REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ustalając wysokość zwrotu kosztów nauki sfinansowanej przez pracodawcę, należy brać pod uwagę okresy niewykonywania pracy

Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza pracownica ukończyła studia, na które została przez nas skierowana. Dofinansowaliśmy jej studia i zawarliśmy z nią pisemną umowę zobowiązującą do zwrotu tych kosztów w przypadku rozwiązania umowy o pracę w okresie 3 lat od dnia ich ukończenia. Pracownica po ukończeniu studiów zaszła w ciążę, przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Powróciła do pracy w zeszłym miesiącu i od razu złożyła wypowiedzenie umowy o pracę. Umowa o pracę rozwiąże się na 3 miesiące przed upływem 3 lat, licząc od dnia ukończenia studiów. Czy możemy od tej pracownicy żądać zwrotu jedynie 3/36 kosztów studiów, jeżeli w okresie tych 3 lat (do dnia rozwiązania umowy o pracę) faktyczne pracowała tylko 4 miesiące?

RADA

Autopromocja

Nie. Mogą Państwo żądać zwrotu 3/7 kwoty przekazanej pracownicy, gdyż okresów niezdolności do pracy, urlopu macierzyńskiego i wychowawczego nie uwzględnia się w okresie zatrudnienia przy ustalaniu wysokości kwoty, jaką pracownica ma zwrócić za opłacone przez Państwa studia.

UZASADNIENIE

Pracodawca będzie mógł żądać zwrotu opłaconych przez siebie kosztów nauki - po jej ukończeniu - jeżeli:

1) podnoszenie kwalifikacji realizowane jest w formach szkolnych lub pozaszkolnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) pomiędzy pracownikiem i pracodawcą została zawarta pisemna umowa zobowiązująca pracownika do zwrotu tych kosztów;

3) umowa o pracę została rozwiązana przez pracownika za wypowiedzeniem lub przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika - w okresie 3 lat od dnia ukończenia nauki;

4) nie zachodzą okoliczności wyłączające obowiązek zwrotu kosztów wynikające z następujących przyczyn rozwiązania umowy o pracę: szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, brak możliwości dalszego zatrudnienia ze względu na inwalidztwo lub utratę zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości w związku ze zmianą miejsca zatrudnienia małżonka, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości ze względu na zawarcie związku małżeńskiego z osobą zamieszkałą w tej miejscowości.

Zwrot kosztów nauki następuje proporcjonalnie do czasu pracy od zakończenia nauki do dnia rozwiązania umowy o pracę.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownika na studia zaoczne. Sfinansował koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownik miał przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązał jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach pracy od ukończenia studiów. Pracownik nie dopracował więc 3 miesięcy do wymaganych 36 miesięcy. W takim przypadku pracodawca powinien otrzymać zwrot:

2400 zł [(28 800 zł x 3 miesiące) : 36 miesięcy] = [86 400 : 36 miesięcy] = 2400 zł.

Wyliczając wysokość kosztów nauki podlegających zwrotowi, nie należy uwzględniać całego okresu zatrudnienia pracownika po ukończeniu szkolenia/studiów, ale wyłącznie czas pracy pracownika w okresie 3 lat po ukończeniu nauki. Czasem pracy jest z kolei okres, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy do wykonywania pracy w wyznaczonym miejscu (art. 128 § 1 Kodeksu pracy). Okresy nieobecności w pracy, takie jak: choroba, urlop macierzyński, czy też urlop wychowawczy, nie mogą być więc uznane za czas pracy. Okresy te powinny być wyłączone z czasu, jaki pracownik miał do przepracowania po zakończeniu nauki.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownicę na studia zaoczne. Sfinansował jej koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownica miała przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązała jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach od ukończenia studiów. W okresie 33 miesięcy pracownica pracowała jedynie przez 4 miesiące. Resztę czasu, tj. 29 miesięcy, spędziła na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim i urlopie wychowawczym. Okres ten należy wyłączyć z okresu 36 miesięcy, które pracownica miała przepracować po zakończeniu nauki. W takim przypadku pracodawcy przysługuje zwrot kosztów studiów obliczany w następujący sposób:

[(28 800 zł x 3 miesiące) : 7 miesięcy] = [86 400 : 7 miesięcy] = 12 342,86 zł.

• § 6 ust. 1, 2 i 4, § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych - Dz.U. Nr 103, poz. 472; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216

Maurycy Organa

radca prawny

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA