REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r. /Fotolia
Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można dużo większe zaangażowanie biznesu w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogłoszone w 2015 roku Cele Zrównoważonego Rozwoju pokazały, że skala możliwych działań jest szeroka, a sektor biznesowy ma duży wpływ na to czy założone cele możliwe będą do osiągnięcia. Nie należy zapominać również, że wiele z obecnych wyzwań jest wynikiem nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw. Wszystko to powoduje, że firmy w bardziej świadomy sposób zaczynają traktować swoją rolę w społeczeństwie i szukają sposobów na minimalizowanie swoich negatywnych wpływów. Biorąc pod uwagę to, co działo się w 2018 roku, można przewidywać, że najbliższy rok upłynie pod hasłem szukania innowacyjnych rozwiązań społecznych i środowiskowych.

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja, o której będziemy słyszeć coraz więcej, zarówno dzięki zainteresowaniu samych przedsiębiorstw, ale również rozwiązaniom prawnym, które ułatwiać mają radzenie sobie z problemami środowiskowymi, w tym m.in. odpadami z plastiku. Firmy przygotować się muszą na zaostrzenie przepisów w kolejnych latach, co częściowo miało miejsce już w 2018 roku. Wymagać to będzie jednej strony poszukiwania alternatywnych sposobów na radzenie sobie z odpadami, ale też na zaspokajanie potrzeb konsumentów w nowy, bardziej przyjazny środowisku sposób. Te organizacje, którym uda się dzierżyć berło przywództwa, wyznaczać będą kierunki dla innych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa nie chcąc pozostać za konkurencją, same proponować będą rozwiązania, które w rezultacie przyniosą realną zmianę wzorców organizacyjnych i korzyść dla środowiska naturalnego.

Część działań podejmowanych przez biznes spowodowana zostanie przez samych konsumentów, którzy coraz bardziej pozytywnie patrzą na takie trendy takie, jak zero waste i odpowiedzialna konsumpcja. W swoich poszukiwaniach i decyzjach zakupowych uwzględniają gotowość firm do oferowania produktów bardziej przyjaznych środowisku i respektujących praw człowieka. Tendencja do bycia bardziej odpowiedzialnymi, np. w obszarze rezygnacji z surowców nieekologicznych czy nieetycznych, rysowała się na polskim rynku już w ubiegłym roku i nic nie zapowiada, żeby ten rok przyniósł drastyczne zahamowanie w tym obszarze. Obserwować będziemy rozwój nowych marek społecznie odpowiedzialnych oraz kolejne projekty tych, którym bliska jest idea CSR.

Innym aspektem, który rozwijany będzie w ramach społecznie odpowiedzialnego działania firm, będzie budowanie przejrzystych łańcuchów dostaw. Transparentne i oparte na etyce relacje w łańcuchach dostaw są ważnym elementem budowania ładu społecznego. Dzięki globalizacji firmy mają możliwości wytwarzania nieograniczone miejscem produkcji, ale popadają w pułapkę nieodpowiedzialności wobec praw człowieka. Klienci już to dostrzegli i oczekują zmiany, która pewnie nie przyjdzie od razu, ale pewne jej symptomy będziemy mogli obserwować na bieżąco.

REKLAMA

Do dalszego rozwoju społecznie odpowiedzialnego zachowania przedsiębiorstw z pewnością przyczynią się nowoczesne technologie, które już teraz pozwalają na monitorowanie procesów biznesowych pod kątem zrównoważonego rozwoju. Digitalizacja procesów, kontrola ich wydajności środowiskowej oraz narzędzia pozwalające uzyskać dokładną wiedzę o poszczególnych etapach procesu czy łańcucha dostaw z pewnością przyczynią się do zmniejszenia liczby nadużyć na tle społecznym czy środowiskowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej. Firma w spadku – zarząd sukcesyjny

Biorąc pod uwagę perspektywę rynku pracy, ważnym aspektem pozostanie zarządzanie różnorodnością. Firmy widzące wartość w tworzeniu przyjaznych dla wszystkich pracowników miejsc pracy wygrywać będą walkę o zdolnych i kompetentnych pracowników również w 2019 roku.

Bardziej odpowiedzialne decyzje i strategie to mniejsze wyzwania na przyszłość. Przed nami cały rok aby zadbać o swoje modele biznesowe i z rozwagą, odpowiedzialnością oraz świadomością konsekwencji planować kolejne przedsięwzięcia.

dr Agata Rudnicka, Katedra Logistyki, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA