REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku
Ponowna ocena pozwoleń w sprawach celnych wydanych przed 1 maja 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) zastąpią od 1 maja 2016 r. Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Ministerstwo Finansów informuje, że pozwolenia wydane na podstawie WKC lub Rozporządzenia Wykonawczego (RWKC), które nie są ograniczone terminem ważności (tj. wydane zostały na czas nieokreślony) pozostają nadal ważne w dniu 1 maja 2016 r., aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń. Pozwolenia takie powinny zostać ponownie ocenione w terminie do dnia 1 maja 2019 r.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami pozwolenia wydane na podstawie WKC lub RWKC, które obowiązują w dniu 1 maja 2016 r. i nie są ograniczone terminem ważności podlegają ponownej ocenie.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższa zasada nie dotyczy: 

- pozwoleń udzielonych eksporterom na sporządzanie deklaracji na fakturze, o których mowa w art.97v i art. 117 RWKC, 

- pozwoleń na gospodarowanie materiałami z wykorzystaniem metody rozróżnienia księgowego, o której mowa w art. 88 RWKC.

Szczególne regulacje dotyczą pozwoleń pojedynczych na procedurę uproszczoną (SASP) – pozostają one ważne do dnia wdrożenia scentralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, tj. do 2020 r. (art. 345 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Szczególne regulacje dotyczą również pozwoleń na odroczenie płatności należności w odniesieniu do decyzji wydanych zgodnie z art. 224 WKC, obowiązujących w dniu 1 maja 2016 r., przyznających odroczenie płatności łącznie dla wszystkich należności, które podlegają jednemu zaksięgowaniu zgodnie z art. 218 ust. 1 WKC. Jeżeli w wyniku ponownej oceny pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego powiązanego z taką decyzją udzielono nowego pozwolenia na korzystanie z zabezpieczenia generalnego, nowe pozwolenie na odroczenie płatności wydaje się automatycznie w tym samym czasie zgodnie z art. 110 UKC.

Pozostałe pozwolenie bez określonego terminu ważności podlegają obowiązkowi ponownej oceny.

Ponownej ocenie poddane zostaną zatem następujące pozwolenia wydane na podstawie przepisów WKC

- świadectwo AEO,

- pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu,

- pozwolenie na stosowanie procedury zgłoszenia uproszczonego,

- pozwolenie na skład celny,

- pozwolenie na magazyn czasowego składowania,

- zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,

- pozwolenie na status upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy w tranzycie unijnym (T1/T2),

- pozwolenie na status upoważnionego odbiorcy TIR,

- pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego,

-  pozwolenie na stosowanie zabezpieczenia generalnego 100%, 50% i 30% (tranzyt),

-  pozwolenie na zwolnienie za składnia zabezpieczenia (tranzyt),

-  pozwolenie na ustanowienie regularnej linii żeglugowej,

-  pozwolenie na potwierdzanie unijnego statusu przez upoważnionego wystawcę (T2L/T2LF),

- pozwolenie na tzw. ryczałtowe określenie niektórych elementów formułujących wartość celną, wydane na podstawie art. 156a RWKC.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Uwaga: W zakresie pozwoleń tranzytowych ponownej ocenie podlegać będą również pozwolenia na upoważnionego nadawcę TIR (według przepisów krajowych).

Maksymalny termin na przeprowadzenie ponownej oceny – 1 maja 2019 r.

Po przeprowadzeniu ponownej oceny organ celny cofa pozwolenie wydane przed 1 maja 2016 r., a następnie (jeżeli wynik ponownej oceny potwierdził, że warunki i kryteria wymagane do jego wydania są spełnione) wydaje nowe pozwolenie.


Przepisy UKC oraz przepisy rozporządzenia delegowanego i wykonawczego w większym stopniu niż dotychczas wiążą uzyskanie niektórych pozwoleń ze spełnieniem warunków i kryteriów jakie są wymagane dla uzyskania statusu AEO (art. 39 UKC). Powiązanie to ma charakter: 

- bezpośredniego odwołania do konkretnych przepisów o warunkach i kryteriach AEO – np.- pozwolenie na upoważnionego nadawcę w tranzycie unijnym, 

- powielenia tych przepisów w artykułach określających warunki i kryteria dla poszczególnych pozwoleń – np. pozwolenie na zwolnienie z zabezpieczenia generalnego, lub 

- bezpośredniego uzależnienia możliwości uzyskania danego pozwolenia od posiadania- statusu AEOC – np. pozwolenie na odprawę scentralizowaną i pozwolenia na samoobsługę celną.

Jeżeli przedsiębiorca posiada status AEOC wydany przed 1 maja 2016 r. to możliwość skorzystania z niego przy ubieganiu się o pozwolenie wydane na podstawie nowych przepisów, które uzależnione jest od spełnienia przez przedsiębiorcę warunków jakie wymagane są dla AEOC lub od posiadania tego typu świadectwa – wymaga uprzedniej ponownej oceny dotychczasowego świadectwa AEOC/F.

Ponowna ocena będzie się odbywała z urzędu według harmonogramu. O podjęciu czynności związanych z ponowną oceną oraz o jej wyniku przedsiębiorca zostanie poinformowany.

Podstawa prawna:

- art. 23 ust. 4 UKC

- art. 15, art. 250–251, art. 253–254 rozporządzenia delegowanego

- art. 345, rozporządzenia wykonawczego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA