REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii, oddział w Polsce - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Firma w Anglii oddział w Polsce
Firma w Anglii oddział w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma w Anglii. Ze względu na atrakcyjne dla biznesu rozwiązania prawne oraz przyjazne nastawienie urzędów względem przedsiębiorców, Wielka Brytania przyciąga pod swoje skrzydła wielu przedsiębiorców, chcących pracować w tak odpowiednich dla nich warunkach. Są wśród nich także nasi rodacy. Jednak decydując się na przeniesienie bądź zarejestrowanie firmy w UK, powinni oni pamiętać, że będąc właścicielami spółki typu Limited (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), mają oni możliwość otworzenia oddziału tejże spółki na terytorium Polski. Kiedy taki oddział powinno się otworzyć? Jak to zrobić i jakie płyną z tego korzyści?

Firma w Anglii. Dla kogo oddział w Polsce?

Polski przedsiębiorca będący właścicielem spółki Limited, powinien rozważyć utworzenie oddziału swojej firmy działającego w jego ojczyźnie, jeżeli zaistnieje co najmniej jedna z trzech sytuacji:

REKLAMA

- po pierwsze, charakter świadczonych usług wymaga fizycznej obecności w miejscu ich świadczenia; jeżeli więc ktoś zechce pod szyldem brytyjskiej spółki Ltd prowadzić w Polsce np. sklep stacjonarny, restaurację, gabinety kosmetyczne itd, będzie musiał otworzyć oddział tejże spółki;

- po drugie, jeżeli dla właściwego prowadzenia działalności, niezbędne będzie posiadanie w Polsce   magazynu/magazynów, podobnie jak w pierwszym przypadku konieczne będzie otwarcie oddziału w naszym kraju. Przykład – osoba prowadzi internetowy sklep modelarski zarejestrowany w UK, ale magazyn, z którego rozsyłane są modele znajduje się w Polsce;

- po trzecie, dla prowadzenia działalności niezbędne jest zatrudnienie pracowników w miejscu świadczenia usług (czyli w Polsce).

Jak działa oddział brytyjskiej spółki Ltd?

Zarejestrowany w Polsce oddział brytyjskiej spółki Ltd to niezależnie funkcjonująca struktura gospodarcza, przy czym nie posiada ona osobowości prawnej w Polsce. Obowiązki księgowe i rachunkowe realizowane są na terytorium Polski, tak samo jak rozliczenia podatkowe; miejscem właściwym dla ich dokonywania jest polski Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja polskiego oddziału spółki Ltd

Rejestracja polskiego oddziału spółki Ltd, jest teoretycznie prosta, ponieważ wymaga tylko złożenia odpowiedniego wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego, który wpisze następnie rzeczony oddział do rejestru przedsiębiorców. Wniosek taki musi jednak zawierać sporą ilość dikumentów, takich jak:

  • opis rodzaju działalności oddziału
  • dane osoby reprezentującej polski oddział firmy (powinna to być rezydent Polski), a także potwierdzony notarialnie wzór jej podpisu
  • uchwałę o powołaniu rzeczonego oddziału
  • odpis aktu założycielskiego, statutu, ewentualnie innej umowy opisującej podstawę działalności spółki, razem z jego tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego
  • pozostałe dokumenty statutowe oraz ich tłumaczenia, wykonane przez tłumacza przysięgłego

Następnie należy poczekać, jako że czas rejestracji oddziału spółki Limited w Polsce wynosi od 30 do 60 dni.

Zalety posiadania oddziału spółki Ltd w Polsce

Duża elastyczność; oddział spółki Ltd w Polsce ma prawo do zatrudniania pracowników, uzyskiwania różnego rodzaju licencji, może być także płatnikiem VAT, a do tego korzystać z kapitału brytyjskiej firmy macierzystej.

Oszczędności – o ile założenie spółki Limited w Wielkiej Brytanii wymaga wpłaty określonego prawem kapitału założycielskiego, nie jest to konieczne w przypadku otwarcia jej oddziału w Polsce.

Prestiż. To sprawa nieco względna i niewymierna, ale istotna. Dlaczego? Ponieważ Wielka Brytania to jedna z najbardziej rozpoznawalnych, szanowanych i cenionych w świecie jurysdykcji, jeżeli chodzi o warunki dla prowadzenia działalności gospodarczej. Założone w UK spółki korzystają niejako z tego „kapitału zaufania”, dzięki czemu łatwiej im pozyskać nowych inwestorów, kontrahentów czy klientów. Dlatego też polski oddział brytyjskiej spółki Limited jest o wiele bardziej rozpoznawalną i cenioną strukturą biznesową, niż zwykła polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA