REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie koszty zwiększają wartość nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koszty poniesione z tytułu zarządzania budynkiem są związane z jego bieżącym utrzymaniem i obciążają koszty bieżącego okresu. Nie zwiększają one wartości środków trwałych.

Środki trwałe w budowie to zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Kupiony budynek, który przed przekazaniem go do używania wymaga poniesienia nakładów na przystosowanie go do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, nie może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Nie spełnia on bowiem kryteriów kompletności i zdatności do użytku, wymaganych dla środka trwałego. Dlatego wartość budynku według ceny nabycia oraz nakłady ponoszone w trakcie jego budowy należy ujmować w ewidencji księgowej po stronie Wn konta „Środki trwałe w budowie”.

REKLAMA

Autopromocja

Określając zakres kosztów środków trwałych w budowie, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia (kosztu wytworzenia). Artykuł 28 ust. 8 uor stanowi, że cena nabycia lub koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia przyjęcia do używania, w tym również:

• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,

• koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich sfinansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Zakres tej definicji jest bardzo szeroki. Można jednak uznać, że ponieważ koszty administrowania nieruchomością nie są kosztami poniesionymi w celu uznania nieruchomości za zdatną do eksploatacji, więc nie powinny zwiększać jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odniesienie do kosztu wytworzenia środka trwałego można znaleźć również w art. 16g ust. 4 ustawy o pdop.

Tabela. Koszt wytworzenia środka trwałego według updop

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oznacza to, że również z podatkowego punktu widzenia do kosztów zwiększających „Środki trwałe w budowie” nie należy zaliczać wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem budynku, tj. opłat za media, podatku od nieruchomości, opłat z tytułu wieczystego użytkowania, opłat za wywóz nieczystości oraz wydatków ponoszonych na usługi telekomunikacyjne, usług związanych z administrowaniem budynku itp. Należy je zaliczać do kosztów działalności operacyjnej i uznawać za koszty uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia.

Na temat ujęcia wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem nieruchomości będącej przedmiotem inwestycji w obcym środku trwałym w sensie podatkowym udzielił wyjaśnienia Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku w piśmie z 19 grudnia 2006 r., sygn. DP/423-0153/06/AK, w którym stwierdza:

(...) do kosztów wytworzenia środka trwałego w tym również inwestycji w obcym środku trwałym należy włączyć wszelkie koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych poniesione od dnia rozpoczęcia inwestycji do dnia przyjęcia jej do używania na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. Do nakładów o charakterze inwestycyjnym nie należy natomiast zaliczyć wydatków wynikających z umowy dzierżawy, a związanych z bieżącym utrzymaniem dzierżawionego budynku, tj. czynszu, opłat za media, podatku od nieruchomości, opłat z tytułu wieczystego użytkowania, opłat za wywóz nieczystości oraz wydatków ponoszonych na usługi telekomunikacyjne itp. (...)

W związku z tym na wartość początkową budynku, który po przekazaniu do używania zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych, składa się: wartość budynku określona w akcie notarialnym, powiększona o koszty związane z jego zakupem oraz o wydatki poniesione przed oddaniem budynku do użytku, wynikające z dostosowania go do potrzeb działalności prowadzonej przez jednostkę.

Koszty utrzymania (zarządu) nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby działalności gospodarczej jednostki są kosztami uzyskania przychodów.

Przykład

Spółka kupiła od dewelopera budynek w celu przeniesienia do niego swojej siedziby. W związku z koniecznością wykonania prac wykończeniowych jednostka zaewidencjonowała ten budynek wraz z kosztami jego nabycia na koncie „Środki trwałe w budowie” w wartości 2 000 000 zł. W trakcie realizacji prac wykończeniowych spółka ponosi bieżące koszty utrzymania nieruchomości, tj.:

• koszty usług obcych w postaci opłat za administrowanie (zarządzanie) budynkiem w wysokości 500 zł miesięcznie (netto),

• koszty energii elektrycznej w wysokości 2000 zł miesięcznie (netto),

• podatek od nieruchomości w wysokości 1000 zł miesięcznie.

Jednostka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku - wartość wynikająca z aktu notarialnego wraz kosztami zakupu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 2 000 000

Wn „VAT naliczony” 440 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 440 000

2. Faktura dotycząca kosztów administrowania budynkiem przez dewelopera:

Wn „Usługi obce” 500

Wn „VAT naliczony” 110

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 610

3. Przeniesienie kosztów według rodzajów na konta według funkcji (równolegle do pkt 2):

Wn „Koszty zarządu” 500

Ma „Rozliczenie kosztów” 500

4. Faktura za zużytą energię elektryczną w budynku:

Wn „Zużycie energii” 2 000

Wn „VAT naliczony” 440

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 440

5. Przeniesienie kosztów według rodzajów na konta według funkcji (równolegle do pkt 4):

Wn „Koszty zarządu” 2 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 2 000

6. Zapłata podatku od nieruchomości:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000

 7. Przeniesienie kosztów według rodzajów na konta według funkcji (równolegle do pkt 6):

Wn „Koszty zarządu” 1 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 000

 8. Materiały zużyte podczas prac wykończeniowych w budynku - przyjęte bezpośrednio z zakupu z pominięciem magazynu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 60 000

Wn „VAT naliczony” 13 200

Ma „Pozostałe rozrachunki” 73 200

 9. Faktura za usługi obce wykonane w związku z pracami wykończeniowymi w budynku:

Wn „Środki trwałe w budowie” 110 000

Wn „VAT naliczony” 24 200

Ma „Pozostałe rozrachunki” 134 200

10. Przyjęcie budynku do ewidencji środków trwałych (dokumentem OT) - na podstawie protokołu odbioru budynku:

Wn „Środki trwałe” 2 170 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 2 170 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 15-16, art. 28 ust. 2 i 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

• art. 15 ust. 1, art. 16g ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Joanna Gawrońska

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA