REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r. /Fotolia
Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można dużo większe zaangażowanie biznesu w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogłoszone w 2015 roku Cele Zrównoważonego Rozwoju pokazały, że skala możliwych działań jest szeroka, a sektor biznesowy ma duży wpływ na to czy założone cele możliwe będą do osiągnięcia. Nie należy zapominać również, że wiele z obecnych wyzwań jest wynikiem nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw. Wszystko to powoduje, że firmy w bardziej świadomy sposób zaczynają traktować swoją rolę w społeczeństwie i szukają sposobów na minimalizowanie swoich negatywnych wpływów. Biorąc pod uwagę to, co działo się w 2018 roku, można przewidywać, że najbliższy rok upłynie pod hasłem szukania innowacyjnych rozwiązań społecznych i środowiskowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja, o której będziemy słyszeć coraz więcej, zarówno dzięki zainteresowaniu samych przedsiębiorstw, ale również rozwiązaniom prawnym, które ułatwiać mają radzenie sobie z problemami środowiskowymi, w tym m.in. odpadami z plastiku. Firmy przygotować się muszą na zaostrzenie przepisów w kolejnych latach, co częściowo miało miejsce już w 2018 roku. Wymagać to będzie jednej strony poszukiwania alternatywnych sposobów na radzenie sobie z odpadami, ale też na zaspokajanie potrzeb konsumentów w nowy, bardziej przyjazny środowisku sposób. Te organizacje, którym uda się dzierżyć berło przywództwa, wyznaczać będą kierunki dla innych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa nie chcąc pozostać za konkurencją, same proponować będą rozwiązania, które w rezultacie przyniosą realną zmianę wzorców organizacyjnych i korzyść dla środowiska naturalnego.

Część działań podejmowanych przez biznes spowodowana zostanie przez samych konsumentów, którzy coraz bardziej pozytywnie patrzą na takie trendy takie, jak zero waste i odpowiedzialna konsumpcja. W swoich poszukiwaniach i decyzjach zakupowych uwzględniają gotowość firm do oferowania produktów bardziej przyjaznych środowisku i respektujących praw człowieka. Tendencja do bycia bardziej odpowiedzialnymi, np. w obszarze rezygnacji z surowców nieekologicznych czy nieetycznych, rysowała się na polskim rynku już w ubiegłym roku i nic nie zapowiada, żeby ten rok przyniósł drastyczne zahamowanie w tym obszarze. Obserwować będziemy rozwój nowych marek społecznie odpowiedzialnych oraz kolejne projekty tych, którym bliska jest idea CSR.

Innym aspektem, który rozwijany będzie w ramach społecznie odpowiedzialnego działania firm, będzie budowanie przejrzystych łańcuchów dostaw. Transparentne i oparte na etyce relacje w łańcuchach dostaw są ważnym elementem budowania ładu społecznego. Dzięki globalizacji firmy mają możliwości wytwarzania nieograniczone miejscem produkcji, ale popadają w pułapkę nieodpowiedzialności wobec praw człowieka. Klienci już to dostrzegli i oczekują zmiany, która pewnie nie przyjdzie od razu, ale pewne jej symptomy będziemy mogli obserwować na bieżąco.

REKLAMA

Do dalszego rozwoju społecznie odpowiedzialnego zachowania przedsiębiorstw z pewnością przyczynią się nowoczesne technologie, które już teraz pozwalają na monitorowanie procesów biznesowych pod kątem zrównoważonego rozwoju. Digitalizacja procesów, kontrola ich wydajności środowiskowej oraz narzędzia pozwalające uzyskać dokładną wiedzę o poszczególnych etapach procesu czy łańcucha dostaw z pewnością przyczynią się do zmniejszenia liczby nadużyć na tle społecznym czy środowiskowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej. Firma w spadku – zarząd sukcesyjny

Biorąc pod uwagę perspektywę rynku pracy, ważnym aspektem pozostanie zarządzanie różnorodnością. Firmy widzące wartość w tworzeniu przyjaznych dla wszystkich pracowników miejsc pracy wygrywać będą walkę o zdolnych i kompetentnych pracowników również w 2019 roku.

Bardziej odpowiedzialne decyzje i strategie to mniejsze wyzwania na przyszłość. Przed nami cały rok aby zadbać o swoje modele biznesowe i z rozwagą, odpowiedzialnością oraz świadomością konsekwencji planować kolejne przedsięwzięcia.

dr Agata Rudnicka, Katedra Logistyki, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA