REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF: Podwójne zafakturowanie jednej transakcji. Jakie ryzyko? Jakie konsekwencje?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
KSeF: Podwójne zafakturowanie jednej transakcji. Jakie ryzyko? Jakie konsekwencje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF: czy istnieje ryzyko podwójnego zafakturowania jednej transakcji?

W sytuacji gdy podatnik wystawia fakturę z wykorzystaniem systemu KSeF a jednocześnie przesyła kontrahentowi fakturę wygenerowaną we własnym systemie, istnieje ryzyko że faktury zostaną uznane przez organy podatkowe za dwa różne dokumenty, mimo iż dotyczą tej samej transakcji.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz również:  Jak wystawiać faktury w KSeF>>>

Zgodnie z ustawą o VAT przez fakturę rozumie się dokument w postaci papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Jednocześnie, faktura ustrukturyzowana może występować w postaci elektronicznej (przesłana przez KSeF lub w inny uzgodniony sposób - elektronicznie, np. poprzez mail lub za pośrednictwem rozwiązań EDI) albo papierowej (jeśli zostaje przesłana w taki sposób np. do nabywcy niekorzystającego z KSeF, takiego jak zagraniczny podmiot). Może się zdarzyć, że podatnik wystawia fakturę z wykorzystaniem KSeF dla nabywcy korzystającego z systemu, a jednocześnie przesyła kontrahentowi fakturę wygenerowaną we własnym systemie mailem lub pocztą, np. w związku z koniecznością przesłania załączników, które zostaną dołączone do faktury w taki sam sposób, jak ma to miejsce obecnie.

KSeF: obie przesłane faktury zostaną uznane za dwa różne dokumenty

W takim przypadku istnieje ryzyko, że obie przesłane faktury zostaną uznane za dwa różne dokumenty (w szczególności jeśli w ich treści wystąpią różnice). W konsekwencji organy podatkowe mogą domagać się, na podstawie art. 108 ustawy o VAT, uiszczenia VAT należnego dwa razy, od każdej z faktur, mimo że dokumentują one jedną transakcję.

Jednoczesne wystawienie faktury w KSeF oraz w systemie księgowym spółki będzie skutkować wprowadzeniem do obrotu dwóch faktur za tę samą usługę lub towar. Będzie się to wiązać z koniecznością naliczenia podatku VAT za obie faktury.

W wypowiedziach przedstawicieli MF wyraźnie wskazywano, że nie jest możliwe wystawienie faktury ustrukturyzowanej i jednocześnie "zwykłej" faktury w systemie firmy, która zostanie wysłana nabywcy. Pojawia się wówczas ryzyko podwójnego fakturowania i podwójnej zapłaty VAT na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Dodatkowe wątpliwości w tym zakresie dotyczą sytuacji, gdy w wizualizacji faktury wystawionej przez KSeF zostaną zawarte dodatkowe informacje, np. informacje handlowe, których nie można umieścić na fakturze ustrukturyzowanej z uwagi na brak możliwości przesyłania załączników. Czy taka "zmieniona" faktura ustrukturyzowana nie zostanie uznana za drugą fakturę, z którą wiążą się ryzyka podatkowe?

Zdaniem MF wysyłka do klienta wizualizacji faktury ustrukturyzowanej poza KSeF powinna odpowiadać 1:1 fakturze ustrukturyzowanej. Nie ma możliwości dodania dodatkowych danych, gdyż może pojawić się ryzyko podwójnego fakturowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Wizualizacja faktury ustrukturyzowanej powinna zawierać te same dane merytoryczne co faktura wystawiona przez KSeF, tzn. dane ujęte na fakturze, którą otrzymał nabywca, muszą być tożsame z danymi, które sprzedawca wprowadził do KSeF.

Przeczytaj więcej: KseF: Jak przygotować się do wystawiania e-faktur? NOWA PUBLIKACJA INFORLEX

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

REKLAMA

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

REKLAMA