| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych

Dnia 17 września 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks wykroczeń, która wprowadza m. in. ułatwienia w prowadzeniu działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych przez zniesienie wymogu zapewnienia kierowania przedsiębiorstwem lub jego oddziałem przez osobę spełniającą określone wymagania co do wykształcenia, praktyki i niekaralności.

 

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r., Nr 106, poz. 672)

W wyniku nowelizacji każda osoba będzie mogła kierować działalnością w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz działalnością w zakresie pośrednictwa w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, gdyż uchylony został przepis, zgodnie z którym, aby kierować tego typu działalnością, należało skończyć studia wyższe na kierunku turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu i mieć rok praktyki w obsłudze turystów, albo mieć odpowiednią praktykę.

Nowelizacja przewiduje wyeliminowanie możliwości oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych, nieposiadających oddziałów w kraju. Zmiana ta ma zapewnić skuteczny nadzór nad spełnieniem wymagań ustawy, a także dochodzenie roszczeń według polskiego prawa i przed polskimi sądami. Co ważne, spod tego obowiązku wyłączono przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony  umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.

Bardzo istotną kwestią dla klientów biur podróży, którą wprowadza nowelizacja jest doprecyzowanie przepisów w zakresie składania zawiadomień o wadliwym wykonaniu umowy, jak i składania reklamacji dotyczących wykonywania usług wchodzących w skład imprezy turystycznej. Zmiana ta ma służyć ograniczeniu uznaniowości organizatorów turystyki w tym zakresie, a jednocześnie jasno określać prawa i obowiązki każdej ze stron umowy o świadczenie imprezy turystycznej. Niezależnie od zawiadomienia w trakcie imprezy turystycznej, klient będzie mógł złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Warto przypomnieć, że takie zawiadomienie w trakcie imprezy turystycznej (czyli wycieczki, wczasów) było do tej pory obowiązkowe. Wiadomo, że nie zawsze osoby będące na urlopie pamiętały o takim obowiązku, dlatego wspomnianą zmianę należy ocenić jak najbardziej pozytywnie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »