| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Zatrudnianie i zwalnianie > Szef – przyjaciel czy przełożony

Szef – przyjaciel czy przełożony

Jedną z najważniejszych cech, jakimi musi wykazać się dobry szef jest umiejętność podejmowania trudnych decyzji. Autorytet i zdolności przywódcze buduje się nie w oparciu o poklask pracowników, a na bazie racjonalnego i skutecznego działania. Przyjaźń z podwładnymi, niestety, często może przynosić efekt odwrotny do zamierzonego.

Przypomnijmy sobie naszych przyjaciół, a przede wszystkim pomyślmy, że właśnie w imię przyjaźni tolerujemy ich negatywne cechy. Nie obrażamy się kiedy przyjaciel spóźni się na spotkanie lub w ogóle o nim zapomni, tolerujemy jego dziwne zachowania, a wręcz traktujemy to jako coś zabawnego, wybaczamy potknięcia, pomyłki i nie pouczamy. Bierzemy jego całą osobowość z dobrodziejstwem inwentarza i nie narzekamy.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

W życiu zawodowym trudno jest rozgraniczyć pracę od życia prywatnego, gdy jesteśmy w przyjacielskich stosunkach z podwładnymi. Nie twierdzę, iż to niemożliwie, ale trzeba widzieć w przyjacielu także swojego pracownika. Tego rodzaju relacje wymagają od obu stron dojrzałości i umiejętności zachowania równowagi w pracy. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy przekazujemy zadania do wykonania, a następnie rozliczamy z nich i wyciągamy konsekwencje z popełnionych błędów. Szybko też znajdujemy się od krok od sytuacji, gdy przenosimy na grunt prywatny pretensje i nieporozumienia, które pojawiają się podczas wykonywania obowiązków służbowych. Zanim więc nawiążemy bardziej zażyłe stosunki z pracownikami, rozważamy dobre i złe strony przyjacielskich relacji w pracy.

Zdecydowanie pozytywną stroną przyjaźni z pracownikiem jest poczucie, że ma się w zespole lojalną osobę, która będzie dla nas wsparciem i dobrze doradzi w trudnej sytuacji. Taka świadomość sprawia, że jesteśmy bardziej odporni na stres i lepiej radzimy sobie w trudnych sytuacjach. To także większa radość z pracy i lepsze samopoczucie w środowisku firmowym.

Z kolei do negatywnych stron przyjaźni z pracownikiem należy postrzeganie takich relacji przez pozostałych pracowników. Bardzo prawdopodobne jest to, że nie unikniemy posądzeń o faworyzowanie przyjaciela, o zlecanie mu ciekawszych zadań i lepsze warunki pracy, a w tym i wyższe wynagrodzenie od pozostałych. A od tego już krok do spadku morale wśród zespołu i poczucia niesprawiedliwości, co przekłada się przecież na spadek zaangażowania pracowników, a tym samym i efektywność zespołu. Łatwo też możemy narazić przyjaciela na wykluczenie z relacji łączących pozostałych pracowników.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

W życiu zawodowym należy więc przyjąć złoty środek i wyraźnie rozgraniczyć przyjaźń od pracy zawodowej. Dzięki temu łatwiej nam będzie podejmować decyzje i delegować zadania i nie narazimy przyjaźni na karkołomną próbę charakterów na linii przełożony-podwładny. Są jednak sytuacje, w których szef powinien zachować się w pracy jak przyjaciel. Chodzi o wypadki losowe lub trudną osobistą sytuację pracownika. Współczucie, zrozumienie, chęć pomocy, czyli cechy przyjaźni pozwolą nie tylko pokonać trudności, ale pokażą cieplejsze, bardziej ludzkie oblicze szefa. Ale to są sytuacje wyjątkowe, a nie reguła.

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca.

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Krzyżowska

Adwokat. Członek założyciel Międzynarodowej Kancelarii Aliant® z siedzibą w Zurychu. W strukturach kancelarii odpowiada za koordynację pracy zespołu prawników, obsługujących klientów w Polsce i w regionie Europy Centralnej. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Odbyła aplikację adwokacką w Poznaniu, jest członkiem Wielkopolskiej Izby Adwokackiej oraz członkiem Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie bieżącej obsługi podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie umów, sporów sądowych oraz due diligence. Ukończyła szkolenia w zakresie odpowiedzialności członków zarządu spółek kapitałowych, brała udział w seminariach zagranicznych obejmujących: prawne aspekty transakcji międzynarodowych, tworzenie wewnętrznych procedur bankowych, funkcjonowanie podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem budowania trwałych relacji z kontrahentami, odbyła szkolenie z zakresu prowadzenia mediacji i rozwiązywania sporów, a także szkolenie doskonalące wystąpienia publiczne. Autorka porad eksperckich w dziennikach branżowych. Została doceniona również przez portal SkutecznyAdwokat.pl. W dniu 1 marca 2013 r. otrzymała tytuł Prawnika Roku 2012 Wielkopolski. W roku 2013 została przyjęta do grona prawników prestiżowej organizacji prawnej Union Internationale des Avocats.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK