REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

Pakiet ma zawierać pomoc w zakresie kilku obszarów, niemniej jednak poważne wątpliwości przedsiębiorców (i jak najbardziej uzasadnione) budzi ich skuteczność:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Obszar płynności finansowej:
    1. Umożliwienie odliczenia straty z 2020 r. od wyniku z 5 ubiegłych lat (czyli np. 2019 r.),
    2. Dopłaty do kredytów,
    3. Dopłaty do oprocentowania kredytów.
  2. Obszar podatków:
    1. Przesunięcie wejścia w życie nowego JPK dla dużych przedsiębiorców z 1 kwietnia na 1 lipca,
    2. Przesunięcie w zakresie ostatecznych terminów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) na 1 lipca,
    3. Wcześniejsze zwroty VAT (przede wszystkim dotyczący 60 dniowego terminu zwrotu),
    4. Ułatwienia w zawieszaniu prowadzenia działalności gospodarczej (choć na ten moment można tego dokonać nie wychodząc z domu, za pośrednictwem CEIDG i profilu zaufanego).
  3. Obszar kadrowy:
    1. Obecnie w przypadku obniżenia się przychodów firmy o 15% i więcej w okresie 6 miesięcy (względem – w uproszczeniu – okresu analogicznego sprzed kryzysu) pracownik przedsiębiorcy może liczyć na świadczenie z FGŚP w kwocie 823,60 zł + składki na ubezpieczenia społeczne, przy czym w tym celu przedsiębiorca musi spełnić szereg obostrzeń z ustawy (m.in. nie być w stanie upadłości, czy nie mieć zaległości podatkowych i składkowych, a jeśli już zaległości te występują, to powinien mieć decyzję z US/ZUS o ich rozłożeniu na raty i raty te płacić terminowo).

Ponadto już teraz ministerstwo finansów przypomniało na stronie www.gov.pl o tym, że m.in. na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej, podatnicy mogą występować do naczelnika US z wnioskiem w zakresie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty, czy umorzenia zaległości podatkowych. Według deklaracji ministerstwa finansów wnioski takie mają być rozpatrywane w pierwszej kolejności, ale nie wiadomo jeszcze, jak realnie przełoży się to na skrócenie terminów rozpatrywania tych spraw przez US.

Podobnie jest w zakresie ZUS, przy czym tu, zgodnie z decyzją prezes ZUS, składki za okresy luty, marzec i kwiecień (których termin płatności mija 10/15 marca, kwietnia i maja) mogą być odroczone w czasie do czerwca. W tym celu należy jedynie złożyć do ZUS wniosek uproszczony (najlepiej elektronicznie przez PUE, na dedykowany adres e-mailowy, w ostateczności w wersji papierowej do specjalnych skrzynek w placówkach ZUS.

W powyższych przypadkach odsetki od zaległości publicznoprawnych nie są naliczane, a przedsiębiorca korzystający z ulgi ponosi jedynie wydatek związany z opłatą prolongacyjną. W pakiecie osłonowym dla firm również ta opłata miałaby zostać zniesiona.

REKLAMA

Co warto podkreślić, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, którego jesteśmy członkiem, wystosowało do przedstawicieli rządu petycję o (cyt.):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

odroczenie terminów składania wszelkich deklaracji i zeznań podatkowych, sprawozdań do Narodowego Banku Polskiego, Głównego Urzędu Statystycznego, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wszelkich instytucji udzielających dotacji oraz sporządzenia, podpisania i zatwierdzenia sprawozdań finansowych za rok 2019, a także innych raportów i zeznań okresowych, dla których rygorystyczne terminy wynikają z innych przepisów, w tym o obrocie papierami wartościowymi, Prawa bankowego, dla których termin sporządzania i złożenia przypada po dniu 12.03.2020 r.

Powyższe związane byłoby również z tym, że i samo regulowanie należności publicznoprawnych zostałoby (być może) przesunięte w czasie, co nie wynika wprost z petycji SKwP, ale co stanowiłoby tego logiczny efekt. Skoro bowiem nie byłoby obowiązku sporządzania i wysyłania w danym okresie np. deklaracji VAT-7, to logiczną tego konsekwencją byłby brak obowiązku regulowania należności w tym zakresie. Petycja ma na celu przesunięcie w czasie obowiązku składania określonych deklaracji czy sprawozdań, co związane jest właśnie z niemożnością ich odpowiedniego przygotowania.

Analizując pakiet osłonowy, komunikat ministerstwa z przypomnieniem ws. ulg oraz petycję złożoną przez SKwP można ocenić, że bez wątpienia najbardziej realna pomoc dla przedsiębiorców wynikałaby z przychylnego ustosunkowania się rządu do petycji SKwP. Oczywiście proponowane na dzień dzisiejszy rozwiązania w ramach pakietu osłonowego mogą stanowić również pomoc dla przedsiębiorców, jednak nie ma złudzeń co do tego, że byłoby to wystarczające do ich ochrony. Nie wszyscy bowiem przedsiębiorcy korzystają z kredytów, nie wszyscy osiągnęli w ostatnich pięciu latach wynik pozwalający na pokrycie strat, które mogą wystąpić w tym roku ze względu na kryzys spowodowany koronawirusem, a przesunięcie terminów nowych JPK VAT dla dużych firm może nie mieć w tym momencie najmniejszego znaczenia (bo przygotowania w tym zakresie od strony organizacyjnej czy systemowej były podejmowane już od pewnego czasu przez tą grupę firm). Rozwiązanie zaproponowane przez SKwP wprost w petycji i wynikające z tego (pośrednio) konsekwencje zdają się na ten moment być najlepszym systemowym rozwiązaniem problemu, który już jest widoczny u przedsiębiorców w wielu branżach. Jest to również rozwiązanie najbardziej obciążające budżet Państwa. W najbliższych dniach sprawa ta powinna zostać rozstrzygnięta przez rząd.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy (nr wpisu 13557)
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA