REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój

Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?

Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF

Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy są zwolnieni z VAT, korzystanie z KSeF-u stanie się obowiązkowe od 1 stycznia 2025 roku. Być może pozorna odległość zmian powoduje, że część biur rachunkowych (42,2%) nie podjęło jeszcze żadnych działań w tym zakresie. Niedostatecznie przygotowanych czuje się 35% biur. Pełną gotowość na obowiązek KSeF deklaruje jedynie 2,5% biur, natomiast gotowość z zastrzeżeniem, że wciąż poszukiwane są nowe informacje na temat KSeF - 20,2% respondentów.

REKLAMA

Autopromocja
Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 Wyniki obrazują, że w przestrzeni biur rachunkowych istnieje wyraźna potrzeba szkoleń z tego zakresu. Program OSCBR oraz Ministerstwa Finansów oferuje biurom rachunkowym kompleksowe i bezpłatne szkolenia, które mają na celu zmianę rozkładu powyższych wyników i wsparcie we wdrożeniu zmiany.

Gotowość klientów do używania narzędzi zgodnych z KseF

Krajowy System e-Faktur to ważna zmiana dla przedsiębiorców, oferująca szereg korzyści, takich jak wygoda, oszczędność czasu oraz lepsza kontrola finansów. Dzięki automatycznemu księgowaniu dokumentów, możliwości natychmiastowego rozliczania operacji bankowych oraz wygodnemu dostarczaniu dokumentów do klientów, przedsiębiorcy mogą bardziej skoncentrować się na rozwoju działalności.

Badania pokazują natomiast, że zdecydowana większość respondentów (59,2%) stwierdziła, że ich klienci nie posiadają narzędzi do fakturowania zgodnych z KSeF. Tylko 12,6% ankietowanych potwierdziło, że są na to gotowi. 28,2 % nie ma pewności w tej sprawie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Czy klienci biur rachunkowych będą potrzebowali pomocy przy wdrożeniu KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

Te wyniki ilustrują, jak kluczowym elementem jest program "Bądź gotowy na KSeF", który oferuje kompleksowe wsparcie biurom rachunkowym w przygotowaniu do KSeF zarówno wewnętrznie, jak i w kontekście przygotowania klientów biura do tego systemu. Podjęliśmy w tym zakresie współpracę z Ministerstwem Finansów, aby poprzez biura rachunkowe dotrzeć także do przedsiębiorców. Oferujemy merytoryczne szkolenia i techniczne instruktaże. Klienci biur mogą skonsultować się z nami w razie pytań, a my przekażemy wiedzę w sposób praktyczny. Dodatkowo dostarczamy nowoczesne bezpłatne oprogramowanie - system zintegrowany z kontem bankowym, spełniający wymogi KSeF. Jako największa sieć biur rachunkowych w Polsce wspieramy biura i przedsiębiorców od wielu lat, umożliwiając korzystanie z wiedzy praktyków, którzy doskonale znają realia rynku. Co ważne, nasze wsparcie jest całkowicie darmowe. – mówi Anita Gołębiewska – Dyrektor Zarządzająca Ogólnopolską Siecią Biur Rachunkowych (OSCBR).

 

Oczekiwania klientów w zakresie pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KseF

Przeważająca większość respondentów (85,2%) uważa, że ich klienci oczekują pomocy w wystawianiu i ściąganiu faktur z KSeF. Zaledwie 1,1% nie ma takich oczekiwań. 13,7% respondentów nie będzie  się angażować w ten proces po stronie klienta. 

Czy klienci biur rachunkowych będą potrzebowali pomocy przy wdrożeniu KSeF - badanie OSCBR z września 2023 r.

 

 

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

 To sugeruje, że biura rachunkowe powinny być przygotowane na znaczny wzrost zapotrzebowania na wsparcie w obszarze KSeF, ponieważ przedsiębiorcy będą szukać pomocy we wdrażaniu. Biuro, które będzie potrafiło doradzić w tym temacie klientowi  i przeprowadzić go przez ten proces (także szkoleniowo) stanie się bardzo konkurencyjne.

 

Potencjalne szanse i wyzwania

REKLAMA

Wdrożenie KSeF może być wymagające, ale przynosi również wiele korzyści, takich jak poprawa efektywności procesów, oszczędność czasu i kosztów, łatwiejsze zarządzanie dokumentami oraz pozytywny wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Ważne jest staranne zaplanowanie i przygotowanie się do wdrożenia, aby zminimalizować ewentualne trudności i osiągnąć pełne korzyści z korzystania z KSeF.

Biura rachunkowe potrzebują wsparcia i pomocy we wdrażaniu KSeF zarówno wewnętrznie, jak i dla klientów. To one stanowią kluczowy punkt styku między KSeF a przedsiębiorcami – to przez nie można dokonać rewolucji, jeśli tylko zostaną na to odpowiednio przygotowane. 

Lepiej nie czekać na ostatni moment i wcześniej zacząć przygotowania do wdrożenia systemu w firmie. Pierwszym krokiem może być skorzystanie z darmowych szkoleń w ramach programu „Bądź Gotowy na KSeF”, a kolejnym podjęcie współpracy w zakresie oprogramowania do e-faktur z partnerem o ugruntowanej pozycji na rynku. Usprawni to pokonywanie wielu wyzwań, zapewni przedsiębiorcy bezcenny komfort psychiczny, a firmie pozwoli zyskać na efektywności. Badanie wykazało, że biura rachunkowe podnoszą ryzyko związane z podwyżkami cen oprogramowania lub koniecznością zakupu aktualizacji. OSCBR rozwiązuje ten problem oferując bezpłatne narzędzia dostosowane do KSeF, które pozwalają na efektywne i kosztowe obsługiwanie klientów w ramach tego systemu – podsumowuje Rafał Strzelecki, Prezes Zarządu CashDirector SA. 

Bądź Gotowy na KSeF

Program "Bądź Gotowy na KSeF" został zaplanowany do końca grudnia 2024 roku i jest skierowany do biur rachunkowych będących członkami sieci OSCBR oraz firm będących klientami tych biur. Jeśli branża będzie wykazywać dalsze zainteresowanie i potrzebę wsparcia, program zostanie przedłużony. 

Badanie “Gotowość biur rachunkowych do wdrożenia KSeF”, organizowane przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) zostało przeprowadzone w dniach 6-12 września 2023r, miało formę ankiety i wzięło w nim udział 277 biur rachunkowych, świadczących usługi na terenie całego kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA