REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku
Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) zastąpią od 1 maja 2016 r. Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Ministerstwo Finansów informuje, że pozwolenia wydane na podstawie WKC lub Rozporządzenia Wykonawczego (RWKC), które nie są ograniczone terminem ważności (tj. wydane zostały na czas nieokreślony) pozostają nadal ważne w dniu 1 maja 2016 r., aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń. Pozwolenia takie powinny zostać ponownie ocenione w terminie do dnia 1 maja 2019 r.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami pozwolenia wydane na podstawie WKC lub RWKC, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r. i nie są ograniczone terminem ważności podlegają ponownej ocenie.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższa zasada nie dotyczy: 

- pozwoleń udzielonych eksporterom na sporządzanie deklaracji na fakturze, o których mowa w art.97v i art. 117 RWKC, 

- pozwoleń na gospodarowanie materiałami z wykorzystaniem metody rozróżnienia księgowego, o której mowa w art. 88 RWKC.

Szczególne regulacje dotyczą pozwoleń pojedynczych na procedurę uproszczoną (SASP) – pozostają one ważne do dnia wdrożenia scentralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, tj. do 2020 r. (art. 345 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Szczególne regulacje dotyczą również pozwoleń na odroczenie płatności należności w odniesieniu do decyzji wydanych zgodnie z art. 224 WKC, obowiązujących w dniu 1 maja 2016 r., przyznających odroczenie płatności łącznie dla wszystkich należności, które podlegają jednemu zaksięgowaniu zgodnie z art. 218 ust. 1 WKC. Jeżeli w wyniku ponownej oceny pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego powiązanego z taką decyzją udzielono nowego pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego, nowe pozwolenie na odroczenie płatności wydaje się automatycznie w tym samym czasie zgodnie z art. 110 UKC.

Pozostałe pozwolenie bez określonego terminu ważności podlegają obowiązkowi ponownej oceny.

Ponownej ocenie poddane zostaną zatem następujące pozwolenia wydane na podstawie przepisów WKC

- świadectwo AEO,

- pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu,

- pozwolenie na stosowanie procedury zgłoszenia uproszczonego,

- pozwolenie na skład celny,

- pozwolenie na magazyn czasowego składowania,

- zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,

- pozwolenie na status upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy TIR,

- pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego,

-  pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego 100%, 50% i 30% (tranzyt),

-  pozwolenie na zwolnienie za składnia zabezpieczenia (tranzyt),

-  pozwolenie na ustanowienie regularnej linii żeglugowej,

-  pozwolenie na potwierdzanie unijnego statusu przez upoważnionego wystawcę (T2L/T2LF),

- pozwolenie na tzw. ryczałtowe określenie niektórych elementów formułujących wartość celną, wydane na podstawie art. 156a RWKC.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Uwaga: W zakresie pozwoleń tranzytowych ponownej ocenie podlegać będą również pozwolenia na upoważnionego nadawcę TIR (według przepisów krajowych).

Maksymalny termin na przeprowadzenie ponownej oceny – 1 maja 2019 r.

Po przeprowadzeniu ponownej oceny organ celny cofa pozwolenie wydane przed 1 maja 2016 r., a następnie (jeżeli wynik ponownej oceny potwierdził, że warunki i kryteria wymagane do jego wydania są spełnione) wydaje nowe pozwolenie.


Przepisy UKC oraz przepisy rozporządzenia delegowanego i wykonawczego w większym stopniu niż dotychczas wiążą uzyskanie niektórych pozwoleń ze spełnieniem warunków i kryteriów jakie są wymagane dla uzyskania statusu AEO (art. 39 UKC). Powiązanie to ma charakter: 

- bezpośredniego odwołania do konkretnych przepisów o warunkach i kryteriach AEO – np.- pozwolenie na upoważnionego nadawcę w tranzycie unijnym, 

- powielenia tych przepisów w artykułach określających warunki i kryteria dla poszczególnych pozwoleń – np. pozwolenie na zwolnienie z zabezpieczenia generalnego, lub 

- bezpośredniego uzależnienia możliwości uzyskania danego pozwolenia od posiadania- statusu AEOC – np. pozwolenie na odprawę scentralizowaną i pozwolenia na samoobsługę celną.

Jeżeli przedsiębiorca posiada status AEOC wydany przed 1 maja 2016 r. to możliwość skorzystania z niego przy ubieganiu się o pozwolenie wydane na podstawie nowych przepisów, które uzależnione jest od spełnienia przez przedsiębiorcę warunków jakie wymagane są dla AEOC lub od posiadania tego typu świadectwa – wymaga uprzedniej ponownej oceny dotychczasowego świadectwa AEOC/F.

Ponowna ocena będzie się odbywała z urzędu według harmonogramu. O podjęciu czynności związanych z ponowną oceną oraz o jej wyniku przedsiębiorca zostanie poinformowany.

Podstawa prawna:

- art. 23 ust. 4 UKC

- art. 15, art. 250–251, art. 253–254 rozporządzenia delegowanego

- art. 345, rozporządzenia wykonawczego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA