REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku
Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) zastąpią od 1 maja 2016 r. Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Ministerstwo Finansów informuje, że pozwolenia wydane na podstawie WKC lub Rozporządzenia Wykonawczego (RWKC), które nie są ograniczone terminem ważności (tj. wydane zostały na czas nieokreślony) pozostają nadal ważne w dniu 1 maja 2016 r., aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń. Pozwolenia takie powinny zostać ponownie ocenione w terminie do dnia 1 maja 2019 r.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami pozwolenia wydane na podstawie WKC lub RWKC, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r. i nie są ograniczone terminem ważności podlegają ponownej ocenie.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższa zasada nie dotyczy: 

- pozwoleń udzielonych eksporterom na sporządzanie deklaracji na fakturze, o których mowa w art.97v i art. 117 RWKC, 

- pozwoleń na gospodarowanie materiałami z wykorzystaniem metody rozróżnienia księgowego, o której mowa w art. 88 RWKC.

Szczególne regulacje dotyczą pozwoleń pojedynczych na procedurę uproszczoną (SASP) – pozostają one ważne do dnia wdrożenia scentralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, tj. do 2020 r. (art. 345 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Szczególne regulacje dotyczą również pozwoleń na odroczenie płatności należności w odniesieniu do decyzji wydanych zgodnie z art. 224 WKC, obowiązujących w dniu 1 maja 2016 r., przyznających odroczenie płatności łącznie dla wszystkich należności, które podlegają jednemu zaksięgowaniu zgodnie z art. 218 ust. 1 WKC. Jeżeli w wyniku ponownej oceny pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego powiązanego z taką decyzją udzielono nowego pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego, nowe pozwolenie na odroczenie płatności wydaje się automatycznie w tym samym czasie zgodnie z art. 110 UKC.

Pozostałe pozwolenie bez określonego terminu ważności podlegają obowiązkowi ponownej oceny.

Ponownej ocenie poddane zostaną zatem następujące pozwolenia wydane na podstawie przepisów WKC

- świadectwo AEO,

- pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu,

- pozwolenie na stosowanie procedury zgłoszenia uproszczonego,

- pozwolenie na skład celny,

- pozwolenie na magazyn czasowego składowania,

- zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,

- pozwolenie na status upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy TIR,

- pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego,

-  pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego 100%, 50% i 30% (tranzyt),

-  pozwolenie na zwolnienie za składnia zabezpieczenia (tranzyt),

-  pozwolenie na ustanowienie regularnej linii żeglugowej,

-  pozwolenie na potwierdzanie unijnego statusu przez upoważnionego wystawcę (T2L/T2LF),

- pozwolenie na tzw. ryczałtowe określenie niektórych elementów formułujących wartość celną, wydane na podstawie art. 156a RWKC.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Uwaga: W zakresie pozwoleń tranzytowych ponownej ocenie podlegać będą również pozwolenia na upoważnionego nadawcę TIR (według przepisów krajowych).

Maksymalny termin na przeprowadzenie ponownej oceny – 1 maja 2019 r.

Po przeprowadzeniu ponownej oceny organ celny cofa pozwolenie wydane przed 1 maja 2016 r., a następnie (jeżeli wynik ponownej oceny potwierdził, że warunki i kryteria wymagane do jego wydania są spełnione) wydaje nowe pozwolenie.


Przepisy UKC oraz przepisy rozporządzenia delegowanego i wykonawczego w większym stopniu niż dotychczas wiążą uzyskanie niektórych pozwoleń ze spełnieniem warunków i kryteriów jakie są wymagane dla uzyskania statusu AEO (art. 39 UKC). Powiązanie to ma charakter: 

- bezpośredniego odwołania do konkretnych przepisów o warunkach i kryteriach AEO – np.- pozwolenie na upoważnionego nadawcę w tranzycie unijnym, 

- powielenia tych przepisów w artykułach określających warunki i kryteria dla poszczególnych pozwoleń – np. pozwolenie na zwolnienie z zabezpieczenia generalnego, lub 

- bezpośredniego uzależnienia możliwości uzyskania danego pozwolenia od posiadania- statusu AEOC – np. pozwolenie na odprawę scentralizowaną i pozwolenia na samoobsługę celną.

Jeżeli przedsiębiorca posiada status AEOC wydany przed 1 maja 2016 r. to możliwość skorzystania z niego przy ubieganiu się o pozwolenie wydane na podstawie nowych przepisów, które uzależnione jest od spełnienia przez przedsiębiorcę warunków jakie wymagane są dla AEOC lub od posiadania tego typu świadectwa – wymaga uprzedniej ponownej oceny dotychczasowego świadectwa AEOC/F.

Ponowna ocena będzie się odbywała z urzędu według harmonogramu. O podjęciu czynności związanych z ponowną oceną oraz o jej wyniku przedsiębiorca zostanie poinformowany.

Podstawa prawna:

- art. 23 ust. 4 UKC

- art. 15, art. 250–251, art. 253–254 rozporządzenia delegowanego

- art. 345, rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA