REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm
KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Wdrożenie KSeF to jeden z najważniejszych etapów cyfryzacji polskich przedsiębiorstw. E-fakturowanie ma usprawnić procesy księgowe i poprawić przejrzystość transakcji, jednak rodzi również poważne pytania o bezpieczeństwo danych. Jak zaznacza ekspert Exorigo-Upos, w obliczu rosnących zagrożeń cybernetycznych firmy muszą odpowiednio przygotować swoje systemy, aby uniknąć ryzyka wycieków czy nieautoryzowanego dostępu do poufnych informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KSeF nie tylko opóźniony, ale i ryzykowny – co mówią liczby?

Wprowadzenie KSeF miało nastąpić 1 lipca 2024 roku, ale nowelizacja ustawy o VAT przesunęła ten obowiązek na 2026 rok. Przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, KSeF zacznie obowiązywać 1 lutego przyszłego roku, a wszystkich pozostałych 1 kwietnia. Pomimo zmiany terminu, temat cyfrowego fakturowania wciąż budzi duże zainteresowanie, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa danych. Czy firmy są gotowe na nowe wyzwania technologiczne i czy KSeF to rozwiązanie, które zapewni odpowiednią ochronę informacji finansowych?

Z raportu RetailTech 2024 wynika, że 82 proc. firm było gotowych na wdrożenie KSeF w pierwotnym terminie, choć w różnym zakresie. Budżet przeznaczony na wdrożenie e-fakturowania zagospodarowało 79 proc. przedsiębiorstw, a 38 proc. wykonało wszystkie kroki niezbędne do wdrożenia tego rozwiązania. Warto zauważyć, że duże firmy zatrudniające ponad 250 osób były w największym stopniu gotowe na przyjęcie zmian.

Cyberzagrożenia a KSeF – czy polskie firmy są gotowe na cyfrową rewolucję?

Przygotowania do KSeF to jedno, ale czy przedsiębiorstwa są świadome zagrożeń związanych z cyfrowym fakturowaniem? Kluczowe pytania dotyczą bezpieczeństwa danych i potencjalnych ryzyk związanych z cyberatakami.

REKLAMA

KSeF centralizuje faktury w chmurze zarządzanej przez administrację skarbową, co rodzi obawy o ochronę wrażliwych informacji finansowych. Firmy zastanawiają się, czy system będzie odporny na cyberzagrożenia i kto faktycznie będzie miał dostęp do ich danych a lista instytucji mających specjalny dostęp do KSeF jest dość długa. To szczególnie istotne w kontekście rosnącej liczby ataków na instytucje publiczne i przedsiębiorstwa prywatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile na zabezpieczenie rządowej infrastruktury podatnik nie ma wielkiego wpływu, o tyle na bezpieczeństwo i ciągłość działania systemów, z których korzysta, już tak. Brak odpowiednich zabezpieczeń oraz skutecznej kontroli może prowadzić do poważnych konsekwencji. Wyciek wrażliwych danych finansowych firm może skutkować stratami finansowymi, naruszeniem tajemnicy handlowej oraz utratą zaufania klientów i partnerów biznesowych. Pamiętajmy, że w ramach samego KSeF można zostać upoważnionym do danych wielu podmiotów (np. biura rachunkowe może mieć dostęp do setek czy tysięcy kont firm/ich klientów) i wówczas przejęcie dostępu do KSeF oznacza utratę kontroli nie tylko nad danymi swojego przedsiębiorstwa ale także nad danymi kontrahentów. Właśnie dlatego tak ważne jest wdrożenie odpowiednich mechanizmów zabezpieczających.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Jak chronić dane w erze e-fakturowania? Co radzą eksperci

Eksperci wskazują na kilka kluczowych działań, które mogą poprawić bezpieczeństwo. Wdrożenie zaawansowanych mechanizmów szyfrowania i autoryzacji dostępu jest podstawą ochrony danych. Regularne testy bezpieczeństwa oraz monitorowanie podatności systemu pozwalają na wczesne wykrycie zagrożeń i ich eliminację. Edukacja pracowników w zakresie cyberzagrożeń to kolejny istotny element, ponieważ wciąż wiele naruszeń wynika z błędów ludzkich. Współpraca z doświadczonymi partnerami technologicznymi może natomiast zapewnić skuteczne wsparcie w zakresie ochrony systemów IT.

Spójność i bezpieczeństwo danych to fundament skutecznej automatyzacji procesów księgowych i fiskalnych. W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie cyfryzacja nabiera tempa, kluczowe jest nie tylko wdrożenie KSeF, ale także zapewnienie pełnej ochrony danych finansowych. Firmy powinny zadbać o kompleksowe rozwiązania zabezpieczające, takie jak zaawansowane szyfrowanie, kontrola dostępu oraz monitoring cyberzagrożeń – mówi Michał Tomaszewski, szef Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Exorigo-Upos. – Odpowiednia integracja systemów IT oraz ich zgodność z przepisami to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także sprawnego funkcjonowania organizacji. Dlatego warto inwestować w technologie, które nie tylko ułatwią procesy fakturowania, ale także zwiększą kontrolę nad danymi i pozwolą firmom skupić się na rozwoju biznesu – dodaje.

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania. Adaptacja do nowych standardów ochrony danych to kluczowy element strategii każdej nowoczesnej organizacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA