REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Pawłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu transakcji dokonywanych w obrocie gospodarczym istotne znaczenie ma eksport towarów, który jest związany z transgranicznym przemieszczeniem towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Dlatego też, podmioty dokonujące eksportu towarów powinny mieć w szczególności na uwadze regulacje ustawy VAT, które w sposób bezpośredni określają zasady rozliczania tego rodzaju transakcji, w tym m.in. w odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego.

Określając momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów należy mieć na uwadze istotę tej transakcji. Dla celów podatku od towarów i usług za eksport towarów uznaje się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy towarów, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni). Zatem eksport to dostawa towarów charakteryzująca się tym, że towar którego dotyczy, wywożony jest z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty. Powyższy wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach prawa celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawodawca zmienił regulacje dotyczące obowiązku podatkowego w eksporcie towarów. W związku z dokonaną nowelizacją obowiązek podatkowy należy określać na tzw. zasadach ogólnych. Oznacza to, że zgodnie z zasadą ogólną obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie z chwilą wydania towarów. Nie należy jednak zapominać, że znaczna większość podmiotów dokonujących transakcji eksportu towarów jest zobowiązana do udokumentowania tej czynności fakturą VAT. Zatem dla tych podmiotów obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Dlatego też, podmioty będą rozpoznawały obowiązek podatkowy w chwili wystawienia faktury, jeżeli faktura ta została wystawiona w terminie określonym w ustawie.

Ważną kwestią związaną z określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów, na którą w sposób szczególny powinny zwrócić uwagę podatnicy, jest moment rozliczania zaliczek w eksporcie towarów. Mianowicie zgodnie z regulacjami ustawy VAT w przypadku otrzymania części należności obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Oznacza to, że z chwilą otrzymania należności Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego. Natomiast w przypadku, gdy towary nie zostaną wywiezione w tym okresie obowiązek podatkowy nie powstanie.

Powyższe stanowisko potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2010 r. (sygn. ITPP2/443-182/10/AK), w której czytamy: „(...) w sytuacji gdy Spółka dysponuje wiedzą, iż przewidywany eksport towaru, na poczet którego otrzymała część należności, nie nastąpi w przeciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki (przedpłaty, zadatku, raty), otrzymanie tej zaliczki nie rodzi powstania obowiązku podatkowego wynikającego z przepisów art. 19 ust. 11 i ust. 12 ww. ustawy”.

REKLAMA

Podsumowując, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie zasadniczo w dniu wystawienia faktury dokumentującej ten eksport, nie później jednak niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Natomiast w sytuacji otrzymania części należności przed wydaniem towarów będących przedmiotem eksportu, obowiązek podatkowy powstanie w chwili jej otrzymania w stosunku do tej części należności pod warunkiem, że wywóz towarów zostanie dokonany w okresie 6 miesięcy od dnia jej otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto wskazać, że eksport towarów może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%, po spełnieniu określonych warunków przewidzianych ustawą. Podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres  rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

 

Ewidencja eksportu w księgach rachunkowych odbywa się w miesiącu, w którym dostawa faktycznie miała miejsce. Natomiast skutki w podatku VAT będą uzależnione od dokumentacji jaką podatnik posiada.  Podatnik może zastosować stawkę podatku 0% pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Skoro podatnik przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za bieżący miesiąc będzie dysponował dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, to będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% i wykazania tej dostawy w rozliczeniu za miesiąc bieżący. Jeżeli natomiast powyższy warunek nie zostanie spełniony, podatnik ma prawo nie wykazywać tej dostawy w bieżącym miesiącu pod warunkiem posiadania dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu. (Należy zwrócić uwagę że dokument celny potwierdzający procedurę wywozu  to dokument, który potwierdza objęcie towaru procedurą celną wywozu, a nie jego faktyczny wywóz poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 8 ustawy VAT)).  Podatnik mając dokument celny potwierdzający procedurę wywozu nie wykaże tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania  dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres (art. 41 ust.7).

W przypadku gdy w miesiącu następującym po dokonaniu dostawy  podatnik nie otrzyma dokumentów celnych potwierdzających procedurę wywozu, zastosowanie będą miały stawki podatku właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.  Oznacza to, że mimo, iż obowiązek podatkowy powstanie miesiąc wcześniej, podatnik w przypadku nieotrzymania dokumentów potwierdzających procedurę celną w miesiącu kolejnym wykaże te dostawę w deklaracji za okres następny jako dostawę krajową.

W momencie otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty  w późniejszym terminie podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument. Wówczas podatnik zmniejszy obrót krajowy oraz kwotę podatku należnego, a w to miejsce wykaże eksport opodatkowany stawką w wysokości 0%.

 

Zastosowanie powyższych regulacji przedstawia tabela:

Termin dostawy

Termin otrzymania dokumentów

Zastosowana stawka

Deklaracja za okres

styczeń

styczeń

0%

styczeń

styczeń

do 25 lutego

0%

styczeń

styczeń

od 26 lutego do 25 marca*

0%

luty

styczeń

brak do 25 marca

5%, 8%, 23%

luty

styczeń

15 maj

0%, korekta 5%, 8%,23%

maj

*pod warunkiem, iż w momencie dostawy posiadamy dokumenty celne potwierdzające rozpoczęcie procedury wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy VAT).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zmianami)

Ewelina Pawłowska

Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA