| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zanim wykupimy wycieczkę

Zanim wykupimy wycieczkę

Lato to idealny czas na odpoczynek. Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd zagraniczny, korzystając z usług biur podróży. Oto kilka istotnych wskazówek, o których należy pamiętać przed zawarciem umowy z biurem podróży.

Sprawdź czy działające na rynku usług turystycznych biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Obowiązek taki nie dotyczy agentów turystycznych, jednak chcąc zyskać zaufanie klienta, często decydują się oni na taki krok. Zabezpieczenie finansowe, które stanowi jeden z warunków  uzyskania wpisu do ww. rejestru, daje gwarancję możliwości wywiązania się z zobowiązań biura podróży np. w przypadku ogłoszenia jego upadłości. Informacji należy szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie www.turystyka.gov.pl albo na stronie internetowej Polskiej Izby Turystyki www.pit.org.pl.

Czy przeglądając kolorowe katalogi masz ochotę biec do biura podróży i natychmiast zarezerwować wyjazd? Pamiętaj - katalog to tylko reklama! Dlatego tak ważne jest przeczytanie szczegółowych warunków zawartych w umowie, łącznie z tekstem zapisanym małą czcionką. Zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr. 223, poz. 2268) umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in.: organizatora turystyki, cenę imprezy turystycznej (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie cen); miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków; program zwiedzania i atrakcji turystycznych; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń, a także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy. Warto zwrócić uwagę, czy umowa jaką mamy podpisać dokładnie określa co najmniej powyższe informacje.

Wskazać również należy, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny. Nie może to jednak nastąpić w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Dodatkowo, aby organizator turystyki mógł podwyższyć cenę usługi musi udowodnić wystąpienie jednej z następujących okoliczności: wzrost kursów walut, kosztów transportu, wzrost podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach. Gdy z przyczyn niezależnych od organizatora, zaistnieje konieczność zmiany istotnych warunków umowy przed podróżą - organizator musi niezwłocznie powiadomić o tym kupującego wycieczkę. Klient ma wówczas prawo zaakceptować zmianę lub odstąpić od umowy i otrzymać zwrot wszystkich kosztów, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Przed zawarciem umowy, organizator turystyki jest zobligowany do podania klientowi ogólnych informacji o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych, przeciwwskazaniach zdrowotnych, szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i udziału w imprezie turystycznej. Informacje te niekiedy są bardzo istotne przy podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku podróży. Kolejnym obowiązkiem organizatora turystyki organizującego imprezy turystyczne za granicą, jest zawarcie na rzecz klientów umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Podczas wycieczki warto mieć przy sobie dane kontaktowe lokalnego przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej.

Pamiętajmy również, że zarówno w ofertach promocyjnych first minute, jak i w ofertach last minute przysługuje nam pełen zakres uprawnień, w tym prawo do reklamacji wszelkich nieprawidłowości (np. odmienna kategoria hotelu czy zagubiony bagaż). Reklamację warto zgłosić już w trakcie pobytu u pilota wycieczki. Gdy uchybienia nie zostały usunięte - reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, określając swoje żądania. Taka reklamacja powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia danej imprezy.

Podsumowując, zanim zdecydujemy się na zawarcie umowy z biurem podróży, warto dokładnie sprawdzić wybranego organizatora turystyki oraz warunki umowy, jakiej zawarcie proponuje. Znajomość praw i obowiązków, zarówno po stronie klienta jak i biura podróży, to pierwszy krok do bycia świadomym konsumentem. Przemyślany zakup wycieczki pozwoli cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem, bez obaw o ewentualne nieprzyjemne niespodzianki.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24iValue

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »