REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?

Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF

Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy są zwolnieni z VAT, korzystanie z KSeF-u stanie się obowiązkowe od 1 stycznia 2025 roku. Być może pozorna odległość zmian powoduje, że część biur rachunkowych (42,2%) nie podjęło jeszcze żadnych działań w tym zakresie. Niedostatecznie przygotowanych czuje się 35% biur. Pełną gotowość na obowiązek KSeF deklaruje jedynie 2,5% biur, natomiast gotowość z zastrzeżeniem, że wciąż poszukiwane są nowe informacje na temat KSeF - 20,2% respondentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 Wyniki obrazują, że w przestrzeni biur rachunkowych istnieje wyraźna potrzeba szkoleń z tego zakresu. Program OSCBR oraz Ministerstwa Finansów oferuje biurom rachunkowym kompleksowe i bezpłatne szkolenia, które mają na celu zmianę rozkładu powyższych wyników i wsparcie we wdrożeniu zmiany.

Gotowość klientów do używania narzędzi zgodnych z KseF

Krajowy System e-Faktur to ważna zmiana dla przedsiębiorców, oferująca szereg korzyści, takich jak wygoda, oszczędność czasu oraz lepsza kontrola finansów. Dzięki automatycznemu księgowaniu dokumentów, możliwości natychmiastowego rozliczania operacji bankowych oraz wygodnemu dostarczaniu dokumentów do klientów, przedsiębiorcy mogą bardziej skoncentrować się na rozwoju działalności.

Badania pokazują natomiast, że zdecydowana większość respondentów (59,2%) stwierdziła, że ich klienci nie posiadają narzędzi do fakturowania zgodnych z KSeF. Tylko 12,6% ankietowanych potwierdziło, że są na to gotowi. 28,2 % nie ma pewności w tej sprawie. 

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

Te wyniki ilustrują, jak kluczowym elementem jest program "Bądź gotowy na KSeF", który oferuje kompleksowe wsparcie biurom rachunkowym w przygotowaniu do KSeF zarówno wewnętrznie, jak i w kontekście przygotowania klientów biura do tego systemu. Podjęliśmy w tym zakresie współpracę z Ministerstwem Finansów, aby poprzez biura rachunkowe dotrzeć także do przedsiębiorców. Oferujemy merytoryczne szkolenia i techniczne instruktaże. Klienci biur mogą skonsultować się z nami w razie pytań, a my przekażemy wiedzę w sposób praktyczny. Dodatkowo dostarczamy nowoczesne bezpłatne oprogramowanie - system zintegrowany z kontem bankowym, spełniający wymogi KSeF. Jako największa sieć biur rachunkowych w Polsce wspieramy biura i przedsiębiorców od wielu lat, umożliwiając korzystanie z wiedzy praktyków, którzy doskonale znają realia rynku. Co ważne, nasze wsparcie jest całkowicie darmowe. – mówi Anita Gołębiewska – Dyrektor Zarządzająca Ogólnopolską Siecią Biur Rachunkowych (OSCBR).

 

Oczekiwania klientów w zakresie pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KseF

Przeważająca większość respondentów (85,2%) uważa, że ich klienci oczekują pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KSeF. Zaledwie 1,1% nie ma takich oczekiwań. 13,7% respondentów nie będzie  się angażować w ten proces po stronie klienta. 

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 To sugeruje, że biura rachunkowe powinny być przygotowane na znaczny wzrost zapotrzebowania na wsparcie w obszarze KSeF, ponieważ przedsiębiorcy będą szukać pomocy we wdrażaniu. Biuro, które będzie potrafiło doradzić w tym temacie klientowi  i przeprowadzić go przez ten proces (także szkoleniowo) stanie się bardzo konkurencyjne.

 

Potencjalne szanse i wyzwania

Wdrożenie KSeF może być wymagające, ale przynosi również wiele korzyści, takich jak poprawa efektywności procesów, oszczędność czasu i kosztów, łatwiejsze zarządzanie dokumentami oraz pozytywny wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Ważne jest staranne zaplanowanie i przygotowanie się do wdrożenia, aby zminimalizować ewentualne trudności i osiągnąć pełne korzyści z korzystania z KSeF.

Biura rachunkowe potrzebują wsparcia i pomocy we wdrażaniu KSeF zarówno wewnętrznie, jak i dla klientów. To one stanowią kluczowy punkt styku między KSeF a przedsiębiorcami – to przez nie można dokonać rewolucji, jeśli tylko zostaną na to odpowiednio przygotowane. 

Lepiej nie czekać na ostatni moment i wcześniej zacząć przygotowania do wdrożenia systemu w firmie. Pierwszym krokiem może być skorzystanie z darmowych szkoleń w ramach programu „Bądź Gotowy na KSeF”, a kolejnym podjęcie współpracy w zakresie oprogramowania do e-faktur z partnerem o ugruntowanej pozycji na rynku. Usprawni to pokonywanie wielu wyzwań, zapewni przedsiębiorcy bezcenny komfort psychiczny, a firmie pozwoli zyskać na efektywności. Badanie wykazało, że biura rachunkowe podnoszą ryzyko związane z podwyżkami cen oprogramowania lub koniecznością zakupu aktualizacji. OSCBR rozwiązuje ten problem oferując bezpłatne narzędzia dostosowane do KSeF, które pozwalają na efektywne i kosztowe obsługiwanie klientów w ramach tego systemu – podsumowuje Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector SA. 

Bądź Gotowy na KSeF

Program "Bądź Gotowy na KSeF" został zaplanowany do końca grudnia 2024 roku i jest skierowany do biur rachunkowych będących członkami sieci OSCBR oraz firm będących klientami tych biur. Jeśli branża będzie wykazywać dalsze zainteresowanie i potrzebę wsparcia, program zostanie przedłużony. 

Badanie “Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF”, organizowane przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) zostało przeprowadzone w dniach 6-12 września 2023r, miało formę ankiety i wzięło w nim udział 277 biur rachunkowych, świadczących usługi na terenie całego kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA