REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzień Ziemi przez pryzmat ubezpieczeń środowiskowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Colonnade Insurance S.A.
Ubezpieczenia majątkowe i osobowe
Dzień Ziemi przez pryzmat ubezpieczeń środowiskowych
Dzień Ziemi przez pryzmat ubezpieczeń środowiskowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

22 kwietnia obchodzony jest Dzień Ziemi. To dobra okazja, by wskazać na korzyści z ubezpieczeń środowiskowych, które mogą w pokryć w szczególności koszty działań zapobiegawczych, remediacji, czy obrony prawnej.

Dzień Ziemi

Na przełomie stycznia i lutego 1969 roku, u wybrzeży Kalifornii, na skutek niezastosowania należytych zabezpieczeń podczas eksploatacji nowego złoża ropy na platformie wiertniczej doszło do wycieku ponad 3 milionów galonów surowca.  Do dziś to jeden z największych wycieków ropy w historii Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ta katastrofa ekologiczna była zalążkiem do ustanowienia dorocznego Dnia Ziemi, który obchodzony jest 22 kwietnia. Poprzez organizację eventów i branie udziału w licznych przedsięwzięciach związanych z obchodami tego święta, na całym świecie promowane jest życie w zgodzie z naturą, wspieranie ochrony środowiska oraz szerzenie świadomości ekologicznej.

REKLAMA

Warto mieć ubezpieczenie środowiskowe. Dlaczego?

Stare przysłowie mówi – „mądry Polak po szkodzie” – czy faktycznie tak jest? W wielu przypadkach nie ma to odzwierciedlenia w rzeczywistości. Na szczęście jednak coraz więcej przedsiębiorców wykazuje się świadomością ryzyka i wybiera ubezpieczenie środowiskowe, zabezpieczając się przed skutkami szkód w środowisku jeszcze przed ich ewentualnym wystąpieniem. Warto podkreślić, że środowiskowe scenariusze szkodowe bywają nieprzewidywalne i mogą zaskoczyć również podmioty odpowiedzialne i dobrze zorganizowane. 
Powszechnie wiadomo, że konieczność wykonania postanowień decyzji nałożonych zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, jest kosztowne i czasochłonne. 

Działania zapobiegawcze

Przykładem nieoczekiwanego scenariusza mogą być działania zapobiegawcze, do których została zobowiązana spółka planująca rozbudowę zakładu produkcji papy. Na mocy decyzji wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, spółka otrzymała wytyczne do rejestrowania aktywności… nietoperzy. Zakład znajdował się bowiem w bliskiej odległości od Obszaru Natura 2000 „Nietoperek”, będącego siedliskiem gatunków chronionych. Pomiary, do których zobowiązana została spółka, miały odbywać się powtarzalnie w określonych latach oraz miesiącach, zgodnie z wyznaczoną metodyką prowadzenia pomiarów, przy uwzględnieniu zachowań ssaków (czas opuszczania zimowisk, okres rozrodczy, czas formowania kolonii, itp.). W proces administracyjny zaangażowana została również Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska. W wystosowanym piśmie podniosła ona wiele czynników mogących przyczynić się do wystąpienia szkody w środowisku, m.in.: emisję zanieczyszczeń mających bezpośredni wpływ na ssaki oraz owady i stawonogi stanowiące bazę żerową dla chronionych osobników. Zwrócono również uwagę na oświetlenie oraz elementy infrastruktury zakładu, a także natężenie ruchu pojazdów na drodze prowadzącej do przedsiębiorstwa, mogące powodować zakłócenie przelotów nietoperzy między schronieniem a żerowiskami.

Remediacja

Przyczyną kosztownej remediacji (remedium z łac. – środek zaradczy), czyli działania, którego celem jest przywrócenie przyrodzie równowagi, może być czasem ludzkie niedopatrzenie. 

Obrazuje to sytuacja z 2018 r., która miała miejsce na terenie zakładu firmy transportowej. Doszło tam do wycieku oleju napędowego w ilości ok. 1600 dm3. Przyczyną zdarzenia było wypadnięcie pistoletu z dystrybutora z paliwem. Olej zaczął wyciekać grawitacyjnie. Aby podjąć interwencję i dostać się na teren przedsiębiorstwa, strażacy musieli użyć sprzętu hydraulicznego, gdyż na posesji nie było żadnego pracownika. Co więcej miejsce, w którym znajdował się dystrybutor, nie było odpowiednio zabezpieczone. Właściwie przygotowane podłoże z systemem drenażowym zapobiegłoby zanieczyszczeniu ok. 600 m2 powierzchni gleby, do którego doszło w wyniku zdarzenia.

Koszty Obrony

Analizując temat szkód w środowisku, oprócz kosztów związanych z remediacją, ewentualnym roszczeniem związanym ze szkodą rzeczową, osobową, przerwami w działalności czy zatrudnieniem specjalistów, należy również mieć na uwadze koszty obrony prawnej, w tym opłaty sądowe. Warunki ochrony ubezpieczeń środowiskowych pokrywają również takie koszty
Dla zobrazowania skali nakładów można posłużyć się przykładem z 2015 r. Na terenie zakładu produkcyjnego doszło do pożaru odpadów. Ze względu na toksyczność dymu ewakuowano część mieszkańców oraz zamknięto pobliskie placówki oświatowe. Po zakończeniu akcji straży pożarnej wody pogaśnicze dostały się do gleby i doszło do jej zanieczyszczenia. Konsekwencją zdarzenia było wniesienie 28 roszczeń o zadośćuczynienie za naruszenie dobra osobistego, po 30 000 zł każde. Koszty rekultywacji wyniosły 60 000 zł, a koszty obrony prawnej 90 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowanie świadomości ekologicznej

Zbliżający się Dzień Ziemi to świetna okazja do budowania świadomości ekologicznej, utrwalania dobrych nawyków, podejmowania odpowiedzialnych decyzji, a także do budowania świadomości naszej branży od lat specjalizującej się w problematyce zanieczyszczeń środowiska. To również okazja do organizowania eko-wydarzeń (np. wiosennego sprzątania pobliskiego parku wspólnie z sąsiadami) do czego serdecznie zachęcam! 
Jednocześnie przypominam o kurtażowej promocji w Colonnade. W podziękowaniu za zaangażowanie w rozwój ubezpieczeń środowiskowych, dla zapytań dotyczących nowego biznesu dla polis Environmental, spolisowanych do końca czerwca 2023 r., prowizja brokerska wyniesie 30% w pierwszym roku nowo zawartej polisy. 

Ważne

Nadszedł czas, aby zrozumieć, że przyroda bez człowieka będzie istniała, ale człowiek bez przyrody nie” – Arystoteles.

Autorem artykułu jest Jacek Stolarczuk, młodszy specjalista ds. ubezpieczeń środowiskowych Colonnade

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA