| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Ewidencja księgowa > Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku

Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku

Spółka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym przeznaczonym do rozbiórki. Na tym gruncie zamierza wybudować własny budynek biurowy. W akcie notarialnym oddzielnie wpisano kwotę zakupu gruntu i kwotę zakupu budynku. Jak to zaksięgować? Czy budynek przeznaczony do rozbiórki należy w momencie nabycia zaliczyć do środków trwałych, a w chwili jego likwidacji wyksięgować?


RADA

Kupiony budynek, który już w momencie nabycia jest przeznaczony do rozbiórki, nie stanowi środka trwałego. Koszty związane z jego rozbiórką powinny zostać odniesione na zwiększenie kosztów budowy nowego środka trwałego, tj. budynku biurowego. W konsekwencji o kwotę kosztów związanych z rozbiórką budynku gospodarczego zwiększona zostanie wartość początkowa nowo wybudowanego budynku.

UZASADNIENIE

Kupiony przez spółkę budynek nie spełnia definicji aktywów określonej w ustawie o rachunkowości, ponieważ nie jest kompletny i zdatny do użytku. Dlatego nie należy zaliczać go do środków trwałych.

W związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego, w przedstawionym przykładzie - budynku biurowego, jednostka będzie ponosiła koszty, które w jej ewidencji bilansowej powinny być gromadzone na koncie „Środki trwałe w budowie”. Do kosztów tych należy również zaliczyć koszt rozbiórki budynku.

Środki trwałe w budowie wyceniane są w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem w okresie ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Mogą to być np. koszty:

• dokumentacji projektowej, badania i pomiaru geodezyjnego,

• przygotowania gruntu pod budowę, w tym m.in. niwelacji terenu, rozbiórki zbędnych budowli, tymczasowego doprowadzenia energii i wody,

• ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów,

• odsetek, prowizji, różnic kursowych od kredytów i pożyczek zaciągniętych za okres realizacji budowy.

Do kosztów budowy środków trwałych zalicza się więc w szczególności koszty przygotowania terenu pod budowę, w tym również koszty likwidacji starych, zbędnych nieruchomości niegruntowych istniejących na tym terenie, np. koszty rozbiórki budynków i budowli, koszty wywozu gruzu.

Podobnie tę kwestię regulują przepisy podatkowe. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się m.in. inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Zatem koszty przygotowania budowy, również dla celów podatkowych, zwiększą wartość początkową powstającego budynku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w odpowiedzi z 2 stycznia 2007 r., nr IS.I/2-4230/12/06: wyjaśnił, że pojęcie „inne koszty” jest nieograniczonym katalogiem, do którego można zaliczyć wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, które nie mogą być zaliczone do żadnej konkretnej kategorii kosztów wymienionych w art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A zatem mogą to być koszty likwidacji - rozbiórki budynków i budowli w związku z prowadzoną inwestycją.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Europejski Fundusz Leasingowy

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »