Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami pozwolenia wydane na podstawie WKC lub RWKC, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r. i nie są ograniczone terminem ważności podlegają ponownej ocenie.
REKLAMA
Powyższa zasada nie dotyczy:
- pozwoleń udzielonych eksporterom na sporządzanie deklaracji na fakturze, o których mowa w art.97v i art. 117 RWKC,
- pozwoleń na gospodarowanie materiałami z wykorzystaniem metody rozróżnienia księgowego, o której mowa w art. 88 RWKC.
Szczególne regulacje dotyczą pozwoleń pojedynczych na procedurę uproszczoną (SASP) – pozostają one ważne do dnia wdrożenia scentralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, tj. do 2020 r. (art. 345 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego).
Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm
Szczególne regulacje dotyczą również pozwoleń na odroczenie płatności należności w odniesieniu do decyzji wydanych zgodnie z art. 224 WKC, obowiązujących w dniu 1 maja 2016 r., przyznających odroczenie płatności łącznie dla wszystkich należności, które podlegają jednemu zaksięgowaniu zgodnie z art. 218 ust. 1 WKC. Jeżeli w wyniku ponownej oceny pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego powiązanego z taką decyzją udzielono nowego pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego, nowe pozwolenie na odroczenie płatności wydaje się automatycznie w tym samym czasie zgodnie z art. 110 UKC.
Pozostałe pozwolenie bez określonego terminu ważności podlegają obowiązkowi ponownej oceny.
Ponownej ocenie poddane zostaną zatem następujące pozwolenia wydane na podstawie przepisów WKC:
- świadectwo AEO,
- pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu,
- pozwolenie na stosowanie procedury zgłoszenia uproszczonego,
- pozwolenie na skład celny,
- pozwolenie na magazyn czasowego składowania,
- zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,
- pozwolenie na status upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym (T1/T2),
- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy w tranzycie unijnym (T1/T2),
- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy TIR,
- pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego,
- pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego 100%, 50% i 30% (tranzyt),
- pozwolenie na zwolnienie za składnia zabezpieczenia (tranzyt),
- pozwolenie na ustanowienie regularnej linii żeglugowej,
- pozwolenie na potwierdzanie unijnego statusu przez upoważnionego wystawcę (T2L/T2LF),
- pozwolenie na tzw. ryczałtowe określenie niektórych elementów formułujących wartość celną, wydane na podstawie art. 156a RWKC.
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Uwaga: W zakresie pozwoleń tranzytowych ponownej ocenie podlegać będą również pozwolenia na upoważnionego nadawcę TIR (według przepisów krajowych).
Maksymalny termin na przeprowadzenie ponownej oceny – 1 maja 2019 r.
Po przeprowadzeniu ponownej oceny organ celny cofa pozwolenie wydane przed 1 maja 2016 r., a następnie (jeżeli wynik ponownej oceny potwierdził, że warunki i kryteria wymagane do jego wydania są spełnione) wydaje nowe pozwolenie.
Przepisy UKC oraz przepisy rozporządzenia delegowanego i wykonawczego w większym stopniu niż dotychczas wiążą uzyskanie niektórych pozwoleń ze spełnieniem warunków i kryteriów jakie są wymagane dla uzyskania statusu AEO (art. 39 UKC). Powiązanie to ma charakter:
- bezpośredniego odwołania do konkretnych przepisów o warunkach i kryteriach AEO – np.- pozwolenie na upoważnionego nadawcę w tranzycie unijnym,
- powielenia tych przepisów w artykułach określających warunki i kryteria dla poszczególnych pozwoleń – np. pozwolenie na zwolnienie z zabezpieczenia generalnego, lub
- bezpośredniego uzależnienia możliwości uzyskania danego pozwolenia od posiadania- statusu AEOC – np. pozwolenie na odprawę scentralizowaną i pozwolenia na samoobsługę celną.
Jeżeli przedsiębiorca posiada status AEOC wydany przed 1 maja 2016 r. to możliwość skorzystania z niego przy ubieganiu się o pozwolenie wydane na podstawie nowych przepisów, które uzależnione jest od spełnienia przez przedsiębiorcę warunków jakie wymagane są dla AEOC lub od posiadania tego typu świadectwa – wymaga uprzedniej ponownej oceny dotychczasowego świadectwa AEOC/F.
Ponowna ocena będzie się odbywała z urzędu według harmonogramu. O podjęciu czynności związanych z ponowną oceną oraz o jej wyniku przedsiębiorca zostanie poinformowany.
Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 4 UKC
- art. 15, art. 250–251, art. 253–254 rozporządzenia delegowanego
- art. 345, rozporządzenia wykonawczego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat