| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ok. 2,5 tys. organizacji charytatywnych nie dostanie 1 proc. podatku

Ok. 2,5 tys. organizacji charytatywnych nie dostanie 1 proc. podatku

Ok. jedna czwarta organizacji charytatywnych, czyli ok. 2,5 tys., nie otrzyma w przyszłym roku 1 proc. podatku - poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. To m.in. organizacje, które nie złożyły w terminie sprawozdania z działalności.

O tym, że ponad 2,5 tys. organizacji pożytku publicznego (OPP) zostanie skreślonych z listy organizacji, które mogą korzystać z 1 proc. podatku.

"W wykazie nie znalazły się 2542 podmioty, które nie dochowały obowiązku sprawozdawczego lub znajdują się w stanie likwidacji bądź upadłości. Liczba ta stanowi ok. jedną czwartą wszystkich OPP" - poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Resort podał, że niewpisanie organizacji do wykazu powoduje, iż na daną organizacje nie można przekazywać 1 proc. podatku. "Możliwość umieszczenia danej organizacji w wykazie nie należy do sfery uznania ministra. Z chwilą niedochowania terminu na złożenie sprawozdania lub niezłożenia sprawozdania finansowego i merytorycznego, organizacja traci możliwość uzyskania 1 proc. podatku" - podkreślono w informacji.

"Przepisy są po to, aby ich przestrzegać" - skomentowała sprawę rzeczniczka resortu finansów Bożena Diaby.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, że organizacja charytatywna, która chce skorzystać z 1 proc. podatku, musi przekazać ministrowi pracy sprawozdanie finansowe i merytoryczne. Ma na to 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Ponadto w tym samym terminie organizacja ma obowiązek zamieszczenia sprawozdań na stronie internetowej resortu pracy.

Zgodnie z interpretacją MPiPS, zamieszczenie sprawozdania na stronie resortu nie może być w świetle ustawy traktowane jak przekazanie go ministrowi pracy. "Po pierwsze - z uwagi na odrębne wymienienie tych obowiązków w ustawie, po drugie - ponieważ publikacja taka nie jest zrównana z przekazaniem w formie pisemnej, brak jest bowiem stosownych mechanizmów podpisu elektronicznego, które by to umożliwiały" - wyjaśnia MPiPS.

 

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »