REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

Pakiet ma zawierać pomoc w zakresie kilku obszarów, niemniej jednak poważne wątpliwości przedsiębiorców (i jak najbardziej uzasadnione) budzi ich skuteczność:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Obszar płynności finansowej:
    1. Umożliwienie odliczenia straty z 2020 r. od wyniku z 5 ubiegłych lat (czyli np. 2019 r.),
    2. Dopłaty do kredytów,
    3. Dopłaty do oprocentowania kredytów.
  2. Obszar podatków:
    1. Przesunięcie wejścia w życie nowego JPK dla dużych przedsiębiorców z 1 kwietnia na 1 lipca,
    2. Przesunięcie w zakresie ostatecznych terminów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) na 1 lipca,
    3. Wcześniejsze zwroty VAT (przede wszystkim dotyczący 60 dniowego terminu zwrotu),
    4. Ułatwienia w zawieszaniu prowadzenia działalności gospodarczej (choć na ten moment można tego dokonać nie wychodząc z domu, za pośrednictwem CEIDG i profilu zaufanego).
  3. Obszar kadrowy:
    1. Obecnie w przypadku obniżenia się przychodów firmy o 15% i więcej w okresie 6 miesięcy (względem – w uproszczeniu – okresu analogicznego sprzed kryzysu) pracownik przedsiębiorcy może liczyć na świadczenie z FGŚP w kwocie 823,60 zł + składki na ubezpieczenia społeczne, przy czym w tym celu przedsiębiorca musi spełnić szereg obostrzeń z ustawy (m.in. nie być w stanie upadłości, czy nie mieć zaległości podatkowych i składkowych, a jeśli już zaległości te występują, to powinien mieć decyzję z US/ZUS o ich rozłożeniu na raty i raty te płacić terminowo).

Ponadto już teraz ministerstwo finansów przypomniało na stronie www.gov.pl o tym, że m.in. na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej, podatnicy mogą występować do naczelnika US z wnioskiem w zakresie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty, czy umorzenia zaległości podatkowych. Według deklaracji ministerstwa finansów wnioski takie mają być rozpatrywane w pierwszej kolejności, ale nie wiadomo jeszcze, jak realnie przełoży się to na skrócenie terminów rozpatrywania tych spraw przez US.

Podobnie jest w zakresie ZUS, przy czym tu, zgodnie z decyzją prezes ZUS, składki za okresy luty, marzec i kwiecień (których termin płatności mija 10/15 marca, kwietnia i maja) mogą być odroczone w czasie do czerwca. W tym celu należy jedynie złożyć do ZUS wniosek uproszczony (najlepiej elektronicznie przez PUE, na dedykowany adres e-mailowy, w ostateczności w wersji papierowej do specjalnych skrzynek w placówkach ZUS.

W powyższych przypadkach odsetki od zaległości publicznoprawnych nie są naliczane, a przedsiębiorca korzystający z ulgi ponosi jedynie wydatek związany z opłatą prolongacyjną. W pakiecie osłonowym dla firm również ta opłata miałaby zostać zniesiona.

Co warto podkreślić, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, którego jesteśmy członkiem, wystosowało do przedstawicieli rządu petycję o (cyt.):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

odroczenie terminów składania wszelkich deklaracji i zeznań podatkowych, sprawozdań do Narodowego Banku Polskiego, Głównego Urzędu Statystycznego, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wszelkich instytucji udzielających dotacji oraz sporządzenia, podpisania i zatwierdzenia sprawozdań finansowych za rok 2019, a także innych raportów i zeznań okresowych, dla których rygorystyczne terminy wynikają z innych przepisów, w tym o obrocie papierami wartościowymi, Prawa bankowego, dla których termin sporządzania i złożenia przypada po dniu 12.03.2020 r.

Powyższe związane byłoby również z tym, że i samo regulowanie należności publicznoprawnych zostałoby (być może) przesunięte w czasie, co nie wynika wprost z petycji SKwP, ale co stanowiłoby tego logiczny efekt. Skoro bowiem nie byłoby obowiązku sporządzania i wysyłania w danym okresie np. deklaracji VAT-7, to logiczną tego konsekwencją byłby brak obowiązku regulowania należności w tym zakresie. Petycja ma na celu przesunięcie w czasie obowiązku składania określonych deklaracji czy sprawozdań, co związane jest właśnie z niemożnością ich odpowiedniego przygotowania.

Analizując pakiet osłonowy, komunikat ministerstwa z przypomnieniem ws. ulg oraz petycję złożoną przez SKwP można ocenić, że bez wątpienia najbardziej realna pomoc dla przedsiębiorców wynikałaby z przychylnego ustosunkowania się rządu do petycji SKwP. Oczywiście proponowane na dzień dzisiejszy rozwiązania w ramach pakietu osłonowego mogą stanowić również pomoc dla przedsiębiorców, jednak nie ma złudzeń co do tego, że byłoby to wystarczające do ich ochrony. Nie wszyscy bowiem przedsiębiorcy korzystają z kredytów, nie wszyscy osiągnęli w ostatnich pięciu latach wynik pozwalający na pokrycie strat, które mogą wystąpić w tym roku ze względu na kryzys spowodowany koronawirusem, a przesunięcie terminów nowych JPK VAT dla dużych firm może nie mieć w tym momencie najmniejszego znaczenia (bo przygotowania w tym zakresie od strony organizacyjnej czy systemowej były podejmowane już od pewnego czasu przez tą grupę firm). Rozwiązanie zaproponowane przez SKwP wprost w petycji i wynikające z tego (pośrednio) konsekwencje zdają się na ten moment być najlepszym systemowym rozwiązaniem problemu, który już jest widoczny u przedsiębiorców w wielu branżach. Jest to również rozwiązanie najbardziej obciążające budżet Państwa. W najbliższych dniach sprawa ta powinna zostać rozstrzygnięta przez rząd.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy (nr wpisu 13557)
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA