REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w celu uniknięcia upadłości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które funkcjonuje już o 2015 roku, wprowadziło szereg istotnych zmian w polskim systemie prawnym, szczególnie w sferze zawierania i wykonywania układu. Wprowadzone cztery postępowania restrukturyzacyjne pozwalają dłużnikowi na przeprowadzenie w drodze zawarcia układu z wierzycielami restrukturyzacji, której celem jest uniknięcie upadłości.

Odbiorcy i cel ustawy

Beneficjentami prawa restrukturyzacyjnego są dłużnicy niewypłacalni lub zagrożeni niewypłacalnością. Jego celem zaś jest zapobieżenie ogłoszeniu upadłości dłużnika dzięki przeprowadzeniu działań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Cztery procedury restrukturyzacyjne

W ustawie Prawo restrukturyzacyjne ustawodawca wprowadził cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych, które pozwalają dłużnikowi na zawarcie układu z wierzycielami. Wspólnym celem tych postępowań jest uniknięcie upadłości dłużnika. Postępowania restrukturyzacyjne wszczynane są zazwyczaj na wniosek dłużnika, jednak ustawa przewiduje od tego pewne wyjątki. Układ z wierzycielami zostaje zawarty, o ile za układem wypowie się wymagana większość wierzycieli uprawnionych do głosowania.

Postępowanie o zatwierdzenie układu

REKLAMA

Postępowanie to przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Postępowanie to odbywa się w zasadniczej części bez udziału sądu. Dłużnik samodzielnie stara się doprowadzić do zawarcia układu z wierzycielami w drodze indywidualnych negocjacji.

Jak wygląda procedura? Dłużnik podpisuje umowę z doradcą restrukturyzacyjnym, który pomaga mu przygotować propozycje układowe, sporządza plan restrukturyzacyjny, spis wierzytelności, w tym wierzytelności spornych, uczestniczy w głosowaniu wierzycieli, a następnie składa sprawozdanie o możliwości wykonania układu. W postępowaniu tym sąd nie zwołuje zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem – głosy są zbierane przez doradcę. Jeśli układ zostaje przyjęty, dłużnik składa do sądu wniosek o jego zatwierdzenie. Sąd ma dwa tygodnie na wydanie postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia układu. Od dnia wydania takiego postanowienia dłużnik realizuje układ.

Przyspieszone postępowanie układowe

REKLAMA

Podobnie jak postępowanie poprzednie, przyspieszone postępowanie układowe przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Uproszczenie trybu tego postępowania polega m.in. na ułatwieniach w ustalaniu wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Jeśli wierzyciel zgłosi zastrzeżenia do spisu wierzytelności sporządzonego przez nadzorcę sądowego, to takie wierzytelności zostają przeniesione do spisu wierzytelności spornych, co nie ma wpływu na podejmowanie dalszych czynności, takich jak np. głosowanie. W postępowaniu tym nie sporządza się również spisu inwentarza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od chwili otwarcia przyspieszonego postępowania układowego dłużnik traci prawo do wykonywania zobowiązań, które mają zostać objęte układem. Ponadto, z mocy prawa, zawieszeniu ulegają postępowania egzekucyjne dotyczące tych wierzytelności. Na wniosek dłużnika lub nadzorcy sądowego sędzia-komisarz może uchylić także zajęcia dokonane przed dniem otwarcia postępowania, o ile jest to konieczne dla dalszego prowadzenia przedsiębiorstwa.

Majątek dłużnika staje się „masą układową”. Dłużnik nie traci nad nim prawa zarządu, jednak jest w nim ograniczony wyłącznie do czynności zwykłego zarządu. Podejmowanie czynności przekraczających zwykły zarząd wymaga zgody nadzorcy sądowego. Przyspieszone postępowanie układowe powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy od dnia jego otwarcia.

Postępowanie układowe

Postępowanie układowe przeznaczone jest dla dłużników, jeżeli suma wierzytelności spornych wobec nich przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Dłużnikowi przysługuje zakres ochrony przed wierzycielami podobny jak w przyspieszonym postępowaniu układowym. Poza tym dłużnik ma także ograniczone prawo do zarządu masą układową – czynności przekraczające zwykły zarząd wymagają zgody nadzorcy sądowego.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Aby otworzyć to postępowanie układowe, trzeba uprawdopodobnić zdolności dłużnika do bieżącego zaspokajania kosztów postępowania układowego i zobowiązań powstałych po jego otwarciu.

Wyższy udział wierzytelności spornych skutkuje wydłużeniem procedury ustalania wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Wiąże się też z bardziej sformalizowaną procedurą ustalania składników masy układowej. Głosowanie nad układem przeprowadza się po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.

Zobacz także: Moja firma


Postępowanie sanacyjne

Postępowanie to zapewnia najlepszą ochronę majątku dłużnika przed wierzycielami. Postępowanie sanacyjne może być prowadzone niezależnie od udziału wierzytelności spornych w ogólnej sumie wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. W postępowaniu sanacyjnym dłużnik zostaje pozbawiony zarządu własnego nad masą sanacyjną – do wykonywania tego zarządu wyznacza się zarządcę sądowego.

Podobnie jak w przypadku postępowania układowego, dłużnik we wniosku powinien uprawdopodobnić zdolność do bieżącego zaspokajania kosztów postępowania sanacyjnego i zobowiązań powstałych po jego otwarciu.

W postępowaniu sanacyjnym zawieszeniu z mocy prawa ulegają postępowania egzekucyjne dotyczące wszelkich wierzytelności, a więc nie tylko tych, które zostały objęte układem.

Działania restrukturyzacyjne podejmowanie w ramach postępowania sanacyjnego mogą prowadzić do bardzo głębokiej ingerencji w funkcjonowanie przedsiębiorstwa dłużnika, dając zarządcy narzędzia wcześniej dostępne wyłącznie w postępowaniach upadłościowych, obejmujących likwidację majątku. I tak: w postępowaniu sanacyjnym z mocy prawa wygasają wszelkie udzielone przez dłużnika pełnomocnictwa oraz prokura. Ponadto zarządca może dostosować poziom zatrudnienia do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa, może odstąpić od jeszcze niewykonanych umów wzajemnych, a także sprzedać, ze skutkiem egzekucyjnym, wybrane składniki majątku dłużnika.

Przyjęcie układu

Wspólnym celem postępowań restrukturyzacyjnych jest doprowadzenie do zawarcia układu z wierzycielami, dzięki któremu dłużnik zrealizuje plan restrukturyzacyjny i zażegna widmo bankructwa. Sercem każdego z opisanych postępowań są zatem propozycje układowe. Składając je, dłużnik może zaproponować wierzycielom restrukturyzację zobowiązań przez odroczenie terminu ich wykonania, rozłożenie spłaty na raty, redukcję ich wysokości czy konwersję wierzytelności na akcje lub udziały. Wskazany w ustawie katalog możliwych propozycji nie jest zamknięty. Dzięki temu dłużnik może dowolnie je kształtować, a nawet je łączyć. Propozycje układowe mogą przewidywać np. zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika. Możliwy jest także podział wierzycieli na grupy, obejmujący poszczególne kategorie interesów.

Aby układ został przyjęty, konieczne jest jego przegłosowanie. Głosowanie nad układem odbywa się na zwołanym specjalnie w tym celu zgromadzeniu wierzycieli. Aby układ został skutecznie zawarty, w zgromadzeniu musi wziąć udział co najmniej jedna piąta wierzycieli uprawnionych do głosowania. Za układem musi wypowiedzieć się większość głosujących wierzycieli, mających łącznie co najmniej dwie trzecie sumy wierzytelności.

Przyjęty w taki sposób układ sąd zatwierdza postanowieniem. Po prawomocnym zatwierdzeniu, postępowanie restrukturyzacyjne zostaje zakończone, a dłużnik przystępuje do realizacji planu restrukturyzacyjnego.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA