REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi
Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem prof. Elżbiety Mączyńskiej, prezesa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przygotowany w Ministerstwie Rozwoju projekt ustawy, przewidujący ponad 50 uproszczeń dla firm, jest rozwiązaniem probiznesowym, sprzyjającym zmniejszaniu szarej strefy, a także zwiększaniu aktywizacji zawodowej Polaków.

"Te propozycje są kolejnym etapem realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także Konstytucji Biznesu, gdzie były zapowiedziane ułatwienia dla małych i średnich przedsiębiorców" - przypomniała szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Autopromocja

Według ekspertki istotne, że są takie ułatwienia mogą sprzyjać poprawie efektywności przedsiębiorstw i dynamizacji inwestycji, a jednocześnie zmniejszeniu szarej strefy.

Jednym z proponowanych rozwiązań jest jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro na zakup środków trwałych. Zdaniem ekonomistki może to zachęcać przedsiębiorców do inwestowania. "Obecnie wielkim problemem jest to, że przedsiębiorcy w zbyt małym stopniu inwestują. W sytuacji, kiedy przedsiębiorca będzie mógł w koszty wliczyć w formie jednorazowej amortyzacji nakłady inwestycyjne do 50 tys. euro rocznie, to powstaje dzięki temu tarcza, osłona podatkowa" - wskazała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenia w księgowości dla jednostek mikro od 2018 r.

Wartość pracy małżonka w kosztach podatkowych - ponad 50 uproszczeń dla firm od 2018 roku

Dodała, że oszczędności na podatku dochodowym (CIT) będą wynosiły 19 proc. od 50 tys. euro, w przypadku wykorzystania pełnej tej kwoty na inwestycje. "Może to zachęcać do inwestowania, tym bardziej, że amortyzacja jest kosztem niewydatkowym. Poprzez przychody ze sprzedaży przedsiębiorca odzyskuje nakłady, w tym amortyzację i ma ją do dyspozycji jako dodatkowe źródło finansowania działalności. Przedsiębiorca dzięki jednorazowej amortyzacji płaci zatem mniejszy podatek dochodowy - jeśli wypracowuje zyski. Zaś w sytuacji wystąpienia straty może tę stratę w roku, w którym pojawią się zyski jednorazowo rozliczyć do wysokości 50 tys. euro rocznie, zmniejszając kwotę zysku podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czyli CIT" - wyjaśniła.

Profesor uważa, że propozycje MR mogą być zachętą do inwestowania w małych i średnich przedsiębiorstwach. "Często jest tak, że one opornie inwestują. Do tej pory czynnikiem niesprzyjającym pracooszczędnym inwestycjom były m.in. względnie niskie płace. Ale to się zmieniło, bo płace rosną zarówno wskutek decyzji urzędowych (poniesienie minimalnej płacy i stawki godzinowej, jak i wskutek niekorzystnej dla przedsiębiorców sytuacji na rynku pracy. A to jest czynnik, który może sprzyjać inwestycjom ukierunkowanym na wdrażanie pracooszczędnych technologii" - zauważyła.

W ocenie prof. Mączyńskiej istotna jest też możliwość wpisywania w koszty działalności przedsiębiorstwa wynagrodzenia dla małżonka przedsiębiorcy. "To zachęca do ujawniania tego typu zatrudnienia, co może zmniejszać zakres szarej strefy. Z punktu widzenia budżetu oznacza to także korzyści, od tego zatrudnienia będzie bowiem płacony ZUS i podatek od wynagrodzeń. Czyli im większe wynagrodzenie zaoferuje małżonkowi czy małżonce przedsiębiorca, tym większe będą płatności do budżetu z tytułu podatku od płac oraz tym większe będą składki do ZUS" - wskazała ekspertka.

Jak przypomniała Mączyńska rozwiązania proponowane przez Ministerstwo Rozwoju dają przedsiębiorcom, jak się szacuje, 3,8 mld zł w ciągu 10 lat. Jednocześnie dla państwa oznacza to nakłady w wysokości 2,5 zł. W ocenie ekonomistki to rachunek uproszczony. "Efekty mogą być dodatkowe - wynikające z większej transparentności gospodarczej, mniejszego zakresu szarej strefy i zachęt do ujawniania swojej działalności" - oceniła.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Profesor przypomniała, że w Polsce mniej więcej co trzecia osoba w wieku od 15 do 65 lat jest bierna zawodowo - ani nie studiuje, ani nie pracuje. "Mamy zatem problem niskiej aktywności zawodowej, wciąż zbyt niskiej stopy zatrudnienia. W związku z tym istotne jest, że tego typu zachęty dla małego biznesu mogą sprzyjać aktywizacji pasywnych osób na rynku pracy. Nasze wskaźniki w tym zakresie są niższe, mniej korzystne niż średnia UE" - powiedziała.

Dodała, że rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie biznesu mogą zachęcać do zakładania własnych firm. "Ułatwienia mogą skłonić również tych nieaktywnych, przynajmniej niektórych, do podjęcia działalności biznesowej" - zaznaczyła.

Według ekspertki dobrym rozwiązaniem jest też kwartalne rozliczanie się z CIT oraz obniżenie wymogów, co do szkoleń BHP. "Nierzadko te szkolenia są fikcją w jednostkach, w których stopień szkodowości jest mały, czyli kiedy zagrożenie wypadkiem jest niskie, ale płatności za te szkolenia nie są niskie, co zwiększa koszty działalności przedsiębiorstw" - powiedziała.


Mączyńska zwróciła też uwagę, że istotną zachętą jest zmiana definicji "małego podatnika", co daje prawo do niższego opodatkowania i ułatwień w amortyzacji. "Dotychczas granicą przychodów było 1,2 mln euro, a teraz 2 mln euro. To znaczy, że więcej przedsiębiorców będzie mogło z planowanych ułatwień korzystać".

"To są rozwiązania probiznesowe i równocześnie rozwiązania, które będą sprzyjały zmniejszaniu szarej strefy. I mogą też sprzyjać zmniejszeniu liczby osób pasywnych na rynku pracy. A to jest nasz duży problem" - oceniła Mączyńska.

Według profesor rozwiązania zawarte w projekcie, które MR skierowało do konsultacji i uzgodnień, "są niewątpliwie korzystne dla biznesu, ale nie rozwiązują wszystkiego".

"Podstawowym problemem dla polskich przedsiębiorstw są ciągle bariery wynikające z nieprzejrzystości i zmienności prawa. Mali przedsiębiorcy przeważnie nie mogą sobie pozwolić na kosztowną obsługę prawną, na usługi kancelarii prawnych. Stąd też nierzadko padają ofiarą nietransparentności prawa - różnych niejednolitych interpretacji w prawie" - podkreśliła. Wyjaśniła, że dotyczy to m.in. VAT. "Przepisy VAT wciąż pozostawiają dużo do życzenia i wymagają uproszczeń. Bo im bardziej zawiłe prawo, tym większe ryzyko rozwoju szarej strefy i manipulacji podatkowych, co zarazem narusza zasady konkurencji rynkowej, szkodząc przedsiębiorcom uczciwym. Szkodzi przede wszystkim małemu biznesowi" - podkreśliła. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

edytor: Anna Mackiewicz

maja/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA