REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie korzyści podatkowych i likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT od 2016 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Opodatkowanie korzyści podatkowych i likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT od 2016 roku
Opodatkowanie korzyści podatkowych i likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Prawo i Sprawiedliwość projekt nowej ustawy o VAT ma załatać dziury w obecnych przepisach i zwiększyć pobór podatku. Zmiany mają wejść w życie już od 1 stycznia 2016 roku.

Zobacz: Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

Autopromocja

Podatek od korzyści podatkowych

Najbardziej kontrowersyjny pomysł dotyczy koncepcji opodatkowania korzyści podatkowych. Z projektu wynika, że podatnicy, którzy uczestniczą w operacjach dających korzyści podatkowe w VAT, będą informować o tym właściwy urząd skarbowy. Chodzi o operacje skutkujące zmniejszeniem podatku należnego lub zwiększeniem podatku naliczonego w danym roku lub kolejnych pięciu latach.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Fiskusa będą interesować korzyści przekraczające ustalone w projekcie limity. Jeśli korzyści podatkowe przekroczą 0,1 proc. rocznej podstawy opodatkowania, ale nie mniej niż 500 tys. zł, to podatnik będzie miał obowiązek (a nie możliwość) poinformowania fiskusa. Za brak informacji lub nieprawdę będzie grozić sankcja; uzyskana korzyść będzie opodatkowana według stawki 46 proc., chyba że podatnik udowodni, że operacja jest zgodna z prawem i rzeczywistością. Nie będzie musiał tego robić, jeśli korzyść nie przekroczy rocznie 10 tys. zł lub równowartości 0,001 proc. podstawy opodatkowania.

W informacji dla fiskusa trzeba będzie podać syntetyczny opis operacji gospodarczej, w tym istotne cechy mające lub mogące mieć wpływ na uzyskanie korzyści podatkowej, dane na temat podatników i ich kontrahentów uczestniczących choćby pośrednio w operacji, a także podmioty doradzające przy niej lub weryfikujące jej zastosowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Eksperci są zaskoczeni tym pomysłem. Tomasz Michalik, doradca podatkowy i partner w MDDP, zwraca uwagę, że dyrektywa VAT nie przewiduje koncepcji opodatkowania korzyści podatkowych. Na dodatek – jego zdaniem – konstrukcja nowego przepisu jest fatalna.

– Przykładowo zakupy towarów podwyższają podatek naliczony, co w świetle projektu nowej ustawy może być uznane za korzyść podatkową. To samo dotyczy rabatów obniżających podatek należny. To nie ma sensu – komentuje Tomasz Michalik.

Likwidacja odwrotnego obciążenia; bezwarunkowa odpowiedzialność solidarna nabywców za zobowiązania z tytułu VAT

Projekt przewiduje również likwidację odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych oraz wprowadzenie praktycznie bezwarunkowej odpowiedzialności solidarnej nabywców za zobowiązania z tytułu VAT sprzedawców. Solidarna odpowiedzialność będzie wyłączona, tylko jeśli podatnicy zastosują system rozdzielenia płatności (split payment).

– Efektem wprowadzenia tych przepisów będzie ewidentnie ułatwienie funkcjonowania oszustów z jednoczesnym obarczeniem ogromnym ryzykiem podatników – ocenia Jerzy Martini, doradca podatkowy i partner w Martini i Wspólnicy. Jego zdaniem proponowane rozwiązania ucieszą oszustów podatkowych, za to będą koszmarem dla zwykłych podatników.

W jego przekonaniu system odwrotnego obciążenia, choć ma wiele ograniczeń, jest obecnie najlepszym rozwiązaniem do walki z karuzelami podatkowymi, czyli transakcjami powodującymi wyłudzenia VAT.

– Rezygnacja z odwrotnego obciążenia, bez wprowadzenia np. sprawnie działającego centralnego rejestru VAT, spowoduje, że oszuści wrócą do sprawdzonych rozwiązań dotyczących wyłudzeń, np. w zakresie stali, złomu, elektroniki etc., co zapewne spowoduje istotny wzrost skali oszustw – ostrzega ekspert.

Nie uważa też, aby solidarna odpowiedzialność była skutecznym środkiem zwalczania karuzel, nie mówiąc o tym, że – w jego ocenie – zmiana byłaby ewidentnie niezgodna z prawem unijnym. Z orzecznictwa TSUE wynika, że nabywca może być solidarnie odpowiedzialny za podatek zbywcy wyłącznie w przypadku, gdy wiedział lub powinien był wiedzieć, że nabywając towar lub usługę, uczestniczy w transakcji stanowiącej oszustwo VAT.

– Nie można więc stosować solidarnej odpowiedzialności na zasadzie ryzyka, gdy nabywca nie mógł się domyśleć, że został uwikłany w transakcję wykorzystaną do oszustwa – wyjaśnia Jerzy Martini.

Słabo ocenia również szanse na rozdzielenie płatności w takiej formie, jak zaproponowano w projekcie. Zauważa, że w systemie split payment nabywca przekazuje sprzedawcy jedynie kwotę netto, a VAT jest przelewany na specjalne konto, z którego organ podatkowy pobiera sobie podatek. Zdaniem Martiniego nikt nie będzie w stanie funkcjonować w ten sposób, że za zakupy zapłaci kwotę brutto (z tego VAT na specjalne konto), a sam uzyska jedynie kwoty netto.

Prawo do odliczenia

Projekt zmienia także przepisy dotyczące prawa do odliczenia. Dziś przysługuje ono w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z projektu wynika, że warunkiem odliczenia byłoby, aby nabyte towary albo usługi miały ścisły związek z wykonywaniem m.in. dostawy towaru lub świadczeniem usług opodatkowanych na terenie kraju.

Projekt z 15 września 2015 r. ustawy o VAT przygotowany przez PIS z uzasadnieniem


Roman Namysłowski zwraca uwagę, że dyrektywa nie wymaga ścisłego związku.

– Jeśli wprowadzimy ten przepis, to liczba sporów podatników z fiskusem o to, czy dostawa lub usługa ma ścisły związek z działalnością, będzie ogromna – zaznacza ekspert.

Wątpliwości ma również Tomasz Michalik.

– Jak nabywca ma dokumentować zakupy? Wydawałoby się, że robi to sprzedawca, wystawiając fakturę – zastanawia się.©?

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Projekt z 15 września 2015 r. ustawy o VAT przygotowany przez PIS z uzasadnieniem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA