REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jeszcze zwiększać efektywność pracowników?

Maciej Kraus
Karol Nowicki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukces każdej organizacji zależy przede wszystkim od ludzi, którzy w niej pracują i nią zarządzają. Skuteczność działań pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki organizacji, często decydując o jej być albo nie być na rynku. Jednym z najbardziej pożądanych „towarów” przez wszystkich pracodawców jest efektywny pracownik, tj. taki którego efekty pracy przewyższają poniesione nakłady, generując w ten sposób wartość dodaną dla firmy. O efektywności pracownika decyduje wiele czynników zarówno z życia osobistego jak i zawodowego, a jednym z najważniejszych jest motywacja, która sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego celu.

Motywację pracownika można kształtować na wiele sposobów. Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i warto pamiętać, że każdy człowiek inaczej reaguje na dane czynniki. Pojęcie i znaczenie motywacji ciągle jest obiektem dyskusji zarówno teoretyków jak i praktyków zarządzania.  Istnieje szereg teorii opisujących źródła motywacji. Jedną z najbardziej znanych jest tzw. dwuczynnikowa teoria Herzberga.  Zakłada ona istnienie dwóch rodzajów czynników wpływających na motywację: czynniki higieniczne i motywacyjne.  Te pierwsze nie wpływają bezpośrednio na motywację, jednak ich brak prowadzi do niezadowolenia pracownika. Zaliczyć do nich możemy m.in.: bezpieczeństwo pracy lub dostępność narzędzi pracy (komputer, biurko, krzesło). Drugim czynnikiem są tzw. motywatory, których obecność prowadzi bezpośrednio do wzrostu motywacji pracownika. Mogą to być m.in. bonusy, awans, uznanie. Dobrym przykładem nieintuicyjnego, aczkolwiek bardzo skutecznego motywatora może być poprawa warunków pracy poprzez umieszczenie dystrybutora wody w miejscu pracy. Pracownicy na pewno docenią możliwość korzystania ze świeżej wody, co wpłynie na polepszenie ich samopoczucia i zadowolenia z warunków pracy, przy marginalnych kosztach ponoszonych przez pracodawcę.

Autopromocja

Skupmy się właśnie na tym przykładzie, aby lepiej zrozumieć, że efektywność pracownika może być podnoszona nie tylko poprzez awans lub podwyżkę, ale również mniej oczywistymi sposobami.


Woda w biurze - dlaczego warto dbać o dobre warunki pracy


Światowa organizacja zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie i nawadnianie organizmu może prowadzić do wzrostu wydajności nawet o 20%.  Dlatego tak ważny jest dostęp do dobrej jakości wody w miejscu pracy. Jej picie zapewnia zdrowie i równowagę fizyczną, a co za tym idzie, daje energię niezbędną do codziennej efektywnej i kreatywnej realizacji zadań zawodowych.  Dodatkowo w  firmach usługowych (np. salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki) stały dostęp do wody źródlanej wpływa na podniesienie standardów obsługi, a w konsekwencji na zadowolenie klientów.

Warto zwrócić uwagę jakie funkcje może spełniać wprowadzenie wody w biurze. Po pierwsze tak jak wspomniano wcześniej woda w biurze prowadzi do poprawy warunków pracy i jest to inwestycja dająca długookresowe efekty. W tym przypadku należy traktować to jako czynnik motywacyjny - dystrybutor wody jest dodatkowym wyposażeniem firmy, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy. Koszt wprowadzenia jednego takiego urządzenia to około 100 zł miesięcznie i rozkłada się na wiele osób. W celu lepszego zrozumienia efektywności takiego rozwiązania oprzyjmy się na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że jako pracodawca mielibyśmy do dyspozycji 1000 zł i chcielibyśmy przeznaczyć je na premie dla 10 osób. Wówczas każdemu pracownikowi przysługiwałoby 100 zł premii - tak niska kwota w wielu firmach nie tylko nie dałaby wzrostu motywacji, ale nawet miałaby efekt odwrotny. W przypadku wprowadzenia wody w biurze nie dość, że koszt dla pracodawcy jest niższy, to dodatkowo wpływ na zadowolenie pracowników może być wielokrotnie większy. Warto jednak przy tym pamiętać, aby podczas wyboru dostawcy postawić na wiodące firmy w branży ceniące sobie wysoką jakość obsługi i oferowanych produktów/usług. Jeśli wspomniane 100 zł przeznaczymy np. na dystrybutor od firmy nieoferującej odpowiedniego poziomu obsługi, to możemy osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego.


Więcej na ten temat znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Bardzo dobrym przykładem firmy, która zwiększyła swoje zyski dbając właśnie o dobre samopoczucie pracowników m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów wody jest jedna z firm farmaceutycznych. Wprowadzenie programu poprawy samopoczucia pozwoliło na zmniejszenie wydatków medycznych firmy o 13%, a średnia nieobecność w pracy spadła z 3,7 do 1,9 dnia*.  W firmie zanotowano znaczny wzrost dobrego samopoczucia pracowników, a co za tym idzie ich motywacji do pracy. Oczywistym jest, że chory pracownik jest mniej zmotywowany i mniej efektywny od osoby zdrowej.  Co ciekawe niektóre Polskie firmy zdają się w obliczu zbliżającego się „kryzysu” mają zamiar oszczędzać na pracownikach. Przykładem daleko idących oszczędności może być cięcie kosztów na wyposażeniu biura i warunkach pracy pracowników. Dotyczy to m.in. rezygnacji z dostawy wody i kawy do firm. Pytanie tylko czy tego typu oszczędności będą większe niż zmniejszona efektywność pracowników firmy

Efektywność pracowników ma kluczowe znaczenie dla zyskowności przedsiębiorstwa, a co za tym idzie egzystencji na rynku. Istnieje szereg dróg do wzrostu motywacji pracowników i ich efektywności, poczynając od awansu i podwyżki, a kończąc na poprawie warunków pracy m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów z wodą do miejsca pracy. Każda możliwość zwiększenia skuteczności działania organizacji powinna być wykorzystywana przez pracodawców. Wydatki na poprawę środowiska pracy mogą być skuteczną i podatkowo-efektywną metodą na poprawę wyników firmy przez zwiększenie motywacji  i satysfakcji pracowników.

*na podstawie materiałów ze strony www.Eden.pl

Maciej Kraus, Karol Nowicki - FernPartners

www.fernpartners.com

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA