REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obecny Sejm był hojniejszy dla bogatszych rodzin niż poprzedni

REKLAMA

Korzyści dla rodzin wprowadzone przez Sejm V-tej kadencji w małym stopniu zależały od ich zamożności, z kolei zmiany wprowadzone przez Sejm VI-tej kadencji były korzystniejsze dla rodzin bogatszych - wynika z raportu Fundacji Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA.

Raport przedwyborczy "2006-2011: kto zyskał, a kto stracił?" przedstawia skutki reform prowadzonych w dwóch ostatnich kadencjach Parlamentu.

Autopromocja

W komunikacie fundacji na temat raportu napisano, że chodzi między innymi o: zmiany w obciążeniu podatkowo-świadczeniowym pracy (składki ZUS i NFZ oraz PIT); zmiany w hojności systemu świadczeń, w szczególności świadczeń rodzinnych; rozkład kosztów reformy VAT, spójność obietnic wyborczych z lat 2005 i 2007 z ich realizacją.

Według CenEA wprowadzone w tym czasie regulacje znacząco obniżyły obciążenia ubezpieczeniowe i podatkowe gospodarstw domowych w latach 2007-2011.

"Skala korzyści ze zmian regulacyjnych w V-ej kadencji Sejmu (lata 2005-2007) w niewielkim stopniu zależała od zamożności gospodarstw, a na zmianach wprowadzonych w VI-ej kadencji (lata 2007-2011) skorzystali głównie najbogatsi" - napisano w komunikacie.

Autorzy raportu wyjaśniają, że zamrożenie nominalnej wartości kwoty wolnej od podatku zniwelowało korzyści z reformy PIT z 2009 r. dla mniej zamożnych gospodarstw. Zastrzegli, że wyższe wartości świadczeń rodzinnych dla najuboższych wprowadzone w 2009 r. zapewniły przeciętnie nieznaczny wzrost dochodu gospodarstwom o najniższych dochodach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zmiany w V-ej kadencji Sejmu sprzyjały najbardziej rodzinom z dziećmi, a korzyści ze zmian w VI-ej kadencji były bardziej powiązane z dochodem z pracy niż strukturą demograficzną rodzin, co spowodowało, że najbardziej skorzystały na nich małżeństwa" - informuje Fundacja.

Zdaniem ekonomistów z CenEA wprowadzenie podatkowej ulgi na dzieci w 2007 r. zasadniczo zmieniło model finansowego wspierania rodzin z dziećmi. "Do tego momentu dominującym elementem wsparcia był system świadczeń, a od 2007 roku znacząco wzrosła rola systemu podatkowego" - napisano w komunikacie.

Według Fundacji system z 2005 r. przeznaczał znacząco wyższe kwoty na dzieci 30 proc. najuboższych gospodarstw domowych. Gospodarstwa takie mogły liczyć na pomoc w przeciętnej wysokości około 100 zł miesięcznie na dziecko. Z kolei 30 proc. najbogatszych gospodarstw otrzymywało przeciętnie wsparcie w wysokości od 30 zł do 50 zł. Istotnie zmieniło się to w 2007 r.

Z raportu wynika, że na wprowadzeniu ulgi podatkowej najsilniej skorzystały gospodarstwa najbardziej zamożne. Podatkowe wsparcie dla takich rodzin wzrosło z 34,8 zł do 137,8 zł (przeciętnie na dziecko w miesiącu). Wśród najuboższych 10 proc. gospodarstw, wsparcie systemu podatkowego wzrosło w tym czasie z 8,3 zł do 13 zł na dziecko.

Także podniesienie w 2009 r. wartości wypłacanych świadczeń rodzinnych, przy utrzymaniu stałych wartości kryteriów dochodowych kwalifikujących do pomocy, skutkowało przeciętnie tylko nieznacznie wyższym wsparciem dzieci z rodzin o najuboższych.

"Z kolei obniżenie podatków w systemie PIT w 2009 r. (zamiast 19 proc., 30 proc. i 40 proc. wprowadzono skalę w wysokości 18 proc. i 32 proc.) roku oraz zamrożenie kwoty wolnej od podatku przyczyniły się do wyraźnego obniżenia wartości wsparcia rodzin z dziećmi w ramach systemu podatkowego wśród zamożniejszych gospodarstw po 2007 r." - napisano.

Zdaniem dyrektora Fundacji CenEA dr Michała Mycka poziom wiedzy na temat tego, jaki wpływ na nasze życie mają konkretne reformy - bez względu na to, przez jaką partię są proponowane - jest w Polsce bardzo niski.

"To, jaki wpływ realizowane reformy miały na poszczególne grupy gospodarstw domowych, oraz jak istotny był efekt zmian na wartość dochodów i wydatków budżetowych, wydaje się mieć szczególne znaczenie z perspektywy zbliżających się wyborów parlamentarnych. Dotyczy to zarówno skali podejmowanych rozwiązań, jak i ich spójności z obietnicami deklarowanymi w programach wyborczych i w kolejnych expos," - powiedział cytowany w komunikacie Myck.

Fundacja zapowiada, że pełny raport "2006-2011: kto zyskał, a kto stracił?" zostanie opublikowany w połowie września. Pod koniec września Fundacja ma opublikować raport analizujący deklaracje wyborcze najważniejszych ugrupowań politycznych w czasie trwającej właśnie kampanii wyborczej.

Fundacja Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA jest niezależną, apolityczną fundacją naukowo-badawczą skupiającą się na analizie konsekwencji polityki społeczno-gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Została założona przez Stockholm Institute of Transition Economics (SITE) i jest polskim partnerem SITE Network. Podstawowymi dziedzinami badań prowadzonymi w Fundacji są analizy na poziomie mikro, ze szczególnym uwzględnieniem analiz rynku pracy, sytuacji materialnej gospodarstw domowych oraz procesu starzenia się populacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA