REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii, oddział w Polsce - co warto wiedzieć?

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Firma w Anglii oddział w Polsce
Firma w Anglii oddział w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma w Anglii. Ze względu na atrakcyjne dla biznesu rozwiązania prawne oraz przyjazne nastawienie urzędów względem przedsiębiorców, Wielka Brytania przyciąga pod swoje skrzydła wielu przedsiębiorców, chcących pracować w tak odpowiednich dla nich warunkach. Są wśród nich także nasi rodacy. Jednak decydując się na przeniesienie bądź zarejestrowanie firmy w UK, powinni oni pamiętać, że będąc właścicielami spółki typu Limited (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), mają oni możliwość otworzenia oddziału tejże spółki na terytorium Polski. Kiedy taki oddział powinno się otworzyć? Jak to zrobić i jakie płyną z tego korzyści?

Firma w Anglii. Dla kogo oddział w Polsce?

Polski przedsiębiorca będący właścicielem spółki Limited, powinien rozważyć utworzenie oddziału swojej firmy działającego w jego ojczyźnie, jeżeli zaistnieje co najmniej jedna z trzech sytuacji:

REKLAMA

Autopromocja

- po pierwsze, charakter świadczonych usług wymaga fizycznej obecności w miejscu ich świadczenia; jeżeli więc ktoś zechce pod szyldem brytyjskiej spółki Ltd prowadzić w Polsce np. sklep stacjonarny, restaurację, gabinety kosmetyczne itd, będzie musiał otworzyć oddział tejże spółki;

- po drugie, jeżeli dla właściwego prowadzenia działalności, niezbędne będzie posiadanie w Polsce   magazynu/magazynów, podobnie jak w pierwszym przypadku konieczne będzie otwarcie oddziału w naszym kraju. Przykład – osoba prowadzi internetowy sklep modelarski zarejestrowany w UK, ale magazyn, z którego rozsyłane są modele znajduje się w Polsce;

- po trzecie, dla prowadzenia działalności niezbędne jest zatrudnienie pracowników w miejscu świadczenia usług (czyli w Polsce).

Jak działa oddział brytyjskiej spółki Ltd?

Zarejestrowany w Polsce oddział brytyjskiej spółki Ltd to niezależnie funkcjonująca struktura gospodarcza, przy czym nie posiada ona osobowości prawnej w Polsce. Obowiązki księgowe i rachunkowe realizowane są na terytorium Polski, tak samo jak rozliczenia podatkowe; miejscem właściwym dla ich dokonywania jest polski Urząd Skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja polskiego oddziału spółki Ltd

Rejestracja polskiego oddziału spółki Ltd, jest teoretycznie prosta, ponieważ wymaga tylko złożenia odpowiedniego wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego, który wpisze następnie rzeczony oddział do rejestru przedsiębiorców. Wniosek taki musi jednak zawierać sporą ilość dikumentów, takich jak:

  • opis rodzaju działalności oddziału
  • dane osoby reprezentującej polski oddział firmy (powinna to być rezydent Polski), a także potwierdzony notarialnie wzór jej podpisu
  • uchwałę o powołaniu rzeczonego oddziału
  • odpis aktu założycielskiego, statutu, ewentualnie innej umowy opisującej podstawę działalności spółki, razem z jego tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego
  • pozostałe dokumenty statutowe oraz ich tłumaczenia, wykonane przez tłumacza przysięgłego

Następnie należy poczekać, jako że czas rejestracji oddziału spółki Limited w Polsce wynosi od 30 do 60 dni.

Zalety posiadania oddziału spółki Ltd w Polsce

Duża elastyczność; oddział spółki Ltd w Polsce ma prawo do zatrudniania pracowników, uzyskiwania różnego rodzaju licencji, może być także płatnikiem VAT, a do tego korzystać z kapitału brytyjskiej firmy macierzystej.

Oszczędności – o ile założenie spółki Limited w Wielkiej Brytanii wymaga wpłaty określonego prawem kapitału założycielskiego, nie jest to konieczne w przypadku otwarcia jej oddziału w Polsce.

Prestiż. To sprawa nieco względna i niewymierna, ale istotna. Dlaczego? Ponieważ Wielka Brytania to jedna z najbardziej rozpoznawalnych, szanowanych i cenionych w świecie jurysdykcji, jeżeli chodzi o warunki dla prowadzenia działalności gospodarczej. Założone w UK spółki korzystają niejako z tego „kapitału zaufania”, dzięki czemu łatwiej im pozyskać nowych inwestorów, kontrahentów czy klientów. Dlatego też polski oddział brytyjskiej spółki Limited jest o wiele bardziej rozpoznawalną i cenioną strukturą biznesową, niż zwykła polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA