REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowne podjęcie odpisanej inwestycji

REKLAMA

Na koniec ubiegłego roku odpisano w koszty zaniechaną inwestycję w postaci przyłącza gazowego. W tamtym czasie uznano, że jej kontynuacja jest ekonomicznie nieuzasadniona ze względu na zaistnienie niezależnych od spółki okoliczności. Obecnie spółka podjęła decyzję o wykończeniu przyłącza, podpisano już nową umowę z gazownią. Jak przywrócić do ksiąg odpisaną w koszty inwestycję?

Spółka powinna sporządzić odpowiedni protokół przyjęcia do ksiąg zaniechanej inwestycji i na jego podstawie uznać konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

Autopromocja

Według ustawy o rachunkowości środkami trwałymi w budowie są zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Przepisy podatkowe odnoszą się do tej definicji, wskazując, że jeśli w ustawie jest mowa o inwestycjach, oznacza to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Zarówno przepisy bilansowe, jak i przepisy podatkowe w uzasadnionych przypadkach pozwalają na odpisanie w koszty wydatków poniesionych na środki trwałe w budowie (zaniechana inwestycja). Zmieniające się warunki ekonomiczne i gospodarcze otoczenia przedsiębiorcy bywają przyczyną, dla której rezygnacja z kontynuowania rozpoczętej inwestycji może się okazać mniej uciążliwa dla sytuacji finansowej jednostki niż dążenie do jej sfinalizowania. Jeżeli przeprowadzona przez spółkę analiza dostarczyła danych, na podstawie których dalsze prowadzenie inwestycji budowy przyłącza gazowego, z przyczyn od niej niezależnych, było ekonomicznie nieuzasadnione, słusznie odpisano poniesione nakłady w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W aktywach jednostki nie mogą bowiem figurować pozycje, które nie będą w przyszłości generować korzyści finansowych. Z pytania nie wynika wprost, czy w ślad za odpisaniem inwestycji dokonano jej fizycznej likwidacji, ale fakt, że kontynuacja jest możliwa, pozwala zakładać, że likwidacja nie miała miejsca. Spisania w koszty wydatków na środki trwałe w budowie dokonuje się na podstawie decyzji kierownika jednostki oraz protokołu.

Jeżeli w następnym okresie wystąpią okoliczności, na podstawie których można wiarygodnie stwierdzić, że zaniechana uprzednio inwestycja w postaci środka trwałego w budowie przyniesie korzystne efekty ekonomiczne, i podjąć decyzję, że jednak będzie kontynuowana, jednostka może przywrócić zaniechaną inwestycję do ksiąg rachunkowych, jeśli oczywiście nie nastąpiła jej fizyczna likwidacja.

UWAGA

Ewidencja analityczna prowadzona do konta „Środki trwałe w budowie” powinna zapewniać możliwość wyodrębnienia nakładów poniesionych na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie poszczególnych inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywrócenia zaniechanej inwestycji do realizacji dokonuje się w księgach poprzez operację odwrotną do zapisów księgowych dotyczących odpisania w koszty wydatków na środek trwały w budowie. Ponieważ zaniechanie inwestycji w środek trwały ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”, więc przywrócenie należy odnieść na konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

UWAGA

Jeżeli jednostka stosuje konto pozabilansowe do ewidencji środków trwałych w budowie przeznaczonych do likwidacji, to należy pamiętać, aby przywróconą do realizacji inwestycję wyksięgować z tego konta.

Koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji (art. 15 ust. 4f u.p.d.o.p.). Ponieważ rozpoczęta przez jednostkę zaniechana inwestycja:

1) nie została sprzedana,

2) nie została zlikwidowana

- odpisane w koszty dotychczas poniesione nakłady nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Jeżeli zatem odpisanie zaniechanych inwestycji nie mogło zostać uznane za koszt podatkowy, to „powtórne” przyjęcie do ksiąg rachunkowych będzie obojętne podatkowo.

PRZYKŁAD

Na koniec 2010 r. decyzją kierownika jednostki dokonano odpisania w koszty niezakończonej inwestycji budowy przyłącza gazowego, uznając, że jej kontynuacja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Inwestycja została przeznaczona do likwidacji.

Na podstawie uzasadnionej stosowną analizą decyzji i protokołu kwotę dotychczas poniesionych nakładów w wysokości 15 000 zł odpisano w księgach 2010 r. w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zawarcie w 2011 r. umów z nowymi kontrahentami pozwoliło uznać, że budowa przyłącza gazowego jest niezbędna i uzasadniona nowymi kontraktami. Spółka, na podstawie umowy z zakładem gazownictwa, mogła skończyć rozpoczętą wcześniej inwestycję budowę przyłącza.

Przeznaczona do likwidacji zaniechana inwestycja nie została do tego czasu fizycznie zlikwidowana, sporządzono więc protokół zawierający informację o poniesionych dotychczas nakładach i na tej podstawie przywrócono do ksiąg rachunkowych odpisane w roku poprzednim nakłady na środek trwały w budowie.

EWIDENCJA KSIĘGOWA

ROK 2010

1. Odpisanie w koszty zaniechanej budowy przyłącza gazowego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 15 000

w analityce koszty zaniechanej inwestycji

Ma „Środki trwałe w budowie” 15 000

w analityce budowa przyłącza gazowego

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Środki trwałe w budowie w likwidacji” 15 000

 

ROK 2011

2. Przywrócenie budowy przyłącza gazowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 15 000

w analityce budowa przyłącza gazowego

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 15 000

w analityce przywrócenie zaniechanej inwestycji

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Środki trwałe w budowie w likwidacji” 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa zdarzenia przedstawionego w przykładzie odnosi się wprost do sytuacji opisanej w pytaniu, ale mogłaby przebiegać również z zastosowaniem odpisu aktualizacyjnego zaniechanej inwestycji w pełnej wysokości. W pozostałe koszty operacyjne zostałby odniesiony odpis aktualizujący, dzięki czemu zaniechana inwestycja widniałaby w ewidencji na koncie „Środki trwałe w budowie”, a bilansowa wartość zostałaby doprowadzona do prawidłowej wysokości właśnie poprzez odpis.

Więcej na ten temat w Biuletynie Rachunkowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA