
1) sprzedawca nie pobrał za opakowanie zwrotne kaucji ani nie określił tej kaucji w umowie z kupującym – wówczas opakowanie należy uwzględnić w cenie towaru i razem z towarem opakowanie takie opodatkować oraz wykazać na fakturze jako jedną pozycję,
2) sprzedawca pobrał za opakowanie zwrotne kaucję lub określił tę kaucję w umowie z kupującym – wówczas wartości opakowania zwrotnego nie uwzględnia się w fakturze dokumentującej sprzedaż.
Fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań zwrotnych wystawia się nie później niż 7. dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.
Wśród podatników zajmujących się sprzedażą detaliczną towarów w opakowaniach zwrotnych przepisy te wywołały wiele kontrowersji, gdyż zdają się nie uwzględniać specyficznej sytuacji tego typu przedsiębiorców. W praktyce obrotu detalicznego przepisy te wymuszają na podatnikach przyjmowanie opakowań zwrotnych w chwili sprzedaży. Dzieje się tak, gdyż pobieranie od konsumentów kaucji za opakowania zwrotne (określanie jej w umowach nie wchodzi w rachubę ze względów praktycznych) skutkowałoby koniecznością prowadzenia przez podatnika ewidencji opakowań sprzedawanych konsumentom, „pilnowania” terminu 60-dniowego, a po jego upływie obciążania konsumentów wartością opakowań i ściągania od konsumentów należnych kwot. Z uwagi na ilość podmiotów dokonujących zakupów oraz niewielkie kwoty przypadające na każdy z nich, postępowanie takie uznać należy na kosztowne i nieracjonalne.
Dlatego w praktyce opakowania zwrotne należy przyjmować od klientów jedynie bezpośrednio przy sprzedaży. Co prawda wyżej przedstawione zasady postępowania z opakowaniami zwrotnymi nie przewidują takiego przypadku (mowa jest tylko o pobraniu kaucji bądź jej określeniu w umowie), jednakże można to „podciągnąć” pod sytuację „kaucję pobrano – opakowanie zwrócono – kaucję zwrócono”, pomimo że faktycznie nie następuje wydanie i zwrot kaucji.
W przypadku zaś gdy w chwili sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym konsument nie zwraca opakowania (nie przynosi ze sobą opakowania na wymianę), wystawiany paragon fiskalny powinien uwzględniać pozycję „opakowanie”.
Anna Piszcz
Podstawa prawna:
§ 22 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK