REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?

Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF

Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy są zwolnieni z VAT, korzystanie z KSeF-u stanie się obowiązkowe od 1 stycznia 2025 roku. Być może pozorna odległość zmian powoduje, że część biur rachunkowych (42,2%) nie podjęło jeszcze żadnych działań w tym zakresie. Niedostatecznie przygotowanych czuje się 35% biur. Pełną gotowość na obowiązek KSeF deklaruje jedynie 2,5% biur, natomiast gotowość z zastrzeżeniem, że wciąż poszukiwane są nowe informacje na temat KSeF - 20,2% respondentów.

REKLAMA

Autopromocja
Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 Wyniki obrazują, że w przestrzeni biur rachunkowych istnieje wyraźna potrzeba szkoleń z tego zakresu. Program OSCBR oraz Ministerstwa Finansów oferuje biurom rachunkowym kompleksowe i bezpłatne szkolenia, które mają na celu zmianę rozkładu powyższych wyników i wsparcie we wdrożeniu zmiany.

Gotowość klientów do używania narzędzi zgodnych z KseF

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur to ważna zmiana dla przedsiębiorców, oferująca szereg korzyści, takich jak wygoda, oszczędność czasu oraz lepsza kontrola finansów. Dzięki automatycznemu księgowaniu dokumentów, możliwości natychmiastowego rozliczania operacji bankowych oraz wygodnemu dostarczaniu dokumentów do klientów, przedsiębiorcy mogą bardziej skoncentrować się na rozwoju działalności.

Badania pokazują natomiast, że zdecydowana większość respondentów (59,2%) stwierdziła, że ich klienci nie posiadają narzędzi do fakturowania zgodnych z KSeF. Tylko 12,6% ankietowanych potwierdziło, że są na to gotowi. 28,2 % nie ma pewności w tej sprawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Czy klienci biur rachunkowych będą potrzebowali pomocy przy wdrożeniu KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

Te wyniki ilustrują, jak kluczowym elementem jest program "Bądź gotowy na KSeF", który oferuje kompleksowe wsparcie biurom rachunkowym w przygotowaniu do KSeF zarówno wewnętrznie, jak i w kontekście przygotowania klientów biura do tego systemu. Podjęliśmy w tym zakresie współpracę z Ministerstwem Finansów, aby poprzez biura rachunkowe dotrzeć także do przedsiębiorców. Oferujemy merytoryczne szkolenia i techniczne instruktaże. Klienci biur mogą skonsultować się z nami w razie pytań, a my przekażemy wiedzę w sposób praktyczny. Dodatkowo dostarczamy nowoczesne bezpłatne oprogramowanie - system zintegrowany z kontem bankowym, spełniający wymogi KSeF. Jako największa sieć biur rachunkowych w Polsce wspieramy biura i przedsiębiorców od wielu lat, umożliwiając korzystanie z wiedzy praktyków, którzy doskonale znają realia rynku. Co ważne, nasze wsparcie jest całkowicie darmowe. – mówi Anita Gołębiewska – Dyrektor Zarządzająca Ogólnopolską Siecią Biur Rachunkowych (OSCBR).

 

Oczekiwania klientów w zakresie pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KseF

Przeważająca większość respondentów (85,2%) uważa, że ich klienci oczekują pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KSeF. Zaledwie 1,1% nie ma takich oczekiwań. 13,7% respondentów nie będzie  się angażować w ten proces po stronie klienta. 

Czy klienci biur rachunkowych będą potrzebowali pomocy przy wdrożeniu KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 To sugeruje, że biura rachunkowe powinny być przygotowane na znaczny wzrost zapotrzebowania na wsparcie w obszarze KSeF, ponieważ przedsiębiorcy będą szukać pomocy we wdrażaniu. Biuro, które będzie potrafiło doradzić w tym temacie klientowi  i przeprowadzić go przez ten proces (także szkoleniowo) stanie się bardzo konkurencyjne.

 

Potencjalne szanse i wyzwania

REKLAMA

Wdrożenie KSeF może być wymagające, ale przynosi również wiele korzyści, takich jak poprawa efektywności procesów, oszczędność czasu i kosztów, łatwiejsze zarządzanie dokumentami oraz pozytywny wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Ważne jest staranne zaplanowanie i przygotowanie się do wdrożenia, aby zminimalizować ewentualne trudności i osiągnąć pełne korzyści z korzystania z KSeF.

Biura rachunkowe potrzebują wsparcia i pomocy we wdrażaniu KSeF zarówno wewnętrznie, jak i dla klientów. To one stanowią kluczowy punkt styku między KSeF a przedsiębiorcami – to przez nie można dokonać rewolucji, jeśli tylko zostaną na to odpowiednio przygotowane. 

Lepiej nie czekać na ostatni moment i wcześniej zacząć przygotowania do wdrożenia systemu w firmie. Pierwszym krokiem może być skorzystanie z darmowych szkoleń w ramach programu „Bądź Gotowy na KSeF”, a kolejnym podjęcie współpracy w zakresie oprogramowania do e-faktur z partnerem o ugruntowanej pozycji na rynku. Usprawni to pokonywanie wielu wyzwań, zapewni przedsiębiorcy bezcenny komfort psychiczny, a firmie pozwoli zyskać na efektywności. Badanie wykazało, że biura rachunkowe podnoszą ryzyko związane z podwyżkami cen oprogramowania lub koniecznością zakupu aktualizacji. OSCBR rozwiązuje ten problem oferując bezpłatne narzędzia dostosowane do KSeF, które pozwalają na efektywne i kosztowe obsługiwanie klientów w ramach tego systemu – podsumowuje Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector SA. 

Bądź Gotowy na KSeF

Program "Bądź Gotowy na KSeF" został zaplanowany do końca grudnia 2024 roku i jest skierowany do biur rachunkowych będących członkami sieci OSCBR oraz firm będących klientami tych biur. Jeśli branża będzie wykazywać dalsze zainteresowanie i potrzebę wsparcia, program zostanie przedłużony. 

Badanie “Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF”, organizowane przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) zostało przeprowadzone w dniach 6-12 września 2023r, miało formę ankiety i wzięło w nim udział 277 biur rachunkowych, świadczących usługi na terenie całego kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA