REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia działaczy związkowych - czy powinny być jawne?

Kazimierz Sedlak
Kazimierz Sedlak
Prezes najstarszej firmy doradztwa personalnego Sedlak & Sedlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ujawnienie wysokości wynagrodzeń działaczy związkowych to temat, który w ostatnim czasie wywołuje żywe dyskusje w mediach. Czy płace funkcjonariuszy związkowych to rzeczywiście ich prywatna sprawa? Czy ich ujawnienie to zamach na niezależność związków?

 

Autopromocja


Od pewnego czasu pojawiają się w prasie wypowiedzi przedstawicieli związków zawodowych traktujących pytanie o wysokość zarobków za naruszenie ich prywatności, a nawet za zamach na niezależność. Czy faktycznie tak jest? Czy płace funkcjonariuszy związkowych to ich prywatna sprawa?

Rozważania na ten temat warto rozpocząć od bardziej ogólnego pytania: „kto jest właścicielem majątku związków?” Najogólniej rzecz biorąc to członkowie są właścicielami funduszy związkowych. Jeżeli tak jest, to zadajmy sobie kolejne pytanie „Czy właściciele środków nie maja prawa do informacji o tym, kto i jak wydaje ich pieniądze?” Odpowiedz jest oczywista. Każdy właściciel, niezależnie od tego czy jest to członek związku czy szary obywatel ma prawo do informacji, na co wydawane są jego pieniądze.

Zgodnie z dobrymi zasadami współżycia społecznego wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z środkami publicznymi, bardzo ważna jest ich społeczna kontrola. Dlaczego społeczeństwo powinno kontrolować sposób wydawania publicznych pieniędzy? Bo są to nasze środki i jako ich właściciele mamy prawo wiedzieć czy są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem a historia demokracji uczy, że brak kontroli prowadzi do nadużyć i marnotrawienia środków społecznych.

Podobnie powinno być z funduszami związkowymi. Każdy szeregowy członek ma prawo wiedzieć jak wydawane są jego pieniądze. Jeżeli etat związkowy utrzymywany jest z funduszy członków to mają oni bezwzględne prawo oczekiwać, że rozliczona zostanie każda złotówka. Mają prawo oczekiwać, że pieniądze przeznaczane na koszty administracyjne będą jak najmniejsze, a koszty funkcjonowania pracowników etatowych będą szczegółowo rozliczane, a rozliczenia te będą łatwo dostępne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli etat związkowca jest utrzymywany ze środków publicznych (firmy sektora publicznego), to już nie tylko członkowie związku mają prawo do wiedzy o sposobie dysponowania tymi pieniędzmi. Prawo takie mają wszyscy obywatele, bo są to środki publiczne pochodzące z płaconych przez nas podatków.

Jeżeli pieniądze przeznaczone na działalność związku pochodzą z budżetu prywatnej firmy to pracownicy też mają prawo wiedzieć jak są one wydawane, bo są to pieniądze przeznaczone na działalność związaną ze sprawami pracowników.

Na tym właśnie polegają mechanizmy demokracji. Demokracja to nie tylko obdarzanie władzą, to również kontrolowanie czy władza nie nadużywa mandatu zaufania do osiągania osobistych korzyści. Demokracja to nie tylko powierzanie odpowiedzialności za sprawy ogółu, to również pilnowanie czy funkcjonariusze władzy odpowiedzialnie korzystają z powierzonych im środków załatwiając sprawy ogółu.

Na pewno nie możemy żądać czy oczekiwać, aby prywatne osoby ujawniały swoje wynagrodzenia, bo jest to ich prywatna sprawa. Na pewno nie możemy oczekiwać, aby przedsiębiorcy ujawniali nam swoje dochody, bo dysponują własnymi pieniędzmi. Jednakże wszędzie tam gdzie mamy do czynienia ze środkami publicznymi, pieniędzmi pozyskanymi ze składek członkowskich czy darowizn, osoby dysponujące tymi środkami powinny być nie tylko moralnie, ale i prawnie zobowiązane do rozliczenia każdej otrzymanej złotówki. Dotyczy to nie tylko wynagrodzeń. Dotyczy to wszystkich środków, którymi te osoby dysponują. Mamy bowiem bezwzględne prawo do dowolnego dysponowania swoją własnością. Nie mamy jednak prawa do traktowania cudzych środków jako własnych.

Takie zasady obowiązują we wszystkich demokratycznych społeczeństwach. Jawność i przejrzystość w dostępie do danych jest podstawą życia społecznego w tych krajach. Dotyczy to wszystkich wydatków publicznych i wydatków organizacji dysponujących pieniędzmi pochodzącym ze składek lub darowizn. Systemy prawne tych krajów są tak skonstruowane, aby zapewnić obywatelom, czyli właścicielom pieniędzy, maksimum informacji na temat tego, na co są one wydawane i czy wydatki te są rozsądne oraz zgodne z przeznaczeniem. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone, Anglia czy kraje skandynawskie gdzie bez problemu można dotrzeć do danych o wynagrodzeniach działaczy central związkowych, a same związki dbają o to by członkowie mieli wgląd do tych informacji. Co istotne oprócz informacji o wysokości płac, podawane są również dane na temat dodatkowych korzyści otrzymywanych przez działaczy.

 


Tabela 1.  Wynagrodzenia amerykańskich działaczy związkowych w 2012 roku (w USD)

imię

i nazwisko

stanowisko

związek zawodowy

wynagrodzenie

brutto

świadczenia dodatkowe

i inne korzyści

wynagrodzenie całkowite

Richard Trumka

przewodniczący

Federacja

AFL-CIO

277 486

24 446

301 932

Elizabeth Shuler

sekretarz - skarbnik

Federacja

AFL-CIO

243 571

14 237

257 808

Cormekki Whitley

dyrektor ds. finansów i administracji

Federacja

Change To Win

108 753

0

108 753

Jessica Weinstein

asystent przewodniczą-cego

American Federation Of State, County, And Municipal Employees

182 310

71 207

253 517

Rhonda Weingarten

przewodniczący

American Federation Of Teachers

396 304

160 677

556 981

Lorretta Johnson

sekretarz - skarbnik

American Federation Of Teachers

267 657

113 957

381 614

Leo Gerard

przewodniczący

United Steelworkers

168 570

28 558

197 128

Kenneth Neumann

przewodniczący regionu - Kanada

United Steelworkers

147 699

42 652

190 351

Edwin Hill

przewodniczący

International Brotherhood Of Electrical Workers

326 253

54 435

380 688

Salvatore Chilia

sekretarz - skarbnik

International Brotherhood Of Electrical Workers

288 200

61 204

349 404

Źródło: opracowanie własne Sedlak & Sedlak na podstawie www.unionfacts.com

 

 


Tabela 2.  Wynagrodzenia angielskich działaczy związkowych w 2012 roku (w GBP)

imię

i nazwisko

stanowisko

związek zawodowy

wynagrodzenie brutto

świadczenia dodatkowe

i inne korzyści

wynagrodzenie całkowite

Mary Bousted

sekretarz generalny

Association of Teachers and Lecturers

116 340

37 380

153 720

Tim Poil

sekretarz generalny

Nationwide Group Staff Union

113 304

35 259

148 563

Dave Prentis

sekretarz generalny

Unison: The Public Service Union

93 194

28 063

121 257

Steve Gillan

sekretarz generalny

Prison Officers Association

77 401

36 274

113 675

Jim McAuslan

sekretarz generalny

British Air Line Pilots Association

116 354

38 337

154 691

David Cockroft

sekretarz generalny

International Transport Workers Federation

112 163

32 759

144 922

Matt Wrack

sekretarz generalny

Fire Brigades Union

70 030

54 890

124 920

Brendan Barber

sekretarz generalny

Trades Union Congress

103 583

193 016

296 599

M Whelan

sekretarz generalny

Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen

84 460

31 989

116 449

Jeffrey Wood

Przewodniczący/

sekretarz generalny

Union of Democratic Mineworkers

8 956

217

9 173

Źródło: opracowanie własne Sedlak & Sedlak na podstawie raportów opublikowanych na stronie internetowej Trade Union Certification Officer

 


Jak wynika z tabeli 1 i 2 ujawnienie wysokości wynagrodzenia jest standardem bazującym na poczuciu obowiązku rozliczenia środków wobec członków. Ujawnianie wynagrodzeń nie jest również zagrożeniem wolności związkowej, bo jak uczy historia są to kraje w których związki mają silną pozycję.

W kontekście tych rozważań, warto polskich działaczy związkowych zachęcić do wdrażania zasad jawności w kontaktach ze społeczeństwem. Członków związków warto zachęcić, aby domagali się od swoich przedstawicieli danych na temat tego jak wydawane są pieniądze pochodzące z ich składek.

Warto to robić nie tylko dlatego, że właścicielom majątku związkowego należy się informacja o tym jak są wydawane ich pieniądze. Warto to robić również po to, aby nie wzbudzać niczyich wątpliwości odnośnie wiarygodności czy uczciwości działaczy. Jakie są bowiem społeczne skutki odmowy udzielenia informacji? Typową reakcja jest myśl, że jak ktoś odmawia nam informacji to znaczy, że ma coś do ukrycia. W przypadku pieniędzy są to podejrzenia, że wydaje je niezgodnie z przeznaczeniem np. na własne prywatne potrzeby. A przecież nie o to chodzi. Celem działalności związków zawodowych jest dbanie o sprawiedliwość w relacjach pracodawcy - pracownicy. Rozsądnym wydaje się więc przestrzeganie zasad jawności i sprawiedliwości w kontaktach ze społeczeństwem.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA