REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Pawłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu transakcji dokonywanych w obrocie gospodarczym istotne znaczenie ma eksport towarów, który jest związany z transgranicznym przemieszczeniem towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Dlatego też, podmioty dokonujące eksportu towarów powinny mieć w szczególności na uwadze regulacje ustawy VAT, które w sposób bezpośredni określają zasady rozliczania tego rodzaju transakcji, w tym m.in. w odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego.

Określając momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów należy mieć na uwadze istotę tej transakcji. Dla celów podatku od towarów i usług za eksport towarów uznaje się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy towarów, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni). Zatem eksport to dostawa towarów charakteryzująca się tym, że towar którego dotyczy, wywożony jest z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty. Powyższy wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach prawa celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawodawca zmienił regulacje dotyczące obowiązku podatkowego w eksporcie towarów. W związku z dokonaną nowelizacją obowiązek podatkowy należy określać na tzw. zasadach ogólnych. Oznacza to, że zgodnie z zasadą ogólną obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie z chwilą wydania towarów. Nie należy jednak zapominać, że znaczna większość podmiotów dokonujących transakcji eksportu towarów jest zobowiązana do udokumentowania tej czynności fakturą VAT. Zatem dla tych podmiotów obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Dlatego też, podmioty będą rozpoznawały obowiązek podatkowy w chwili wystawienia faktury, jeżeli faktura ta została wystawiona w terminie określonym w ustawie.

Ważną kwestią związaną z określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów, na którą w sposób szczególny powinny zwrócić uwagę podatnicy, jest moment rozliczania zaliczek w eksporcie towarów. Mianowicie zgodnie z regulacjami ustawy VAT w przypadku otrzymania części należności obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Oznacza to, że z chwilą otrzymania należności Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego. Natomiast w przypadku, gdy towary nie zostaną wywiezione w tym okresie obowiązek podatkowy nie powstanie.

Powyższe stanowisko potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2010 r. (sygn. ITPP2/443-182/10/AK), w której czytamy: „(...) w sytuacji gdy Spółka dysponuje wiedzą, iż przewidywany eksport towaru, na poczet którego otrzymała część należności, nie nastąpi w przeciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki (przedpłaty, zadatku, raty), otrzymanie tej zaliczki nie rodzi powstania obowiązku podatkowego wynikającego z przepisów art. 19 ust. 11 i ust. 12 ww. ustawy”.

REKLAMA

Podsumowując, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie zasadniczo w dniu wystawienia faktury dokumentującej ten eksport, nie później jednak niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Natomiast w sytuacji otrzymania części należności przed wydaniem towarów będących przedmiotem eksportu, obowiązek podatkowy powstanie w chwili jej otrzymania w stosunku do tej części należności pod warunkiem, że wywóz towarów zostanie dokonany w okresie 6 miesięcy od dnia jej otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto wskazać, że eksport towarów może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%, po spełnieniu określonych warunków przewidzianych ustawą. Podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres  rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

 

Ewidencja eksportu w księgach rachunkowych odbywa się w miesiącu, w którym dostawa faktycznie miała miejsce. Natomiast skutki w podatku VAT będą uzależnione od dokumentacji jaką podatnik posiada.  Podatnik może zastosować stawkę podatku 0% pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Skoro podatnik przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za bieżący miesiąc będzie dysponował dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, to będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% i wykazania tej dostawy w rozliczeniu za miesiąc bieżący. Jeżeli natomiast powyższy warunek nie zostanie spełniony, podatnik ma prawo nie wykazywać tej dostawy w bieżącym miesiącu pod warunkiem posiadania dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu. (Należy zwrócić uwagę że dokument celny potwierdzający procedurę wywozu  to dokument, który potwierdza objęcie towaru procedurą celną wywozu, a nie jego faktyczny wywóz poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 8 ustawy VAT)).  Podatnik mając dokument celny potwierdzający procedurę wywozu nie wykaże tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania  dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres (art. 41 ust.7).

W przypadku gdy w miesiącu następującym po dokonaniu dostawy  podatnik nie otrzyma dokumentów celnych potwierdzających procedurę wywozu, zastosowanie będą miały stawki podatku właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.  Oznacza to, że mimo, iż obowiązek podatkowy powstanie miesiąc wcześniej, podatnik w przypadku nieotrzymania dokumentów potwierdzających procedurę celną w miesiącu kolejnym wykaże te dostawę w deklaracji za okres następny jako dostawę krajową.

W momencie otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty  w późniejszym terminie podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument. Wówczas podatnik zmniejszy obrót krajowy oraz kwotę podatku należnego, a w to miejsce wykaże eksport opodatkowany stawką w wysokości 0%.

 

Zastosowanie powyższych regulacji przedstawia tabela:

Termin dostawy

Termin otrzymania dokumentów

Zastosowana stawka

Deklaracja za okres

styczeń

styczeń

0%

styczeń

styczeń

do 25 lutego

0%

styczeń

styczeń

od 26 lutego do 25 marca*

0%

luty

styczeń

brak do 25 marca

5%, 8%, 23%

luty

styczeń

15 maj

0%, korekta 5%, 8%,23%

maj

*pod warunkiem, iż w momencie dostawy posiadamy dokumenty celne potwierdzające rozpoczęcie procedury wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy VAT).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zmianami)

Ewelina Pawłowska

Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA