REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO /Fot. Fotolia
Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o stosowaniu monitoringu w swoim zakładzie pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Dodatkowo, należy przeprowadzić inwentaryzację kamer oraz analizę ich ustawienia pod kątem zgodności z celami stosowania monitoringu, a także zasadami wynikającymi z przepisów RODO.

Monitoring do kontroli 

Po niemal 5 miesiącach od daty rozpoczęcia obowiązywania RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada przeprowadzenie kontroli stosowania monitoringu w szkołach oraz przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych. Tymczasem w Austrii nałożona została pierwsza kara pieniężna za nieprzestrzeganie przepisów RODO – właśnie w zakresie stosowania monitoringu wizyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W myśl znowelizowanych przepisów Kodeksu pracy cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu powinny być ustalone w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy (lub też obwieszczeniu, jeśli pracodawca nie ma obowiązku uchwalenia regulaminu pracy). Ponadto Kodeks pracy wskazuje, że monitoring wizyjny może być stosowany wyłącznie dla realizacji następujących celów:

  1. zapewnienia bezpieczeństwa pracowników;
  2. ochrony mienia;
  3. kontroli produkcji;
  4. zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Każdy przedsiębiorca musi zatem pamiętać, aby po pierwsze określić cele stosowania monitoringu zgodnie z powyższym katalogiem, a także zadbać o stronę formalną, tj. dostosować regulamin pracy lub układ zbiorowy pracy do wymogów Kodeksu pracy. Warto więc przeprowadzić inwentaryzację kamer oraz analizę ich ustawienia pod kątem zgodności z celami stosowania monitoringu, a także zasadami wynikającymi z art. 5 RODO.

REKLAMA

Minimalizm danych priorytetem

Jedną z takich zasad jest zasada minimalizacji danych, określona w art. 5 ust. 1 lit. c) RODO, zgodnie z którą dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. W przypadku monitorowania pomieszczeń należy pamiętać o wynikającym z Kodeksu pracy generalnym zakazie monitorowania pomieszczeń sanitarnych, szatni, palarni, stołówek czy pomieszczeń udostępnianych organizacjom związkowym, a w przypadku monitoringu terenu wokół budynku bardzo istotnym jest takie umieszczenie kamer, aby swoim zasięgiem obejmowała wyłącznie obszar zakładu pracy, a nie np. ulicę naprzeciwko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo Kodeks pracy wymaga, aby obszar monitorowany był stosownie oznaczony, np. piktogramami informującymi o stosowaniu monitoringu wizyjnym – dotyczy to także monitoringu stosowanego w pomieszczeniach.

Monitoring wizyjny jest obecnie tematem popularnym w całej Europie, gdyż przepisy RODO bardzo mocno wpłynęły na sposób jego stosowania, wiele krajów zdecydowało się także na uchwalenie bardziej szczegółowych przepisów dotyczących monitoringu. Należy jednak pamiętać, że głównym zadaniem RODO jest ujednolicenie zasad ochrony danych osobowych oraz jednakowe stosowanie przepisów w całej Europie.

Polecamy: Serwis Inforlex RODO 3 m-ce + książka RODO dla księgowych i biur rachunkowych

Zobacz także: RODO 2018


Pierwsza kara w Austrii

Przykładowo, w ostatnim czasie austriacki organ nadzorczy (Datenschutzbehörde, dalej DSB), odpowiednik naszego Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył pierwszą karę pieniężną na przedsiębiorcę, który w niewłaściwy sposób stosował monitoring wizyjny (CCTV). DSB uznał, że zamontowanie kamery na froncie budynku, która poza bezpośrednim wejściem do budynku obejmuje dużą część sąsiedniego chodnika jest monitorowaniem przestrzeni publicznej na dużą skalę i nie jest dozwolone pod rządami RODO. Ponadto obszar monitoringu nie był odpowiednio oznaczony.

Nałożona kara wyniosła 4.800 euro i jest karą w umiarkowanej wysokości. Sprawa ta wydaje się dowodzić tezy, że górna wysokość kar, które mogą zostać nałożone za naruszenie przepisów RODO, zarezerwowana jest dla nie tylko najpoważniejszych naruszeń, ale także dla przedsiębiorstw, które osiągają bardzo wysokie obroty. Słowa te potwierdził zastępca dyrektora DSB, który w trakcie konferencji prasowej powiedział, że kary nakładane przez organ muszą być proporcjonalne i jest bardzo mało prawdopodobnym, aby przedsiębiorstwo o rocznym dochodzie sięgającym 40.000 euro zostało ukarane karą w wysokości 20 milionów euro.

Wracając jednak na nasze podwórko należy podkreślić, że Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych do chwili obecnej nie nałożyła jeszcze żadnej kary za nieprzestrzeganie przepisów RODO, ale zapowiedziała już, że w pierwszej kolejności kontrolowane będzie stosowanie monitoringu w firmach, instytucjach publicznych czy szkołach. Może to być więc ostatni dzwonek dla faktycznego wdrożenia przepisów dotyczących monitoringu wizyjnego.

Autor: Kamil Kozioł, starszy prawnik w KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Zobacz także KSP Blog o Prawie i Własności Intelektualnej

Kamil Kozioł – starszy prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA