| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Coraz więcej zadań jest określonych w ustawie

Coraz więcej zadań jest określonych w ustawie

Zadaniowy plan wydatków zostanie podzielony na funkcje, zadania i podzadania, do których będą dołączane cele i mierniki. Dzięki temu wydatkowanie środków będzie bardziej efektywne.


ZMIANA PRAWA

W projekcie nowej ustawy o finansach publicznych, który obecnie znajduje się w Sejmie, pojawiły się przepisy wprowadzające kolejne elementy budżetowania zadaniowego. Wprowadzenie budżetu zadaniowego to jeden z głównych elementów reformy finansów publicznych.

Zgodnie z projektem ustawy nowo utworzone agencje wykonawcze będą miały obowiązek sporządzania planu zadaniowego na rok budżetowy i na kolejne dwa lata. Z kolei kierownicy jednostek (m.in. ministerstw, urzędów centralnych) będą sporządzali plan działalności zawierający cele zadań oraz określający podzadania oraz mierniki wykonania.

Projekt przewiduje również, że prognoza wydatków w wieloletnim planie finansowym państwa będzie miała układ funkcji państwa, zadań i podzadań. Identyczny układ mają mieć także programy wieloletnie w samorządach i skonsolidowany plan wydatków państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych i agencji wykonawczych.

Resort finansów proponuje również wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących sprawozdawczości w układzie zadaniowym. Chodzi o ujednolicenie sprawozdań tak, aby minister finansów nie miał problemów ze sporządzeniem zbiorczej informacji o zadaniowym wykonaniu wydatków. Minister będzie mógł także wydać rozporządzenie, w którym określi wytyczne oraz szczegółowy sposób i terminy sporządzania materiałów do informacji z wykonania zadaniowego planu wydatków.

Wprowadzenie rozwiązań opartych na zadaniowym charakterze wydatków publicznych ma przynieść poprawę celowości, efektywności i skuteczności gospodarki środkami publicznymi. Co więcej, dzięki nowoczesnej formie budżetowania ustawa budżetowa będzie czytelna nie tylko dla ministrów oraz ekspertów od finansów publicznych, lecz także dla obywateli.

Przepisy nowej ustawy o finansach publicznych, dotyczące budżetowania zadaniowego, mają zacząć obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2012 r. i 1 stycznia 2013 r. Doktor Marta Pustuła, dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych, zapowiadała na łamach GP, że pierwszy budżet zadaniowy jako budżet równoległy do tradycyjnego będzie w 2013 roku. Plany resortu zakładają przejście wyłącznie na budżetowanie zadaniowe w 2015 roku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR TOMASZ STRĄK,

Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński

Proponowane regulacje stanowią duży krok naprzód w porównaniu ze stanem obecnym. Projekt nowej ustawy o finansach, co prawda, w dużej mierze sankcjonuje obecną praktykę, daje jednak solidne ramy prawne do dalszych prac wdrożeniowych. Należy pozytywnie oceniać regulacje dotyczące trzech podstawowych etapów budżetowania: planowania, realizacji oraz kontroli. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie planowania zadaniowego w agencjach wykonawczych i funduszach celowych. Niestety, plany zadaniowe tych jednostek mają mieć jedynie charakter memoriałowy, ich plan finansowy nie będzie zawierał planu wydatków. Proponowane zapisy nie pozwalają zatem na pełną konsolidację wydatków w budżecie zadaniowym, co było jednym z kluczowych elementów proponowanego systemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR MAGDALENA GODEK,

Katedra Finansów i Bankowości, Uniwersytet Łódzki

Z noty budżetowej na rok 2009 wynika, że dysponenci (m.in. ministrowie) określili cele i mierniki, a także wartość docelową mierników. Ponadto zgodnie z przepisem wybrany miernik miał posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych. Podczas analizy aktualnego budżetu zadaniowego wnioski nasuwają się więc same: dysponenci wybrali mierniki, które już mierzą, i ustalili wartość docelową na poziomie minimalnym, tzn. tak, aby mieć pewność ich realizacji. Jednak w niektórych wypadkach wartość docelowa miernika nie jest określona. Minister finansów będzie musiał określić w rozporządzeniu, czy w takiej sytuacji dysponenci zostaną zobligowani do rozpoczęcia mierzenia. I tu może pojawić się problem, gdyż niektórych danych po prostu może nie udać się zebrać w tym roku budżetowym.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Diana Malinowska

Konsultant w Instytucie Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »