REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów

Ewelina Pawłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu transakcji dokonywanych w obrocie gospodarczym istotne znaczenie ma eksport towarów, który jest związany z transgranicznym przemieszczeniem towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Dlatego też, podmioty dokonujące eksportu towarów powinny mieć w szczególności na uwadze regulacje ustawy VAT, które w sposób bezpośredni określają zasady rozliczania tego rodzaju transakcji, w tym m.in. w odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego.

Określając momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów należy mieć na uwadze istotę tej transakcji. Dla celów podatku od towarów i usług za eksport towarów uznaje się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy towarów, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni). Zatem eksport to dostawa towarów charakteryzująca się tym, że towar którego dotyczy, wywożony jest z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty. Powyższy wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach prawa celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawodawca zmienił regulacje dotyczące obowiązku podatkowego w eksporcie towarów. W związku z dokonaną nowelizacją obowiązek podatkowy należy określać na tzw. zasadach ogólnych. Oznacza to, że zgodnie z zasadą ogólną obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie z chwilą wydania towarów. Nie należy jednak zapominać, że znaczna większość podmiotów dokonujących transakcji eksportu towarów jest zobowiązana do udokumentowania tej czynności fakturą VAT. Zatem dla tych podmiotów obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Dlatego też, podmioty będą rozpoznawały obowiązek podatkowy w chwili wystawienia faktury, jeżeli faktura ta została wystawiona w terminie określonym w ustawie.

Ważną kwestią związaną z określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów, na którą w sposób szczególny powinny zwrócić uwagę podatnicy, jest moment rozliczania zaliczek w eksporcie towarów. Mianowicie zgodnie z regulacjami ustawy VAT w przypadku otrzymania części należności obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Oznacza to, że z chwilą otrzymania należności Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego. Natomiast w przypadku, gdy towary nie zostaną wywiezione w tym okresie obowiązek podatkowy nie powstanie.

Powyższe stanowisko potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2010 r. (sygn. ITPP2/443-182/10/AK), w której czytamy: „(...) w sytuacji gdy Spółka dysponuje wiedzą, iż przewidywany eksport towaru, na poczet którego otrzymała część należności, nie nastąpi w przeciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki (przedpłaty, zadatku, raty), otrzymanie tej zaliczki nie rodzi powstania obowiązku podatkowego wynikającego z przepisów art. 19 ust. 11 i ust. 12 ww. ustawy”.

REKLAMA

Podsumowując, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstanie zasadniczo w dniu wystawienia faktury dokumentującej ten eksport, nie później jednak niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Natomiast w sytuacji otrzymania części należności przed wydaniem towarów będących przedmiotem eksportu, obowiązek podatkowy powstanie w chwili jej otrzymania w stosunku do tej części należności pod warunkiem, że wywóz towarów zostanie dokonany w okresie 6 miesięcy od dnia jej otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto wskazać, że eksport towarów może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%, po spełnieniu określonych warunków przewidzianych ustawą. Podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres  rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

 

Ewidencja eksportu w księgach rachunkowych odbywa się w miesiącu, w którym dostawa faktycznie miała miejsce. Natomiast skutki w podatku VAT będą uzależnione od dokumentacji jaką podatnik posiada.  Podatnik może zastosować stawkę podatku 0% pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Skoro podatnik przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za bieżący miesiąc będzie dysponował dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, to będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% i wykazania tej dostawy w rozliczeniu za miesiąc bieżący. Jeżeli natomiast powyższy warunek nie zostanie spełniony, podatnik ma prawo nie wykazywać tej dostawy w bieżącym miesiącu pod warunkiem posiadania dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu. (Należy zwrócić uwagę że dokument celny potwierdzający procedurę wywozu  to dokument, który potwierdza objęcie towaru procedurą celną wywozu, a nie jego faktyczny wywóz poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 8 ustawy VAT)).  Podatnik mając dokument celny potwierdzający procedurę wywozu nie wykaże tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania  dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres (art. 41 ust.7).

W przypadku gdy w miesiącu następującym po dokonaniu dostawy  podatnik nie otrzyma dokumentów celnych potwierdzających procedurę wywozu, zastosowanie będą miały stawki podatku właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.  Oznacza to, że mimo, iż obowiązek podatkowy powstanie miesiąc wcześniej, podatnik w przypadku nieotrzymania dokumentów potwierdzających procedurę celną w miesiącu kolejnym wykaże te dostawę w deklaracji za okres następny jako dostawę krajową.

W momencie otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty  w późniejszym terminie podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument. Wówczas podatnik zmniejszy obrót krajowy oraz kwotę podatku należnego, a w to miejsce wykaże eksport opodatkowany stawką w wysokości 0%.

 

Zastosowanie powyższych regulacji przedstawia tabela:

Termin dostawy

Termin otrzymania dokumentów

Zastosowana stawka

Deklaracja za okres

styczeń

styczeń

0%

styczeń

styczeń

do 25 lutego

0%

styczeń

styczeń

od 26 lutego do 25 marca*

0%

luty

styczeń

brak do 25 marca

5%, 8%, 23%

luty

styczeń

15 maj

0%, korekta 5%, 8%,23%

maj

*pod warunkiem, iż w momencie dostawy posiadamy dokumenty celne potwierdzające rozpoczęcie procedury wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy VAT).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zmianami)

Ewelina Pawłowska

Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA