REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy mogą zyskać więcej

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych zwiększy się w 2008 roku o prawie 2 mld zł. Nie wiadomo jednak, czy dane resortu finansów uwzględniają brak 3,5 mld zł w PIT z tytułu ulgi na dzieci.

Ministerstwo Finansów podało kilka istotnych dla finansów samorządów danych. Poinformowało o kwotach subwencji ogólnej na 2007 rok i środkach przekazanych na rachunki jednostek samorządu terytorialnego za trzy kwartały 2007 r. Z informacji tej wynika, że w części wyrównawczej gminy otrzymały już 3,2 mld zł z planowanych 4,3 mld, w części oświatowej 14,5 z 17,1 mld zł, a w części równoważącej 355 mln zł z planowanych 473 mln. Dochody z tytułu udziału w PIT przekroczyły 13,4 mld zł z planowanych 17,8 mld zł. Jeśli zestawimy te informacje z planowanymi na 2008 rok kwotami subwencji ogólnej oraz planowanym udziałem gmin w PIT, okaże się, że gminy otrzymają łącznie ok. 3 mld zł więcej niż w roku obecnym. Subwencja ogólna ma wynieść bowiem ponad 23 mld zł, z czego ponad 17 mld stanowić będzie część oświatowa. Natomiast udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych ma wynieść ponad 19 mld zł. Problem jednak w tym, że nie wiadomo, czy dane przedstawione przez resort finansów uwzględniają brak ok. 3,5 mld zł z tytułu udziału w PIT, która wynika z wprowadzenia ulgi na dzieci w wysokości 1145 zł. Jeśli resort uwzględnił stratę, to podane informacje oznaczają znaczący wzrost wpływów i dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Jeśli jednak nie uwzględniono utraty wpływów z PIT, oznacza to faktycznie, że gminy, ale także powiaty i województwa, za mniejsze pieniądze będą musiały realizować te same zadania, co obecnie.

Autopromocja

Dotychczas nikt nie mówił o rekompensacie dla gmin z powodu zmniejszenia ich wpływów. Bez takiej rekompensaty konsekwencje wprowadzenia ulgi na dzieci w podatku dochodowym głównie dla finansów gmin, które są największym wśród samorządów beneficjentem środków z PIT, byłyby poważne.

Ministerstwo Finansów poinformowało także o wskaźnikach dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin, powiatów i województw. Wskaźniki te stanowią podstawę do wyliczenia projektowanej na 2008 rok części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat odpowiednio dla poszczególnych samorządów.

Zgodnie z przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w przypadku gmin część wyrównawczą subwencji ogólnej stanowi suma kwoty podstawowej oraz kwoty uzupełniającej. Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest mniejszy niż 92 proc. wskaźnika dla wszystkich gmin. W przypadku powiatów kwotę podstawową otrzymają powiaty, których wskaźnik jest niższy niż wskaźnik dla wszystkich powiatów. Analogiczne przepisy jak dla powiatów obowiązują w województwach. Tabele z wyliczonymi wskaźnikami dla gmin, powiatów i samorządów zostały opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczas nikt nie określił, czy gminy otrzymają rekompensatę za utracone wpływy w PIT

SUBWENCJA OGÓLNA I UDZIAŁY W PIT GMIN W 2008 ROKU

Subwencja ogólna wyniesie ponad 23 mld zł, w tym:

• 17,6 mld zł - część oświatowa

• 5 mld zł - część wyrównawcza

• 578 mln zł - część równoważąca

Udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych wyniesie ponad 19 mld zł.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

REKLAMA