| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy powstaje przychód z odszkodowania

Kiedy powstaje przychód z odszkodowania

W spółce z o.o. jeden z samochodów ciężarowych miał kolizję i z tego tytułu spółka otrzymała odszkodowanie. Jednak w tym roku samochód nie był naprawiony i dlatego nie było żadnych wydatków, które można by było zaliczyć do kosztów. Czy można wyłączyć otrzymane odszkodowanie z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

RADA
Przychód z tytułu odszkodowania powstaje w momencie jego otrzymania. Nie można zatem wyłączyć otrzymanego odszkodowania z podstawy opodatkowania.
UZASADNIENIE
Przychodem są, co do zasady, otrzymane pieniądze. Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie przewidują innego sposobu określenia momentu powstania przychodu z tego tytułu. Jest to przychód, a nie wydatek, który zalicza się w koszty w roku podatkowym, którego dotyczy. Należy zatem uznać, że przychód ten powstał w roku podatkowym, w którym zostało otrzymane odszkodowanie, niezależnie od tego, czy naprawa samochodu została wykonana, czy też nie i czy poniesiono w związku z nią koszty.
Można sobie przecież wyobrazić sytuację, że naprawa ta mogłaby wcale nie zostać wykonana, lecz samochód ten mógłby zostać sprzedany. Wówczas teoretycznie przyjmując, że podatnik mógłby wykazać ten przychód dopiero w roku podatkowym naprawy samochodu, miałby prawo w ogóle go nie wykazać, bowiem naprawy tej by nie dokonał i nie poniósł z tego tytułu kosztu.
art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Krzysztof Wieluński
specjalista w zakresie podatku dochodowego


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Krawczyk

Szef Departamentu Korporacyjnego Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Jest adwokatem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, zdobytym w renomowanych kancelariach prawnych w Polsce i za granicą. Jej doświadczenie w zakresie prawa pracy obejmuje doradztwo w zakresie m.in. czasu pracy, zwolnień grupowych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy (z zachowaniem okresu wypowiedzenia i w trybie dyscyplinarnym), zakazów konkurencji, nawiązywania stosunku pracy z menedżerami zarządzającymi, obowiązków pracodawcy i pracowników, rodzicielstwa, chorób pracowników oraz sporów przed sądami pracy. Doradza jako ekspert z zakresu prawa pracy w procesach restrukturyzacji spółek i reorganizacji grup kapitałowych. Do jej klientów należą renomowane firmy i grupy kapitałowe z sektorów produkcyjnego, handlu detalicznego, wydawniczego, IT i usługowego. Często wyjaśnia sposób stosowania poszczególnych regulacji z zakresu prawa pracy na łamach prasy i w mediach. Specjalizuje się również w procesach przeprowadzania inwestycji, tworzenia joint venture, w transakcjach fuzji i przejęć oraz reorganizacji spółek. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu w Poznaniu, Europeistyki na tym samym wydziale ze specjalizacją prawo Unii Europejskiej oraz Wydziału Prawa i Nauk o Państwie na Uniwersytecie w Bonn, gdzie uzyskała tytuł magistra prawa porównawczego. Odbyła staż w Komisji Europejskiej w Brukseli w Dyrektoriacie Generalnym Rynku Wewnętrznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK