REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na start to rozwiązane dla początkujących przedsiębiorców, dające możliwość zmniejszenia kosztów biznesu w pierwszych miesiącach działalności. Co to ulga na start? Kto może skorzystać i na czym polega? Jak zgłosić ulgę na start? Jak wypełnić ZUS ZZA i DRA? Co po zakończeniu ulgi na start?

Co to ulga na start?

Ulga na start to czasowe zwolnienie z obowiązku płacenia ubezpieczeń społecznych, z którego może korzystać określona grupa podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Instytucja ulgi na start została wprowadzona ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tzw. Konstytucja Biznesu) - Dz.U. z 2018 r., poz. 646. Weszła w życie w dniu 30 kwietnia 2018 r.

Przepisy dotyczące ulgi zawiera art. 18 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Ulga na start – kto może skorzystać?

Z ulgi na start może skorzystać przedsiębiorca, który spełnia warunki określone przez ustawodawcę, tj.:

REKLAMA

1) przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) przedsiębiorca podejmujący działalność gospodarczą ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia,

3) przedsiębiorca, który nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej,

4) przedsiębiorca, który nie podlega ubezpieczeniu w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).

Co istotne, jeżeli przedsiębiorca korzysta z ulgi na start, to jego zleceniodawca nie ma obowiązku odprowadzania za przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że:

- przedmiot umowy ze zleceniodawcą (agencyjnej, zlecenia lub o świadczenie usług) jest taki sam jak przedmiot prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności,

- osiągane przychody są opodatkowane jako przychód z działalności gospodarczej.

Ulga na start – na czym polega?

Ulga na start polega na zwolnieniu z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne przez okres sześciu miesięcy (tj. sześciu pełnych miesięcy) od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Ulga na start – jak liczyć miesiące?

Jeżeli chodzi o liczenie miesięcy do ulgi na start, to należy brać pod uwagę sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Można wyróżnić dwa przypadki:

1) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie miesiąca, nie wlicza tego miesiąca do sześciu miesięcy, w trakcie których może korzystać z ulgi na start,

2) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność pierwszego dnia miesiąca, to ten miesiąc wlicza do sześciu miesięcy, w których może korzystać z ulgi.

W przypadku zawieszenia działalności w trakcie korzystania z ulgi, okres zawieszenia nie przerywa biegu sześciu miesięcy, czyli wlicza się do okresu, w którym przedsiębiorca może korzystać z ulgi.

Natomiast, jak wynika z art. 18 ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może zrezygnować z ulgi na start, przez dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, w dowolnym momencie przed upływem sześciu miesięcy.

Jak zgłosić ulgę na start?

Ulgę na start przedsiębiorca musi zgłosić do ZUS w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Ulga na start – kod do ZUS

Korzystając z ulgi na start przedsiębiorca opłaca jedynie składkę zdrowotną. Co należy zgłosić do ZUS używając określonego kodu.

Przedsiębiorca musi zgłosić się w ZUS do ubezpieczenia zdrowotnego, z kodem tytułu ubezpieczenia, który zaczyna się od cyfr 05 40. Pozostałe dwie cyfry zależą od tego, czy przedsiębiorca ma ustalone prawo do emerytury lub renty oraz czy posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Jeśli przedsiębiorca nie posiada ustalonego prawa do emerytury/renty ani orzeczenia o niepełnosprawności, wtedy obowiązuje kod 05 40 00.

Ulga na start – jak wypełnić ZUS ZZA?

Formularz ZUS ZZA posłuży przedsiębiorcy do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

Formularz ten można wypełnić już w trakcie rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. We wniosku CEIDG-1 należy zaznaczysz „ZZA” w punkcie 12.2 „Dołączam zgłoszenia ZUS”. Poza tym, zgłoszenie można przekazać do ZUS:

- w formie papierowej (w palcówce ZUS lub pocztą), pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie rozliczał składki maksymalnie za pięć osób,

- w Programie Płatnik – wypełniając formularz i podpisując podpisem kwalifikowanym,

- w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), formularz popisany podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym.

Jak wypełnić DRA ulga na start?

Ulga na start wymaga zgłoszenia i opłacania tylko składki zdrowotnej, o czym już pisaliśmy. Natomiast do dziesiątego dnia następnego miesiąca po rozpoczęciu działalności i zgłoszeniu do ubezpieczeń przedsiębiorca powinien złożyć do ZUS deklarację ZUS DRA i zapłacić składkę.

Następnie, jeżeli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, do końca okresu korzystania z ulgi na start nie musi już składać deklaracji ZUS DRA. Kolejną deklarację należy złożyć dopiero po upływie sześciu miesięcy korzystania z ulgi.

W przypadku gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników lub współpracuje ze zleceniobiorcami, musi zarejestrować ich w ZUS i opłacać za nich składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Kiedy koniec ulgi na start?

Przedsiębiorca może przestać korzystać z ulgi na start w dowolnym wybranym momencie przed upływem sześciu miesięcy lub skorzystać z całej przysługującej mu ulgi, która zakończy się po upływie pełnych sześciu miesięcy.

Co po zakończeniu ulgi na start?

Po zakończeniu korzystania z ulgi na start przedsiębiorca może skorzystać z możliwości opłacania obniżonych składek ZUS. Obniżone składki przysługują za pełne 24 miesiące. Przy czym, gdy przedsiębiorca zrezygnuje z ulgi na start w połowie miesiąca, okres obniżonych składek zacznie się liczyć dopiero od kolejnego miesiąca.

W celu skorzystania z obniżonych składek ZUS przedsiębiorca musi:

- wyrejestrować się z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 40,

- zgłosić do ubezpieczeń w ramach obniżonych składek z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 70, natomiast, jeżeli ma prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, z kodem 05 72.

Po tym okresie, jeśli przychód nie przekroczył 120 tys. zł, przedsiębiorca może skorzystać z Małego ZUS Plus.

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców - Dz.U. z 2018 r., poz. 646.

Polecamy: Komplet PODATKI 2021

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA