REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które funkcjonuje już o 2015 roku, wprowadziło szereg istotnych zmian w polskim systemie prawnym, szczególnie w sferze zawierania i wykonywania układu. Wprowadzone cztery postępowania restrukturyzacyjne pozwalają dłużnikowi na przeprowadzenie w drodze zawarcia układu z wierzycielami restrukturyzacji, której celem jest uniknięcie upadłości.

Odbiorcy i cel ustawy

Beneficjentami prawa restrukturyzacyjnego są dłużnicy niewypłacalni lub zagrożeni niewypłacalnością. Jego celem zaś jest zapobieżenie ogłoszeniu upadłości dłużnika dzięki przeprowadzeniu działań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Cztery procedury restrukturyzacyjne

W ustawie Prawo restrukturyzacyjne ustawodawca wprowadził cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych, które pozwalają dłużnikowi na zawarcie układu z wierzycielami. Wspólnym celem tych postępowań jest uniknięcie upadłości dłużnika. Postępowania restrukturyzacyjne wszczynane są zazwyczaj na wniosek dłużnika, jednak ustawa przewiduje od tego pewne wyjątki. Układ z wierzycielami zostaje zawarty, o ile za układem wypowie się wymagana większość wierzycieli uprawnionych do głosowania.

Postępowanie o zatwierdzenie układu

REKLAMA

Postępowanie to przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Postępowanie to odbywa się w zasadniczej części bez udziału sądu. Dłużnik samodzielnie stara się doprowadzić do zawarcia układu z wierzycielami w drodze indywidualnych negocjacji.

Jak wygląda procedura? Dłużnik podpisuje umowę z doradcą restrukturyzacyjnym, który pomaga mu przygotować propozycje układowe, sporządza plan restrukturyzacyjny, spis wierzytelności, w tym wierzytelności spornych, uczestniczy w głosowaniu wierzycieli, a następnie składa sprawozdanie o możliwości wykonania układu. W postępowaniu tym sąd nie zwołuje zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem – głosy są zbierane przez doradcę. Jeśli układ zostaje przyjęty, dłużnik składa do sądu wniosek o jego zatwierdzenie. Sąd ma dwa tygodnie na wydanie postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia układu. Od dnia wydania takiego postanowienia dłużnik realizuje układ.

Przyspieszone postępowanie układowe

REKLAMA

Podobnie jak postępowanie poprzednie, przyspieszone postępowanie układowe przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Uproszczenie trybu tego postępowania polega m.in. na ułatwieniach w ustalaniu wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Jeśli wierzyciel zgłosi zastrzeżenia do spisu wierzytelności sporządzonego przez nadzorcę sądowego, to takie wierzytelności zostają przeniesione do spisu wierzytelności spornych, co nie ma wpływu na podejmowanie dalszych czynności, takich jak np. głosowanie. W postępowaniu tym nie sporządza się również spisu inwentarza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od chwili otwarcia przyspieszonego postępowania układowego dłużnik traci prawo do wykonywania zobowiązań, które mają zostać objęte układem. Ponadto, z mocy prawa, zawieszeniu ulegają postępowania egzekucyjne dotyczące tych wierzytelności. Na wniosek dłużnika lub nadzorcy sądowego sędzia-komisarz może uchylić także zajęcia dokonane przed dniem otwarcia postępowania, o ile jest to konieczne dla dalszego prowadzenia przedsiębiorstwa.

Majątek dłużnika staje się „masą układową”. Dłużnik nie traci nad nim prawa zarządu, jednak jest w nim ograniczony wyłącznie do czynności zwykłego zarządu. Podejmowanie czynności przekraczających zwykły zarząd wymaga zgody nadzorcy sądowego. Przyspieszone postępowanie układowe powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy od dnia jego otwarcia.

Postępowanie układowe

Postępowanie układowe przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Dłużnikowi przysługuje zakres ochrony przed wierzycielami podobny jak w przyspieszonym postępowaniu układowym. Poza tym dłużnik ma także ograniczone prawo do zarządu masą układową – czynności przekraczające zwykły zarząd wymagają zgody nadzorcy sądowego.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Aby otworzyć to postępowanie układowe, trzeba uprawdopodobnić zdolności dłużnika do bieżącego zaspokajania kosztów postępowania układowego i zobowiązań powstałych po jego otwarciu.

Wyższy udział wierzytelności spornych skutkuje wydłużeniem procedury ustalania wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Wiąże się też z bardziej sformalizowaną procedurą ustalania składników masy układowej. Głosowanie nad układem przeprowadza się po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Zobacz także: Moja firma


Postępowanie sanacyjne

Postępowanie to zapewnia najlepszą ochronę majątku dłużnika przed wierzycielami. Postępowanie sanacyjne może być prowadzone niezależnie od udziału wierzytelności spornych w ogólnej sumie wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. W postępowaniu sanacyjnym dłużnik zostaje pozbawiony zarządu własnego nad masą sanacyjną – do wykonywania tego zarządu wyznacza się zarządcę sądowego.

Podobnie jak w przypadku postępowania układowego, dłużnik we wniosku powinien uprawdopodobnić zdolność do bieżącego zaspokajania kosztów postępowania sanacyjnego i zobowiązań powstałych po jego otwarciu.

W postępowaniu sanacyjnym zawieszeniu z mocy prawa ulegają postępowania egzekucyjne dotyczące wszelkich wierzytelności, a więc nie tylko tych, które zostały objęte układem.

Działania restrukturyzacyjne podejmowanie w ramach postępowania sanacyjnego mogą prowadzić do bardzo głębokiej ingerencji w funkcjonowanie przedsiębiorstwa dłużnika, dając zarządcy narzędzia wcześniej dostępne wyłącznie w postępowaniach upadłościowych, obejmujących likwidację majątku. I tak: w postępowaniu sanacyjnym z mocy prawa wygasają wszelkie udzielone przez dłużnika pełnomocnictwa oraz prokura. Ponadto zarządca może dostosować poziom zatrudnienia do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa, może odstąpić od jeszcze niewykonanych umów wzajemnych, a także sprzedać, ze skutkiem egzekucyjnym, wybrane składniki majątku dłużnika.

Przyjęcie układu

Wspólnym celem postępowań restrukturyzacyjnych jest doprowadzenie do zawarcia układu z wierzycielami, dzięki któremu dłużnik zrealizuje plan restrukturyzacyjny i zażegna widmo bankructwa. Sercem każdego z opisanych postępowań są zatem propozycje układowe. Składając je, dłużnik może zaproponować wierzycielom restrukturyzację zobowiązań przez odroczenie terminu ich wykonania, rozłożenie spłaty na raty, redukcję ich wysokości czy konwersję wierzytelności na akcje lub udziały. Wskazany w ustawie katalog możliwych propozycji nie jest zamknięty. Dzięki temu dłużnik może dowolnie je kształtować, a nawet je łączyć. Propozycje układowe mogą przewidywać np. zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika. Możliwy jest także podział wierzycieli na grupy, obejmujący poszczególne kategorie interesów.

Aby układ został przyjęty, konieczne jest jego przegłosowanie. Głosowanie nad układem odbywa się na zwołanym specjalnie w tym celu zgromadzeniu wierzycieli. Aby układ został skutecznie zawarty, w zgromadzeniu musi wziąć udział co najmniej jedna piąta wierzycieli uprawnionych do głosowania. Za układem musi wypowiedzieć się większość głosujących wierzycieli, mających łącznie co najmniej dwie trzecie sumy wierzytelności.

Przyjęty w taki sposób układ sąd zatwierdza postanowieniem. Po prawomocnym zatwierdzeniu, postępowanie restrukturyzacyjne zostaje zakończone, a dłużnik przystępuje do realizacji planu restrukturyzacyjnego.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę! Rząd podał nowe stawki. Jest komentarz prezes ZBP

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

REKLAMA

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

REKLAMA