REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT i PIT w 2011 r. będą rosły szybciej niż PKB

REKLAMA

Dochody budżetu państwa z CIT i PIT od działalności gospodarczej są związane z cyklem koniunktury i rosną szybciej niż PKB. Tak będzie w 2011 r. - zapewnił resort finansów podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji finansów.

Sejmowa komisja finansów publicznych pracowała nad niektórymi częściami ustawy budżetowej, poświęconymi m.in. dochodom podatkowym państwa i wydatkom na obsługę długu publicznego.

Autopromocja

Zdaniem Dariusza Kaczanowskiego z PiS, który omawiał projekt pod kątem podatków, przyjęte w nim planowane dochody budżetowe na 2011 r. zostały zawyżone.

"Nawet jeżeli wzrost PKB będzie wyższy niż założono, a także jeżeli inflacja będzie na wyższym niż zaplanowano poziomie, założona dynamika wzrostu dochodów, zwłaszcza w zakresie podatków PIT i CIT, jest zbyt optymistyczna" - powiedział.

Projekt przewiduje, że dochody podatkowe państwa sięgną w przyszłym roku 242 mld 670 mln 10 tys. zł (o 8,8 proc.). Dochody z VAT mają wynieść 119,3 mld zł (ponad 11 proc. więcej niż w 2010 r.), z akcyzy 58,7 mld zł (wzrost o 4,5 proc. niż w 2010 r.) , z CIT - 24,8 mld (wzrost o ponad 13 proc.), a PIT - 38,2 mld zł (wzrost ponad 6 proc.).

Według Kaczanowskiego osiągnięcie dochodów z CIT w tej wysokości jest wątpliwe, z VAT - niepewne, a w przypadku PIT - nierealne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Hanna Majszczyk wyjaśniła, że plany zawarte w projekcie ustawy oparte są na założeniach makroekonomicznych (PKB wzrośnie o 3,5 proc., inflacja wyniesie 2,3 proc. - PAP) i zmianach systemowych, które zostaną wprowadzone i przyniosą określone rezultaty.

Zastępca dyrektora departamentu polityki finansowej, analiz i statystyki MF Tomasz Szałbiński poinformował, że na dochody z PIT i CIT olbrzymi wpływ mają rozliczenia roczne.

"W rozliczeniu za 2009 r. mieliśmy niemiłą niespodziankę. Rozliczenie podatku CIT za 2009 r. było blisko o 4 mld zł gorsze niż rozliczenie za 2008 r. dokonane w 2009 r." - powiedział. Jego zdaniem obecny rok jest korzystny dla firm, więc sytuacja taka się nie powtórzy. Dodał, że dochody państwa z CIT i PIT w br. ucierpiały także dlatego, że podatnicy rozliczali straty poniesione w kryzysowym 2009 r.

Szałbiński wyjaśnił, że dochody z CIT i PIT od działalności gospodarczej są procykliczne względem PKB. Oznacza to, że gdy PKB rośnie, to wpływy z tych podatków rosną szybciej niż ten wskaźnik. "To zauważyliśmy po poprzednim kryzysie, choć nie mamy długiej historii, aby obserwować cykl koniunkturalny w warunkach Polski. Po kryzysie w 2001 r. widzimy znaczne przyspieszenie dochodów podatkowych w następnym roku i latach następnych" - powiedział.

 

Odnosząc się do planowanych wpływów z VAT, Szałbiński poinformował, że przewidziane są zmiany systemowe (m.in. podwyżka stawek VAT) oraz znaczący wzrost inwestycji publicznych, które stanowią bazę podatkową dla VAT. "Efektywna stawka VAT na inwestycje publiczne jest jedną z wyższych, bo sektor publiczny nie odlicza podatku VAT" - wytłumaczył.

Poseł Sławomir Neumann z PO omówił część budżetu poświęconą obsłudze i zarządzaniu długiem publicznym. "Deficyt budżetowy, deficyt sektora finansów publicznych i dług publiczny to chyba (...) jedno z największych zagrożeń dla finansów publicznych, jakie przed nami stoją" - powiedział.

Poseł poinformował, że w przyszłym roku dług publiczny wzrośnie i będzie balansował blisko granicy 55 proc. PKB (projekt przewiduje poziom 54,2 proc. PKB). "To oznacza, że w przypadku niekorzystnych zjawisk w gospodarce, w Polsce czy w naszym otoczeniu, możemy być zagrożeni przekroczeniem 55 proc. progu" - mówił.

Dodał, że ustawa o finansach publicznych przewiduje sankcje w związku z przekroczeniem tego progu, a rząd zamierza wprowadzić kolejne, które pozwoliłyby zejść z długiem poniżej tego poziomu. Chodzi m.in. o dodatkowe podwyżki VAT, zawieszenie ulg podatkowych i zwolnień.

"Jesteśmy przekonani, że nie będzie potrzeby wprowadzania tak drastycznych działań, ale chodzi o pokazanie, głównie rynkom finansowym, że poważnie myślimy o ochronie finansów publicznych" - powiedział.

Zgodnie z projektem w 2011 r. koszty obsługi długu Skarbu Państwa będą o 10 proc. wyższe w porównaniu z 2010 r. i wyniosą 28,4 mld zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA