| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Od czego zależy wybór metody sporządzania bilansu skonsolidowanego

Od czego zależy wybór metody sporządzania bilansu skonsolidowanego

Kto podejmuje decyzję o wyborze metody konsolidacji? Którą z metod konsolidacji wybrać dla sporządzenia bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego?


Metodę konsolidacji należy dostosować do sposobu sprawowania przez jednostkę samorządu terytorialnego kontroli nad jednostką kontrolowaną.

Decyzja w zakresie wyboru metody konsolidacji należy do wójta, burmistrza, prezydenta miast, zarządu powiatu lub województwa. Należy ją wyrazić w ustalonych przepisach wewnętrznych jednostki w sprawie sporządzania skonsolidowanego bilansu danej jednostki samorządu terytorialnego.

Wskazano na trzy możliwe do zastosowania metody konsolidacji informacji finansowych, a mianowicie:

• konsolidację metodą pełną - którą należy stosować w stosunku do jednostek zależnych,

• konsolidację metodą proporcjonalną - którą stosuje się do jednostek współzależnych niebędących spółkami, a więc związków komunalnych, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych,

• konsolidację metodą praw własności - która dotyczy danych finansowych jednostek stowarzyszonych lub spółek, w których jednostka dominująca (jednostka samorządu terytorialnego) ma nie mniej niż 50 proc. głosów w organie stanowiącym.

Najbardziej wskazaną metodą opracowania bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego jest metoda pełna. Polega ona na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji bilansów jednostki dominującej i jednostek zależnych przy uwzględnieniu wzajemnych rozliczeń.

W pierwszej kolejności do bilansu jednostki samorządu terytorialnego, powinny zostać włączone w pełnej wartości dane z:

• bilansów jednostek budżetowych łącznie z gospodarstwami pomocniczymi tych jednostek, zakładów budżetowych, samorządowych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz samorządowych instytucji kultury, jednoosobowych spółek handlowych i spółek, w których samorząd ma co najmniej 51 proc. udziałów.

Następnie, do bilansu skonsolidowanego jednostki samorządowej, należy wyłączyć również dane z bilansów samorządowych osób prawnych, np. wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Na koniec trzeba dokonać korekt i wyłączeń określonych pozycji bilansowych.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. nr 76, poz. 694 ze zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Niebieska Linia

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »