| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Wynagrodzenia > Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

4136,88 zł - 111,25 zł = 4025,63 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 4026 zł,

wyliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

4026,00 zł x 19% = 764,94 zł,

od otrzymanej kwoty odejmujemy kwotę ulgi podatkowej (48,90 zł) i składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

764,94 zł - 48,90 zł - 165,61 zł = 550,43 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 550 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty. Od sumy wszystkich elementów pensji odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:

4476,40 zł - 339,52 zł - 192,32 zł - 550 zł = 3394,56 zł.

Jeżeli jednak wypłata ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy bądź odprawy nastąpi w tym samym miesiącu co wypłata wynagrodzenia za pracę, ale nie razem z tym wynagrodzeniem tylko w innym terminie, wówczas przy obliczaniu zaliczki na podatek nie należy stosować kosztów uzyskania. W przypadku dokonywania kilku różnych wypłat świadczeń ze stosunku pracy w jednym miesiącu koszty potrąca się tylko raz.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca chce wyodrębnić kwotę ekwiwalentu za urlop lub odprawy, sporządzając osobną listę, wówczas musi jedynie pamiętać o pobraniu zaliczki na podatek w wysokości 19, 30 lub 40%, bez uwzględniania kwoty kosztów uzyskania przychodów.

Przykład

W styczniu 2008 r. w związku z rozwiązaniem umowy pracownikowi przysługuje ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł. Jak dokonać jego rozliczenia na dodatkowej liście płac sporządzonej 31 stycznia?

W przypadku naliczeń na dodatkowej liście płac należy pamiętać, aby przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie stosować ani kosztów uzyskania przychodów, ani ulgi podatkowej. Zostały one bowiem już uwzględnione przy naliczaniu miesięcznej pensji pracownika na podstawowej liście płac.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne:

emerytalną:

476,40 zł x 9,76% = 46,50 zł,

rentową:

476,40 zł x 1,5% = 7,15 zł,

chorobową:

476,40 zł x 2,45% = 11,67 zł,

razem:

46,50 zł + 7,15 zł + 11,67 zł = 65,32 zł.

2. Obliczamy składki na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne):

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

411,08 zł x 9% = 37 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

411,08 zł x 7,75% = 31,86 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 411 zł,

obliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

411,00 zł x 19% = 78,09 zł,

otrzymaną kwotę pomniejszamy o składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

78,09 zł - 31,86 zł = 46,23 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 46 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty:

476,40 zł - 65,32 zł - 37 zł - 46 zł = 328,08 zł.

Tak ustaloną kwotę wypłacamy pracownikowi.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sembox

Agencja search engine marketing

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »