REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma za granicą – niższe podatki, prostsze prawo

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Firma za granicą – niższe podatki, prostsze prawo /shutterstock.com
Firma za granicą – niższe podatki, prostsze prawo /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Współcześnie liczne grono polskich przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie swojej działalności gospodarczej pod skrzydła innego kraju. Czynią tak przede wszystkim dlatego, że mają nadzieje na osiągnięcie tam większego zysku. Czy rzeczywiście przeniesienie firmy za granicę jest opłacalne? Wiele przesłanek wskazuje na to, że tak jest w istocie (pamiętać jednak należy, że zależy to od wybranego państwa). Oto najważniejsze, przekładające się na wyższe zarobki korzyści, jakie płyną z „przeprowadzki” biznesu za granicę.

Rozwiązania podatkowe

To chyba najistotniejszy powód, dla którego wiele firm znajduje swoje miejsce poza granicami Polski. Niższe podatki to oczywiście więcej pieniędzy „w kieszeni”. Można przeznaczyć je więc albo na dalszy rozwój przedsiębiorstwa, bądź na wypłatę wyższych wynagrodzeń. I w pierwszym, i w drugim przypadku jest to z punktu widzenia właściciela firmy po prostu opłacalne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Proste, przejrzyste prawo

Każdy przedsiębiorca musi poświecić pewną ilość czasu na zapoznawanie się z przepisami prawa, regulującego funkcjonowanie jego branży. Im prawo prostsze, a przepisów mniej, tym krócej trwa nauka, a zaoszczędzony czas może być przeznaczony na pracę, co skutkuje większym zyskiem. Co więcej, nieskomplikowane prawo pozwala na radzenie sobie bez korzystania z pomocy specjalistycznych kancelarii prawnych, co z kolei wiąże się ze znacznymi oszczędnościami.

Kontakty z urzędami

Istnieją państwa (Irlandia, Wielka Brytania), znane z przyjaznego nastawienia urzędów do przedsiębiorców. Znacząco ułatwia i przyspiesza to przeprowadzanie formalnych czynności związanych z funkcjonowaniem firm, kontrole są rzadkie i mało uciążliwe, a ewentualne kary stosowane rzadko i z reguły w ostateczności. Wpływa to na komfort i wydajność pracy, a także oszczędza czas.

Specyficzne struktury biznesowe

Zdarza się, że przedsiębiorca tworząc swoją firmę planuje działalność w bardzo specjalistycznych branżach, które najefektywniej mogą rozwijać się i działać (a co za tym idzie, przynosić większe zyski) tylko w ramach odpowiednio skonstruowanych struktur biznesowych. Jeżeli rodzime prawo nie przewiduje utworzenia takowych, jedynym wyjściem jest wybór zagranicznej lokalizacji. Państwami oferującymi specjalistyczne rozwiązania biznesowe są np. Malta bądź Panama.

REKLAMA

Redukcja kosztów prowadzenia firmy

Prowadzenie biznesu wiąże się oczywiście z ponoszeniem kosztów; wniesienie kapitału założycielskiego, uiszczenie opłat przy rejestracji firmy, opłaty administracyjne, opłacenie księgowości. Lokalizacja oferująca niższe koszta będzie bardziej atrakcyjna od innych, a pod jej flagą będzie szukać swojego miejsca grono chcących w ten sposób zaoszczędzić przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prestiż

Niektóre państwa cieszą się o wiele większym zaufaniem i poważaniem w kwestiach biznesowych od innych. Przekłada się to na prestiż zarejestrowanych na ich terytoriach firm. Ten z kolei sprawia, że firma ma szansę na nawiązanie kontaktów ze zdecydowanie większą liczbą potencjalnych klientów i kooperantów od konkurencji zarejestrowanej w mniej rozpoznawalnych jurysdykcjach.

Wygoda

Ten argument odnosi się do jednej konkretnej lokalizacji, i jednej konkretnej struktury biznesowej. Mowa o brytyjskiej spółce typu Limited. W przypadku, w którym rodzaj działalności spółki nie wymaga fizycznej obecności w miejscu świadczenia usług, właściciele ani pracownicy nie mają obowiązku przebywania na terenie Zjednoczonego Królestwa. Firma może być prowadzona z dowolnego miejsca na świecie.

Sama wygoda nie przekłada się co prawda na opłacalność, ale należy pamiętać, że odnosi się do firmy brytyjskiej, co pozwala jej właścicielowi na korzystanie z dobrodziejstw oferowanych przez tamtejsze prawo, z podatkowymi włącznie.

Polecamy: Samochód w firmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA