| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak opodatkować sprzedaż promocyjną

Jak opodatkować sprzedaż promocyjną

Planujemy uatrakcyjnienie naszej sprzedaży. Po pierwsze - będziemy stosować rabat naturalny. Po drugie - klientom kupującym w większych ilościach sprzedawane przez nas produkty będziemy dawać tanie gadżety. Jakie są skutki podatkowe takiej akcji promocyjnej?

w sytuacji gdy podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota tego podatku nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.
Należy zaznaczyć, że wydanie towaru w promocji jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży. Nie stanowi zatem reprezentacji i reklamy.

Skutki w VAT
Według stanowiska zajmowanego przez urzędy skarbowe rabat towarowy nie jest rabatem zmniejszającym podstawę opodat- kowania (obrót), o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Korzystniejsze jest za- tem sprzedawanie większej ilości towarów za zmniejszoną cenę niż przekazanie dodatkowej jego ilości nieodpłatnie. Warto jednak dodać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy. Stanowisko takie potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście z 5 września 2005 r. (sygn. PP 443/1/95/05). Stwierdza się tam, że: Zakaz odliczenia podatku naliczonego zamieszczony w art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o VAT nie znajduje zastosowania (…), co oznacza istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy, w zakresie, w jakim towary te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przypadku sprzedaży premiowej nagrody dołączane do sprzedawanych towarów podlegają natomiast opodatkowaniu. Takie stanowisko zajął Podkarpacki Urząd Skarbowy w interpretacji z 27 września 1997 r. (sygn. PUS. II/443/153/2005/JZ). Stwierdził, że:nieodpłatne przekazanie przez Podatnika nagród rzeczowych (niestanowiących oczywiście drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) w ramach sprzedaży promocyjnej, jeżeli nagrody te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy też próbek towarów (art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 2 pkt 8 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bierła

Ekspert Aferry.pl, specjalista ds. marketingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »