REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Cyberprzestępstwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO /shutterstock.com
Cyberprzestępstwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo to w ostatnim czasie coraz poważniejsze zagadnienie. Nie tylko RODO nakłada na przedsiębiorców nowe, istotne obowiązki. Od końca sierpnia 2018 r. obowiązuje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

W obecnym zinformatyzowanym świecie, gdzie niemal wszystko, od drobnych spraw prywatnych po poważne przedsięwzięcia biznesowe, zależy od sprawności sieci informatycznych, cyberbezpieczeństwo urosło do rangi najpoważniejszych wyzwań, jakie stoją przed administratorami i użytkownikami sieci teleinformatycznych. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dyrektywa NIS) jest unijną odpowiedzią na to wyzwanie. Na terenie kraju implementuje ją właśnie Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa obejmuje przede wszystkim tzw. operatorów usług kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych. Ci pierwsi to podmioty świadczące usługi, które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania „krytycznej działalności społecznej lub gospodarczej”. Dostawcy usług cyfrowych to z kolei firmy świadczące usługi drogą elektroniczną w rozumieniu Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorców i firm małych).

Usługi uznane za kluczowe wskazane są w rozporządzeniu wykonawczym do Ustawy. Z kolei usługi cyfrowe objęte regulacją Ustawy wskazane są w załączniku do niej i obejmują:

- internetowe platformy handlowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- usługi przetwarzania w chmurze,

- wyszukiwarki internetowe.

Na dostawców usług cyfrowych Ustawa nakłada obowiązek stosowania środków technicznych i organizacyjnych, mających zapewnić odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa. Szerszy katalog obowiązków dotyczy operatorów usług kluczowych. Podmioty uznane za tego typu podmioty na mocy decyzji administracyjnej (i umieszczone w wykazie prowadzonym przez Ministra właściwego do spraw administracji), obowiązani będą:

  • wdrożyć system zarządzania bezpieczeństwem w systemie informacyjnym wykorzystywanym do świadczenia usług,
  • wyznaczyć osobę odpowiedzialną za utrzymywanie kontaktów z podmiotami systemu cyberbezpieczeństwa,
  • prowadzić zgłoszenia i obsługę incydentów, czyli zdarzeń mogących negatywnie wpływać cyberbezpieczeństwo,
  • przeprowadzać co najmniej raz na dwa lata audyty bezpieczeństwa systemów informacyjnych, itp.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jak wynika z powyższego, kluczowe dla praktyki funkcjonowania Ustawy będą akty wykonawcze, wskazujące m.in. katalog usług kluczowych, a także decyzje w przedmiocie uznania za operatorów usług kluczowych. To praktyka pokaże, na ile Ustawa faktycznie obciąży rynek kolejnymi obowiązkami, które choć zapewne konieczne, z pewnością oznaczać będą (kolejne) istotne obciążenia finansowe i organizacyjne.

Za naruszenia przepisów nowej ustawy przewidziano sankcje karne:  grzywny dla podmiotów objętych Ustawą w wysokości do 200 000 zł, a także grzywny dla osób fizycznych – zajmujących stanowiska kierownicze, którzy nie dopełnili obowiązków (do 200% miesięcznego wynagrodzenia).

Autor: Adam Roszyk, adwokat w KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Zobacz także KSP Blog o Prawie i Własności Intelektualnej

Adam Roszyk, adwokat w KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA