| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Zasady ogólne > Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach.

Zadaniem kierownika jednostki jest zaprojektowanie rachunkowości w sensie organizacyjnym w podmiocie w taki sposób, aby zapewnić realizację wszystkich aspektów prawnych opisanych w ustawie a także aby rachunkowość stała się narzędziem służącym do zaspokajania potrzeb informacyjnych występujących w podmiocie i wspierała proces decyzyjny. Takie podejście spowoduje, że powstanie w danej jednostce unikalny model organizacji rachunkowości dostosowany do potrzeb i standardów użytkowników informacji.

Jedną z form organizacji rachunkowości jest outsourcing, rozumiany jako  powierzenie przez jednostkę realizacji określonego procesu usługodawcy określając szczegółowo efekty, jakie ta jednostka zamierza uzyskać, ale bez instrukcji dotyczących sposobu wykonywania poszczególnych zadań, pozostawiając inicjatywę w tym zakresie usługodawcy. Organizacja tego procesu zależy od dostawcy, jego doświadczenia i wypracowanego kow-how. Dlatego bardzo ważne jest powierzenie realizacji tej funkcji podmiotowi, z dużym doświadczeniem, gdyż wówczas jednostka może liczyć na sprawną jej realizację.

W związku z tym iż nie ma dwóch identycznych jednostek działających na rynku możemy stwierdzić, że nie ma też dwóch jednakowych form organizacji rachunkowości. Firmy mimo, że będą działały w tej samej branży będą się różniły np., wytycznymi związanymi z rachunkowością zarządczą lub z racji posiadanych aktywów będą miały inne obowiązki podatkowe.

Brak dwóch identycznych podmiotów uniemożliwia zastosowanie zunifikowanego rozwiązania outsourcingowego. Możemy mówić o pewnych częściach wspólnych, bazie która będzie podobna. Większość jednostek ma obowiązek sporządzenia np.: deklaracje VAT, ale to jakie operacje będą w tej deklaracji rozliczone to uzależnione jest ściśle od specyfiki jednostki. Możliwe jest stosowanie np.: jednolitego planu kont, ale zawsze konieczna jest dodatkowa analiza, która może wykazać dyskretne różnice, mające istotny wpływ na efekt końcowy  postaci systemu raportów. Różnice mogą być małe ale bardzo ważne dla jednostki i zaspokajające jej potrzeby oraz wpływające na ocenę jakości świadczonych usług. Dostawca usługi wie, że określone jednostki mają określone obowiązki podatkowe i sprawozdawcze, ale bez szczegółowego poznania jednostki i jej wymagań nie jest w stanie dobrze zaplanować całego procesu świadczenia usługi od wejścia danych do wyjścia informacji i produktów prac.

Takie podejście do zagadnienia skłania do oceny, że każdy klient jest inny i w każdym podmiocie outsourcing rachunkowości powinien być dla tego konkretnego klienta dedykowany. Aby stworzyć produkt dopasowany do klienta konieczna będzie analiza stanu faktycznego oraz potrzeb występujących w jednostce. Tu outsourcer, bazując na swoim doświadczeniu powinien przedstawić jednostce do zaakceptowania odpowiednie i dostosowane do niej warianty rozwiązań. Outsourcing jest rozwiązaniem, które można zaimplementować w każdym podmiocie, jednakże specyfika podmiotu będzie decydowała o zastosowanych rozwiązaniach szczegółowych, które właściwie dobrane do danego podmiotu będą miały decydujący wpływ na pozytywne wdrożenie projektu i jego późniejszą realizację.

Obok samej organizacji outsourcingu bardzo ważną kwestią są także uregulowania umowne jakie będą wiązały zleceniodawcę i zleceniobiorcę. Umowa to dokument, który powinien zawierać tak ważne elementy jak m.in.: specyfikacja efektów prac i terminów ich przekazywania,  określenie warunków współpracy, zadań i odpowiedzialności usługodawcy i usługobiorcy,  określenie szczegółowych zasad i warunków jakości świadczonych usług w tym kar umownych za ich nieprzestrzeganie. To także dokument uwzględniający specyficzne oczekiwania klienta, zabezpieczający obie strony i sankcjonujący właściwą organizację prac. Jednak nawet najlepiej skonstruowana umowa nie gwarantuje powodzenia projektu jeżeli nie zostanie możliwie najdokładniej określona aktualna sytuacja w jednostce oraz cele, które zleceniodawca chce uzyskać w ramach świadczonej usługi w przyszłości. Taka świadomość pozwala dobrze zorganizować rachunkowość w jednostce z wykorzystaniem modelu outsourcingu i skorzystać ze wszystkich jego możliwości.

Magdalena Ptak

Accounting Partner

Departament Outsourcingu Rachunkowości

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »