REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Gwarancji Płynnościowych obejmie limity faktoringowe

Funduszu Gwarancji Płynnościowych obejmie limity faktoringowe /Fot. Fotolia
Funduszu Gwarancji Płynnościowych obejmie limity faktoringowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawdopodobnie na przełomie sierpnia i września, Bank Gospodarstwa Krajowego obejmie gwarancjami z Funduszu Gwarancji Płynnościowych także limity faktoringowe. Na rozwiązanie zgodziła się już Komisja Europejska.

Bank Gospodarstwa Krajowego pomoże w zabezpieczaniu limitów faktoringowych – pierwsze umowy z faktorami spodziewa się podpisać na przełomie sierpnia i września. To będzie zupełnie nowe rozwiązanie w europejskiej gospodarce, ale oryginalnych rozwiązań w UE nie brakuje. Europejskie instytucje rozwoju mają wiele pomysłów na wspieranie przedsiębiorczości w trakcie pandemii koronawirusa a wśród ciekawszych można wymienić instrumenty pomocowe dla startupów, włoskie sposoby na odbudowanie eksportu, czeskie programy gwarancji, czy chorwackie rozwiązania dla turystyki.

REKLAMA

Autopromocja

Faktoring po polsku

W obliczu pandemii koronawirusa należało podjąć wyjątkowe środki i nierzadko wprowadzić zupełnie nowe rozwiązania wspierające gospodarkę. W Polsce, prawdopodobnie na przełomie sierpnia i września, BGK obejmie gwarancjami z Funduszu Gwarancji Płynnościowych także limity faktoringowe. Na rozwiązanie zgodziła się już Komisja Europejska.

- Jest to pierwszy w Europie program gwarancji limitów faktoringowych o charakterze pomocowym  dla przedsiębiorców. Całość działa następująco: instytucja finansowa, która świadczy usługi faktoringowe, czyli faktor, korzysta z gwarancji BGK, aby zabezpieczyć spłatę limitu faktoringowego udzielanego  swojemu  klientowi,  czyli przedsiębiorcy. Innymi słowy BGK przejmuje część ryzyka, ułatwiając faktorowi opłacenie przedstawianych przez przedsiębiorcę faktur. Tym rozwiązaniem pomagamy firmom zachować płynność w czasie kryzysu i jednocześnie wspólnie z innymi uczestnikami sektora finansowego wypełniamy lukę w tym sektorze – tłumaczy Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK.

Wsparcie dla start-upów

Belgijska instytucja finansowa PMV oferuje pożyczki dla firm zainteresowanych zwiększeniem skali działalności i start-upów. Przedsiębiorcy mogą liczyć na odroczenie odsetek w wysokości 5 proc. dla pożyczek do 800 tys. euro i odroczenie odsetek w wysokości 6 proc. w przypadku pożyczek powyżej 800 tys. euro. Wartość programu to 250 mln euro.

REKLAMA

Francuski bank inwestycyjny - Banque publique d'investissement (Bpifrance) – wzmacnia kapitał firm z sektora MŚP oraz start-upów dwoma instrumentami. Pierwszy to „Fundusz na rzecz wzmocnienia MŚP” wyposażony w prawie 100 mln euro oraz „French Tech Bridge” dysponujący 80 mln euro dla start-upów. Przedsiębiorcy mogą starać się o finansowanie w kwocie od 100 tys. do 5 mln euro, które wesprze ich inwestycje i pozwoli utrzymać płynność finansową. Pieniądze pochodzą z wykupu obligacji firm zainteresowanych wsparciem. Obligacje mogą zostać w przyszłości zamienione na akcje. W finansowaniu MŚP i start-upów muszą uczestniczyć także prywatni inwestorzy. Poza tymi rozwiązaniami start-upy mogą również liczyć na pożyczki z gwarancją Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast KfW Capital, spółka zależna niemieckiego banku KfW, oferuje instrument o nazwie „Corona Matching Facility”. Rozwiązanie ma na celu wspieranie start-upów i młodych, rozwijających się firm poprzez finansowanie kapitałem prywatnym z funduszy venture capital. Zapewnia to dodatkową płynność obiecującym start-upom, które borykają się z kryzysem.

Od pożyczek do gwarancji

Na początku pandemii koronawirusa Bank Gospodarstwa Krajowego wprowadził w ekspresowym tempie zmiany do gwarancji de minimis. Równie szybko zareagowali Czesi. 16 marca 2020 r. czeski bank rozwoju ČMZRB (Českomoravská záruční a rozvojová banka) uruchomił program COVID I. Przedsiębiorcy mogli liczyć na pożyczki od 20 tys. do 600 tys euro z zerowym oprocentowaniem. Z powodu dużej liczby wniosków, które przekroczyły możliwości finansowe programu, czeski bank 20 marca zakończył COVID I. W jego miejsce zaproponował przedsiębiorcom COVID II – program gwarancyjny dla kredytów obrotowych do maksymalnie 600 tys. euro. Ze względu na duże zapotrzebowanie na kredyty z gwarancją program zakończył się dość szybko – wnioski przyjmowano od 30 marca do 3 kwietnia. Czesi wprowadzili jednak kolejne odsłony tego rozwiązania – COVID III i COVID PRAGUE (tylko dla przedsiębiorców ze stolicy).

Włoskie rozwiązanie na kryzys

Włochy są krajem, który pandemia koronawirusa dotknęła bardzo mocno. W związku z tym wsparcie w odbudowie gospodarki również jest duże. Cassa depositi e prestiti (CDP), włoski bank rozwoju, przekazał włoskim bankom komercyjnym 3 mld euro na kredyty dla MŚP. Środki są zwykle dostępne dla banków już po kilku dniach. Firmy mogą starać się o kredyty poprzez platformę pożyczkową „Piattaforma Imprese” a banki mają sześć miesięcy na udzielenie pożyczki.

Poza tym CDP Group wdrożyło rozwiązania wspierające promocję włoskich marek. Wyróżnić można m.in. 1.5 mld euro gwarancji ułatwiających wypłaty pożyczek na utrzymanie płynności finansowej, 2 mld euro na ochronę ubezpieczeniową nowych linii kredytowych, które pomogą włoskim firmom w wejściu na nowe rynki oraz 500 mln euro na wsparcie włoskiego eksportu, jego odbudowę w tych krajach, w których produkty włoskie są najbardziej poszukiwane (np. Ameryka Łacińska, Afryka i Bliski Wschód).

Odbudowywanie turystyki

Chorwacka gospodarka w znacznej mierze bazuje na turystyce. Na podstawie „Umowy o współpracy biznesowej dotyczącej wdrażania środków zapewniających płynność przedsiębiorcom w sektorze turystyki”, podpisanej między Ministerstwem Turystyki a Chorwackim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (HBOR), HBOR może udzielać bezpośrednich, nieoprocentowanych pożyczek dla przedsiębiorców prowadzących działalność turystyczną. Program daje dostęp do kredytów o łącznej wartości 600 mln HRK, czyli ponad 79 mln euro, które można przeznaczyć na zachowanie miejsc pracy i utrzymanie płynności.

Bank Gospodarstwa Krajowego

Dziennika Gazeta Prawna. Kup w kiosku lub w wersji elektronicznej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA