| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Problemów można uniknąć

Problemów można uniknąć

Jednostka dysponująca funduszami unijnymi, aby uniknąć problemów księgowych, musi dobrze zorganizować komórkę finansowo-księgową, z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, i rozdzielić funkcje dysponenta, płatnika i księgowego.

Przy korzystaniu z funduszy unijnych musi być jasny podział obowiązków, a płatnik nie może księgować. Problemom księgowości, które wiążą się z księgowaniem i rozliczaniem funduszy unijnych, trzeba zapobiegać już we wstępnej fazie projektów – podkreśliła Barbara Bakalarska, radca ministra finansów podczas konferencji „Realne problemy w obsłudze funduszy strukturalnych dla jednostek samorządowych”.

Wskazała na fakt, że w jednostkach finansów publicznych istotna jest przede wszystkim celowość wydatków, a główny księgowy nie ma prawa o niej mówić. Zatwierdzenie pod względem merytorycznym każdego dokumentu oznacza zatwierdzenie celowości wydatku, a ta kontrola powinna zaczynać się już przy ocenie wniosków dotyczących projektów. Natomiast dla księgowego, żeby mógł wprowadzić dokument do ksiąg, najważniejsze powinno być to, czy istnieje dane zobowiązanie, wynikające z konkretnej umowy. Prawidłowe powinny być przede wszystkim umowy i procedury, wtedy uniknie się wielu problemów księgowych – podkreślała Barbara Bakalarska.

Problemy mogą wynikać również z faktu, że jednostki sfery budżetowej nie są przyzwyczajone do kalkulacji kosztów i kalkulacji produktu, tylko do klasyfikowania wydatków na podstawie przepisów określonych przez ministra finansów.

Przy tego rodzaju kalkulacji związanej z projektami finansowanymi z funduszy unijnych będą powstawały pewne problemy, bo tego te jednostki dotychczas nie robiły. Trzeba będzie wydzielić koszty bezpośrednie i koszty pośrednie związane z projektem – podkreśliła Barbara Bakalarska podczas konferencji zorganizowanej przez Instytut Rachunkowości i Podatków.

Podobnie, jeśli chodzi o ZUS, składki pracownicze muszą być wydzielone w części dotyczącej projektu. Oddzielny problem to kwestia VAT, która w sferze budżetowej jest i tak nie do końca jasna, a realizacja projektów ze środków unijnych tylko spiętrzy te problemy.

Wiesława Moczydłowska


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »