REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzaminy dla biegłych rewidentów będą trudniejsze

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane zagadnienia z matematyki i statystyki ma obejmować egzamin dla biegłych rewidentów. Kandydaci będą musieli też wykazać się znajomością technologii informacyjnych i systemów komputerowych. Nowa ustawa o biegłych po raz pierwszy określi maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych.

Kandydaci na biegłych rewidentów, przystępując do egzaminu kwalifikacyjnego, będą musieli zdawać elementy matematyki i statystyki. Wśród nowych zagadnień, które obecnie nie są przewidziane, pojawią się również technologie informacyjne oraz systemy komputerowe. Takie zmiany zakłada nieopublikowany projekt ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym, do którego dotarła Gazeta Prawna. Projekt został przygotowany przez resort finansów.

Gertruda Świderska, członek komisji egzaminacyjnej, zwraca uwagę, że bez względu na to, czy ustawa zostanie przyjęta w obec- nym kształcie, czy zostaną do niej wprowadzone nowe rozwiązania - egzamin musi zostać rozszerzony o te nowe zagadnienia.

- Wymaga tego art. 8 - 43 Dyrektywy w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych - twierdzi nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że na implementację nowych rozwiązań do krajowego prawa państwa unijne mają czas do 29 czerwca 2008 r.

Obecnie tematy egzaminacyjne określone są w uchwale Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR).

Opłaty egzaminacyjne

W przepisach nowej ustawy po raz pierwszy pojawią się również regulacje określające maksymalną stawkę opłat egzaminacyjnych, jaką będzie mogła pobrać Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR).

Według prof. Witolda Modzelewskiego, prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, wszystkie tego rodzaju egzaminy, jak na biegłego rewidenta, niezależnie, czy prowadzi je korporacja czy komisja państwowa, są egzaminami państwowymi. Dlatego nie dziwi wprowadzenie górnej granicy opłaty.

- Szczególnie w sytuacji, gdy zmienia się koncepcja zawodu z zaufania publicznego na zawód, nad którym sprawowany będzie nadzór publiczny - twierdzi ekspert. Wyjaśnia, że w związku z tym regulacja w przepisach musi być bardziej rozbudowana. Zdaniem rozmówcy wprowadzenie do ustawy tego typu rozwiązań jest konsekwencją zmiany koncepcji tego zawodu.

Zgodnie z projektem opłata za egzamin pisemny nie może być ustalona w kwocie wyższej niż równowartość 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę, zaś za egzamin dyplomowy 75 proc. jego wartości. Biorąc pod uwagę fakt, że w 2007 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 936 zł, maksymalne kwoty za egzaminy mogłyby wynosić odpowiednio 468 zł i 702 zł. Z kolei w przyszłym roku opłata za egzamin pisemny mogłaby zostać ustalona nawet na poziomie 563 zł, natomiast za egzamin dyplomowy 844,50 zł. KRBR miałaby do tego prawo, ponieważ minimalne wynagrodzenie w 2008 roku będzie wynosiło 1126 zł.

To znacznie wyższe kwoty niż obecnie pobierane. Zgodnie z uchwałą KRBR, opłata za egzamin pisemny wynosi 250 zł, natomiast za egzamin podyplomowy 400 zł. Miejmy nadzieję, że nie będzie to bodźcem do podniesienia opłat z tego tytułu.

Zgodnie bowiem z nową ustawą KRBR będzie zobowiązana do określenia w uchwale tych wysokości. Będzie też musiała ustalić w ten sposób również kwalifikacje dla kandydatów na biegłych, harmonogram przeprowadzanych rocznych sesji egzaminacyjnych, programy oraz zasady odbywania praktyki i aplikacji itd. Wszystkie te uchwały będą musiały być zaakceptowane przez organ nadzoru publicznego, jakim będzie (według projektu) minister finansów.

Komisja egzaminacyjna

Zmiany zostały przewidziane również w odniesieniu do komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada rozszerzenie składu do 20 osób (obecnie 15). W jej skład ma wchodzić 11 przedstawicieli Ministerstwa Finansów, siedmiu przedstawicieli rekomendowanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów spośród biegłych rewidentów, a także dwóch przedstawicieli rekomendowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Członków komisji będzie powoływać i odwoływać minister finansów.

Do zadań komisji będzie należało przeprowadzenie egzaminów na biegłego rewidenta, zatwierdzenie na wniosek kandydata odbytej praktyki i aplikacji, rozpatrywanie odwołań, a także opracowywanie pytań testowych, zadań sytuacyjnych oraz przygotowywanie zestawów egzaminacyjnych na poszczególne egzaminy. Będzie jednak możliwość zlecenia czynności sprawdzania prac osobom posiadających niezbędną wiedzę. Projekt zakłada również, że za udział w posiedzeniu komisji, egzaminach, a także opracowanie pytań i zadań członkowie otrzymają wynagrodzenie.

Osoby wchodzące w skład komisji będą musiały złożyć oświadczenie, że nie będą wykorzystywać informacji dotyczących testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, uzyskanych w związku z powołaniem w skład komisji, w szczególności poprzez prowadzenie szkoleń przygotowujących do egzaminu.

Po zdanym egzaminie kwalifikacyjnym biegły rewident jest wpisywany do Rejestru Biegłych Rewidentów, który prowadzi KRBR. Po zmianach prawdopodobnie będzie on prowadzony w formie elektronicznej, dostę-pnej na stronie internetowej KIBR. Nowa ustawa zakłada rozszerzenie informacji ujawnianych w rejestrze. Będzie on obejmował oprócz obecnie wymaganych danych: formę wykonania przez biegłego zawodu lub informację o niewykonywaniu tego zawodu, nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej, w której pracuje lub z którą jest powiązany jako wspólnik lub w inny sposób. Audytor będzie musiał podać numer w rejestrze nadany jemu przez organ rejestrujący innego państwa UE lub państwa trzeciego oraz nazwę tego organu.

Niepotrzebne wymagania

Według Jacka Pawlika, wiceprezesa zarządu głównego Stowarzyszenia Biegłych Rewidentów, Księgowych, Doradców Podatkowych, Prawników i Ekonomistów Libertas, ustawa nie- potrzebnie zwiększa zakres informacji, które będą obejmowane przez rejestr.

- Uważam, że takie dane, jak obywatelstwo, numer w rejestrze innego państwa UE oraz strona internetowa firmy audytorskiej, nie są niezbędne do identyfikacji danego biegłego rewidenta - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje również, że ustawa nie precyzuje, czy te dane są obligatoryjne i np. firma audytorska nieposiadająca strony internetowej będzie ją musiała uruchomić, gdyż takie dane są wpisywane do rejestru. Także jeżeli biegły nie wykonuje zawodu, to nie musi pracować w firmie audytorskiej, więc nie będzie mógł podać jej nazwy i adresu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w uzyskiwaniu uprawnień przez biegłych rewidentów

Osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej nie będą mogły prowadzić szkoleń przygotowujących do egzaminu na biegłego rewidenta

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA