REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberataki w firmie podczas pracy zdalnej - jak się chronić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Cyberataki w firmie podczas pracy zdalnej - jak się chronić?
Cyberataki w firmie podczas pracy zdalnej - jak się chronić?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Cyberataki. W ciągu ostatnich kilku lat przedsiębiorstwa miały do czynienia z coraz większą liczbą ataków cyberprzestępców. Dowodzą tego chociażby dane zgromadzone w raporcie “Cyberbezpieczeństwo: Trendy 2021” przygotowanym przez firmę Xopero. Jeszcze w 2016 roku ransomware uderzał co 2 minuty, rok później co 40 sekund, w 2019 roku liczba ta spadła do 14. Prognozuje się, że w 2021 r. tego typu atak będzie pojawiał się co 11 sekund. Co zrobić, aby ochronić zdalnych pracowników i dane firmowe?

Cyberataki w firmie

Lista zagrożeń, z którymi codziennie mierzą się zdalni pracownicy na całym świecie, ciągle się powiększa. Najpopularniejsze ataki wykorzystują ludzkie błędy i niewiedzę w zakresie cyberbezpieczeństwa, dlatego należy zadbać o budowanie świadomości o ochronie danych wśród pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Ransomware

Niezmiennie to właśnie ten rodzaj ataku pozostaje najbardziej kosztownym zagrożeniem dla biznesu. Coraz częściej wykorzystywany przez przestępców, polega na blokadzie dostępu do danych bądź całego systemu. Jaki cel mają w nim hakerzy? Wymuszenie okupu za odblokowanie lub odszyfrowanie danych.

Aby lepiej wyobrazić sobie ryzyko, warto uświadomić sobie, jakie szkody może przynieść ransomware. W 2019 roku oszacowano je na 11,5 miliarda dolarów. Natomiast w samym 2021 roku straty z tego tytułu mogą wynieść nawet 20 miliardów dolarów.

Eksperci dokonujący tych szacunków biorą pod uwagę m.in.: wartość zniszczonych i skradzionych informacji, postępowania karne, koszty przestoju, szkolenia pracowników oraz – co ważne – utratę reputacji.

Mobile malware

Ataki na urządzenia mobilne wciąż zyskują na znaczeniu, bo to właśnie smartfony są dziś coraz częściej narzędziami pracy. Za ich pomocą pracownicy logują się na skrzynki pocztowe i przesyłają firmowe informacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywność cyberprzestępców wykorzystujących ten wektor ataku wyraźnie wzrosła w trakcie pandemii. W tym czasie powstało wiele złośliwych aplikacji, którym skutecznie udało się oszukać zabezpieczenia sklepu Google Play. Wystarczyło użyć do ich napisania innych języków programowania, np. C lub C++, zamiast popularnej Javy. W ten sposób zmniejsza się skuteczność procedur wykrywania złośliwego oprogramowania w Google Play.

Używając takich aplikacji, przestępcy mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem bądź je szpiegować, jednocześnie kradnąc lub modyfikując istotne dane.

Spear phishing

REKLAMA

Spear phishing, czyli atak ukierunkowany, opiera się na oszustwie, podczas którego przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję, aby wyłudzić ważne informacje lub zainfekować sprzęt szkodliwymi programami. W tym przypadku hakerzy często atakują określone osoby na konkretnych stanowiskach.

Podczas pandemii pojawiły się fałszywe wiadomości dotyczące ulg podatkowych bądź rządowych pakietów pomocy finansowej. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii hakerzy podszywali się pod banki oferujące pomoc finansową. Pisali również e-maile adresowane do firm związanych z IT. Ich nadawcami mieli być przedstawiciele WHO i Międzynarodowego Funduszu Monetarnego.

Cyberataki - jak się chronić?

W codziennych działaniach pracownikom może pomóc ustalenie zasad bezpiecznego home office. Dzięki temu zespół uniknie potencjalnych kryzysowych sytuacji.

1. Praca na firmowym, dobrze zabezpieczonym sprzęcie

Pracownicy nie powinni używać prywatnego sprzętu do pracy. Na komputerach należy zainstalować profesjonalne oprogramowanie, które chroni przed internetowymi zagrożeniami, oraz zapewnić zespołowi dostęp do aktualizacji używanych rozwiązań.

2. Przesyłanie plików i bezpieczeństwo skrzynki e-mail

Jedną z lepszych metod zabezpieczania ważnych danych jest wysyłanie ich za pomocą firmowej skrzynki, nie poprzez komunikatory.

- Takie rozwiązanie daje większą pewność, że istotne informacje nie trafią w niepowołane ręce. Poczta e-mail powinna posiadać szyfrowanie połączeń z serwerem firmowym oraz być regularnie aktualizowana pod kątem poprawek bezpieczeństwa – wyjaśnia Krzysztof Wojtas z SaldeoSMART.

3. Programy z pewnych źródeł

Konta użytkowników nie powinny mieć uprawnień administratora, warto więc zablokować opcję instalowania programów z nieznanych źródeł. Korzystając z oprogramowania z oficjalnych stron, zwiększamy ochronę podczas pracy zdalnej.

4. Stosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe – z ang. Two-Factor Authentication, czyli w skrócie 2FA – jest sposobem autoryzacji podczas logowania. Aby zacząć z niego korzystać, należy użyć identyfikatora oraz hasła uwierzytelniającego (np. kodu przesłanego smsem) podawanego lub generowanego z zewnętrznego źródła, którym może być chociażby telefon. Musi być ono autonomiczne oraz uprawdopodobnić tożsamość danej osoby.

- Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest skuteczną i najprostszą metodą pomagającą zwiększyć bezpieczeństwo danych. Nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych oraz jest łatwe w obsłudze. W nowej wersji naszej aplikacji online wprowadziliśmy tę funkcję, aby zapewnić klientom dodatkowe zabezpieczenie. Pamiętajmy, że w przypadku firm zagrożenie zawsze jest bardzo duże. Haker, który uzyska dostęp do wrażliwych informacji przedsiębiorstwa lub klientów, może ukraść pliki oraz dane osobowe. Biorąc pod uwagę przepisy o RODO, uwierzytelnianie dwuskładnikowe staje się więc niezbędne – mówi Krzysztof Wojtas.

Z uwierzytelniania dwuskładnikowego opłaca się korzystać wszędzie, gdzie jest to możliwe, np. w programach pocztowych, na dyskach czy w social mediach. Zazwyczaj 2FA nie jest włączone domyślnie i należy zrobić to samemu, w ustawieniach danej aplikacji.

5. Sieć VPN

Dostęp do firmowych zasobów przez sieć wirtualną VPN pomaga chronić tożsamość oraz wrażliwe informacje. Dzięki temu szyfrowana jest działalność w internecie, zaś adres IP pozostaje ukryty.

Praca w trybie home office postawiła przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania, także w zakresie cyberbezpieczeństwa. Choć nowoczesne rozwiązania chronią nasze dane, nie zawsze są wystarczające. Kluczowa jest edukacja pracowników. Znajomość technik oszustw i manipulacji wykorzystywanych przez hakerów pozwala szybko zorientować się, że poufne informacje są zagrożone. Ważna jest też szybka reakcja na atak i powiadomienie przełożonych oraz odpowiednich służb. Dzięki temu firmy zwiększą swoje szanse na obronę przed cyberprzestępcami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

REKLAMA

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

REKLAMA