REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy PFR każe Ci zwrócić subwencję lub odmówi jej przyznania?

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Kiedy PFR każe Ci zwrócić subwencję lub odmówi jej przyznania? /fot. shutterstock
Kiedy PFR każe Ci zwrócić subwencję lub odmówi jej przyznania? /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W chwili tworzenia artykułu, zgodnie z informacją podawaną przez PFR, krąg beneficjentów tzw. Tarczy Finansowej objął ponad 300 000 zł podmiotów. Suma wypłaconych subwencji przekracza już 55 miliardów złotych. Wszyscy korzystający z rządowego programu powinni jednak pamiętać, że zasadniczo subwencja programowa jest zwrotna i od spełnienia szeregu różnych warunków zależy, czy przedsiębiorca otrzyma środki na stałe, czy też będzie musiał oddać otrzymane kwoty.

Rządowy program Tarczy Finansowej dla MŚP realizowany przez PFR, ruszył w kwietniu bieżącego roku. Kwota całkowitego finansowania to 75 miliardów złotych, lecz mimo upływu kilku miesięcy, do rozdysponowania pozostaje dalej blisko 20 miliardów. Jest to o tyle istotne, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, środki wypłacane będą jedynie do końca lipca. Wobec tego zasadne staje się pytanie: dlaczego wnioskujący nie otrzymują wsparcia, a jeśli je otrzymają, to ile tak naprawdę pozostanie w ich kieszeniach?

Autopromocja

Odpowiadając na pierwsze pytanie, można by wskazać cały szereg przesłanek. Przede wszystkim przedsiębiorcy nie spełniają rygorystycznych warunków udziału w programie.

Jedną z pierwszych kwestii w tym zakresie był niewystarczający spadek obrotów, spowodowany specyficzną metodą obliczania. Metodologia oparta przede wszystkim na deklaracji VAT, wynikająca z komunikatu Ministerstwa Finansów, okazała się być w dużej mierze zawodna. Dowodzi tego sytuacja branży turystycznej, która rozlicza się głównie w procedurze VAT-marża. W jej wypadku ujmowanie danych na podstawie deklaracji, prowadziło do znaczącego i nierzeczywistego zawyżenia obrotów, uniemożliwiając uzyskanie subwencji. Problem ten rozwiązano poprzez dopuszczenia do realizacji obliczeń także innych dokumentów księgowych.

Mimo rozwiązania problemu branży, wciąż obowiązującą zasadą jest, że obroty na cele wniosku należy obliczać na podstawie deklaracji. W perspektywie funkcjonowania przepisów rozwiązanie to pozostaje niedoskonałe. Jako przykład można podać firmy posiadające zakłady zagraniczne. W ich wypadku niejednokrotnie istnieje rozbieżność między obrotami obliczanymi do celów VAT, a tymi wykazywanymi w łącznie sporządzanych sprawozdaniach finansowych. Finalnie firmy otrzymują subwencję w znacznie ograniczonym zakresie, mimo, że możliwym byłoby wykazanie, że są dotknięte skutkami COVID-19 w znacznie większym stopniu.

Jak pokazała praktyka, jedną z częstszych przyczyn odmów jest stan zalegania w zakresie podatków lub należności składkowych do ZUS. Stan ten powoduje odrzucenie wniosku w całości. Oczywiście, jedynym i najprostszym rozwiązaniem jest złożenie wniosku już po uiszczeniu zaległości. Nie jest to jednak jedyny problem. Sytuacje przedsiębiorców pokazują, że niejednokrotnie system odmawiał wsparcia bo…przedsiębiorca miał nadpłatę, którą interpretowano jako stan zaległości. Podobnie w sytuacji, gdzie przedsiębiorca zawarł układ ratalny, który zgodnie z regulaminem nie jest przeszkodą uzyskania wsparcia. Wówczas aby udowodnić spełnianie warunków, trzeba przejść przez wprowadzoną w maju procedurę wyjaśniającą, gdzie dopiero konsultant PFR zweryfikuje aspekt sprawy osobiście.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniane postępowanie wyjaśniające, jest ruchem w dobrą stronę ale niepozbawionym elementarnych wad. Przede wszystkim nie został określony termin na rozpatrzenie wniosku. Przez to przedsiębiorcy trwają długi czas w oczekiwaniu na przyznanie im pomocy bądź jej rozszerzenie. Finalnie pozostają z dylematem, czy ponownie składać wniosek, czy czekać na rozwiązanie tzw.”reklamacji”. Dodatkowo, niektórzy podatnicy oczekują w zawieszeniu, prawdopodobnie na podstawie stwierdzonego ryzyka nadużyć, które uprawnia PFR do odmowy przyznania subwencji. Niestety, nadużycia oraz związane z nimi bazy informacji nie zostały zdefiniowane i określone w regulaminie. W rezultacie nie jest jasnym, jak skończy się cały katalog spraw o przyznanie subwencji, której otrzymanie może być kluczowe dla prowadzenia biznesu. Niejasne przepisy regulaminu nie ułatwiają przedsiębiorcom ubiegania się o wsparcie oraz dowodzenia swojego prawa do subwencji.

Abstrahując od problemów związanych z otrzymaniem wsparcia, trzeba podkreślić, że przedsiębiorcy, którzy otrzymali wsparcie, powinni być świadomi związanego z tym ryzyka. Przede wszystkim, subwencja PFR jest co do zasady zwrotna. Bezwarunkowo beneficjent będzie musiał zwrócić ¼ otrzymanych środków.

Zatem, aby nie zwracać pozostałych 75% subwencji będzie trzeba:

  • spełnić warunki określone w umowie (odnośnie stanu zatrudnienia oraz poniesionej straty);
  • złożyć stosowne oświadczenia i dokumenty na potwierdzenie tych faktów.

PFR uprawniony jest do monitoringu udzielania i wykorzystywania subwencji finansowych oraz kontrolowania oświadczeń oraz podawanych przez beneficjenta informacji związanych z realizacją umowy. Co ważne, uwzględniając okres finansowania oraz okres jego spłaty, realizacja umowy może trwać nawet kilka lat. W tym okresie przedsiębiorca otrzymujący wsparcie powinien mieć świadomość potencjalnej kontroli. W przypadku stwierdzenia złożenia nieprawdziwych oświadczeń lub podania we wniosku nieprawdziwych informacji, PFR może podjąć decyzję o zobowiązaniu beneficjenta do zwrotu całości lub części subwencji.

Reasumując zakres kontroli, możemy wskazać kilka obszarów znaczącego ryzyka:

  • prawdziwość oświadczeń złożonych przez beneficjenta (włączając nieświadomie pomyłki);
  • realizacja wszystkich warunków programowych;
  • prawidłowe wydatkowanie środków.

Dlatego też przedsiębiorcy którzy skorzystali z Tarczy Finansowej powinni rzetelnie nadzorować wykorzystanie środków i zrealizować kompleksową kontrolę, aby zabezpieczyć się przez nieprawidłowościami i potencjalną koniecznością zwrotu subwencji. W tym zakresie warto skontaktować się z doradcą podatkowym mającym doświadczenie w zakresie instrumentów antykryzysowych. Profesjonalne wsparcie może spowodować uniknięcie dotkliwych sankcji, w szczególności zwrotu całości subwencji.

Michał Wiącek młodszy konsultant podatkowy w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych w Krakowie

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA