REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w zamówieniach publicznych - od kiedy?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych ma być ważnym etapem budowania kompleksowego systemu elektronicznych zamówień publicznych oraz administracji elektronicznej w Europie. Trwają konsultacje społeczne projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

E-fakturowanie w zamówieniach publicznych

W projekcie dyrektywy w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych proponuje się ustanowienie europejskiej normy w zakresie e-fakturowania, która ma poprawić spójność różnych, głównie krajowych, systemów e-fakturowania.

Autopromocja

Dyrektywa ma na celu wyeliminowanie niepewności prawnej, nadmiernej złożoności, a także dodatkowych kosztów operacyjnych, jakie ponoszą podmioty gospodarcze, które muszą obecnie stosować różne faktury elektroniczne w poszczególnych państwach członkowskich.

Nowa dyrektywa przyczyni się również do zwiększenia stosowania e-fakturowania w Europie, które utrzymuje się na bardzo niskim poziomie i stanowi jedynie 4-15% ogółu wystawianych faktur.

Kompleksowy system e-zamówień

Komunikat w sprawie kompleksowego systemu e-zamówień umiejscawia projekt dyrektywy w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych w szerszym kontekście i przedstawia wizję Komisji dotyczącą cyfryzacji procedur zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W komunikacie przedstawiono aktualny stan wdrażania e-zamówień i e-fakturowania w całej UE oraz określono obszary, w których należy podjąć działania mające na celu przejście na kompleksowy system e-zamówień:

- sprawienie, aby fakturowanie elektroniczne w dziedzinie zamówień publicznych stało się regułą, a nie wyjątkiem;

- dokonanie postępów w pracach nad opracowywaniem norm;

- opracowanie krajowych strategii dotyczących kompleksowego systemu e-zamówień;

- wymianę sprawdzonych rozwiązań.

 Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek

 Ceny transferowe - nowe regulacje

Komunikat będzie stanowić podstawę ewentualnych przyszłych inicjatyw dotyczących dalszej cyfryzacji procedur zamówień publicznych.

Treść projektu Dyrektywy w języku polskim

Zgłoś swoje pomysły i uwagi do projektu Dyrektywy

Wraz z projektem Dyrektywy Komisja opublikowała 26 czerwca 2013 r. komunikat "end-to-end e-procurement" (komunikat zawierający koncepcję pełnej cyfryzacji procedury zamówień publicznych, tzw. kompleksowy system e-zamówień) oraz komunikat zawierający ocenę skutków nowej regulacji.

Publikacje te są realizacją zapowiedzi przedstawionych przez Pana Bartosza Dworaka z Komisji Europejskiej podczas ostatniego spotkania Krajowego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania.

Wszystkie dokumenty są dostępne pod adresem: 
http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/e-procurement/e-invoicing/index_en.htm

Organizatorzy Krajowego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania zapraszają do dyskusji na temat nowej Dyrektywy i komunikatów jej towarzyszących. Wyniki tej dyskusji będą przekazane władzom KWFEF biorącym udział w pracach Parlamentu Europejskiego i Rady,

Uwagi i komentarze można przesyłać na adresy:
ecommerce@mg.gov.pl
tadeusz.rudnicki@ilim.poznan.pl

Polskie Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania, powołane pod patronatem Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Finansów jest częścią Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania, które do końca 2013 roku ma zbadać i ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania e-faktur w poszczególnych krajach UE. Wynikiem mają być rekomendacje zmian niezbędnych do wdrożenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2020 r. e-faktury mają być dominująca metodą fakturowania w Unii.

Europejska Agenda Cyfrowa

W europejskiej agendzie cyfrowej, jednym z filarów strategii „Europa 2020”, wskazuje się na administrację elektroniczną oraz jednolity rynek cyfrowy jako zasadnicze elementy nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki UE. W tym kontekście Komisja podjęła szeroko zakrojone działania mające na celu cyfryzację zamówień publicznych w UE.

Pod koniec 2011 r., w ramach modernizacji ram prawnych dotyczących zamówień publicznych (IP/11/1580), Komisja zaproponowała wprowadzenie w całej UE wymogu stosowania elektronicznych ogłoszeń, wymogu zapewniania elektronicznego dostępu do dokumentów specyfikujących zamówienie oraz wymogu elektronicznego składania ofert. Negocjacje w sprawie przeglądu przepisów dotyczących zamówień publicznych są w fazie końcowej.

W kwietniu 2012 r. opublikowany został komunikat „Strategia na rzecz e-zamówień” (IP/12/389), w którym przedstawiono strategię przejścia na system e-zamówień. W 2010 r. Komisja opublikowała komunikat zatytułowany „Czerpanie korzyści z fakturowania elektronicznego w Europie”, w którym wezwano państwa członkowskie do przyjęcia e-fakturowania oraz rozwiązania problemów wynikających z braku interoperacyjności między już funkcjonującymi systemami e-fakturowania. W komunikacie zaapelowano, aby fakturowanie elektroniczne stało się standardową metodą fakturowania do 2020 r.

W 2012 r. Rada Europejska wezwała do podjęcia środków mających na celu promowanie e-fakturowania, a Parlament Europejski zwrócił się o wprowadzenie wymogu fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych do 2016 r. W wyniku tych apeli i w związku z korzyściami, jakie oferuje e-fakturowanie, w październiku 2012 r. w Akcie o jednolitym rynku II (IP/12/1054) stwierdzono, że wniosek w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych jest jednym z dwunastu priorytetowych działań.

Zarządzanie zamówieniami publicznymi ma zasadnicze znaczenie w obecnym kontekście konsolidacji budżetowej. Z uwagi na to, że wydatki publiczne na towary, roboty budowlane i usługi stanowią 19 % PKB Unii Europejskiej, zarządzanie nimi w sposób bardziej efektywny może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy ogólnej efektywności wydatków publicznych. Skuteczna administracja publiczna jest zasadniczym elementem konkurencyjności gospodarki UE.

W opracowywanej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego z 2012 i 2013 r. modernizację administracji publicznej uznano za jeden z pięciu priorytetów. Do pobudzenia wzrostu doprowadzą: reforma systemu zamówień publicznych, cyfryzacja administracji publicznej, zmniejszenie obciążenia administracyjnego i zwiększenie przejrzystości.

Przejście na kompleksowy system e-zamówień może przynieść powyższe korzyści i wiele innych: może doprowadzić do znacznych oszczędności i uproszczenia formalności dla podmiotów na rynku, pobudzić innowacje i zachęcić do zastanowienia się nad reformą niektórych obszarów administracji publicznej. Może także ułatwić udział MŚP w zamówieniach publicznych poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych, zwiększenie przejrzystości w odniesieniu do szans na rynku oraz obniżenie kosztów uczestnictwa.

Dalsze działania

Wniosek Komisji Europejskiej odnośnie Dyrektywy w sprawie fakturowania elektronicznego zostanie przekazany Radzie Ministrów i Parlamentowi Europejskiemu do przyjęcia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

REKLAMA