| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ministerstwo Finansów prosi o numery rachunków organizacje pożytku publicznego

Ministerstwo Finansów prosi o numery rachunków organizacje pożytku publicznego

Do 20 listopada organizacje pożytku publicznego, które chcą otrzymać 1 proc. naszego podatku, powinny zawiadomić naczelników urzędów skarbowych o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazywane wpłaty.


Jest już odpowiedź na pytanie, w jaki sposób zajmujące się przekazywaniem 1 proc. naszego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego urzędy skarbowe zamierzają ustalić numery rachunków, na które trafią przekazane tą drogą pieniądze. W specjalnym komunikacie zamieszczonym na internetowych stronach Ministerstwa Finansów, resort zwrócił się z prośbą do przedstawicieli organizacji pożytku publicznego o złożenie w terminie do 20 listopada 2007 r. naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę organizacji, informacji zawierającej numer jednego rachunku bankowego, właściwego do przekazywania zadeklarowanych przez podatników darowizn.

Z komunikatu wynika ponadto, że informacja musi zostać opatrzona podpisem osoby uprawnionej do reprezentowania organizacji pożytku publicznego oraz zawierać dodatkowe dane identyfikujące organizację, takie jak pełna nazwa, NIP, adres siedziby i nr KRS. Resort prosi również o przedkładanie wraz z informacją potwierdzenia zgłaszanego rachunku przez bank prowadzący ten rachunek. Resort zapowiada też, że przekazane dane będą na bieżąco weryfikowane przez naczelników właściwych urzędów skarbowych.

Przypomnijmy: zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2007 r. przepisami art. 45 ust. 5c-5g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 3a-3d ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.) urzędy skarbowe zostały zobowiązane do przekazywania na wniosek podatnika kwoty 1 proc. podatku należnego, wynikającego z zeznania podatkowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dotychczas podatnik musiał sam dokonać wpłaty.

Problem w tym, że przepisy nie nakładają na organizacje pożytku publicznego obowiązku przekazywania numerów rachunku bankowego, na który mają być przekazywane wpłaty. Ustawodawca zapomniał o uregulowaniu tej sprawy.

Kwestia, w jaki sposób urzędy ustalą numer rachunku, była przedmiotem licznych pytań kierowanych do naszej redakcji. Odpowiednie pytanie zadaliśmy ministerstwu. Nie odpowiedziało nam co prawda na nasze pismo, ale za to opublikowało specjalny komunikat, w którym ministerstwo tłumaczy, że organizacje muszą same przekazać taką informację, ponieważ numery rachunków bankowych tych organizacji, które są zgłaszane w urzędach skarbowych podczas rejestracji, służą do rozliczeń podatkowych, a nie przyjmowania darowizn.

Ważne!

Podatnik będzie mógł w rozliczeniu za 2007 rok zadeklarować przekazanie 1 proc. podatku tylko na rzecz organizacji wpisanej do KRS do 30 listopada

BĘDĄ SIĘ LICZYŁY WPISY DOKONANE DO 30 LISTOPADA

Organizacje pożytku publicznego, które chcą w 2008 roku otrzymać 1 proc. podatku w ramach rozliczeń podatników za 2007 rok, muszą postarać się o wpis, który potwierdzi ich status do 30 listopada 2007 r. Jak bowiem wynika z przepisów ustawy o PIT, w terminie do końca roku podatkowego minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości, ogłasza w drodze obwieszczenia w Monitorze Polskim wykaz organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na 30 listopada roku podatkowego.

MAREK KUTARBA

marek.kutarba@infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Napolski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »