REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy opodatkowania firmy w 2024 roku. Decyzja do 20 lutego. Co można wybrać? Jakie efektywne opodatkowanie (podatek + składki)?

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zmiana formy opodatkowania firmy w 2024 roku. Decyzja do 20 lutego. Co można wybrać? Jakie efektywne opodatkowanie?
Zmiana formy opodatkowania firmy w 2024 roku. Decyzja do 20 lutego. Co można wybrać? Jakie efektywne opodatkowanie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co roku każdy przedsiębiorca powinien rozważyć opłacalność zmiany formy opodatkowania swojej firmy. Przepisy podatkowe dają czas na podjęcie tej decyzji i złożenie stosownego oświadczenia do 20 lutego. Jakie formy opodatkowania można aktualnie wybrać? 

rozwiń >

Jakie formy opodatkowania można aktualnie wybrać? 

Do wyboru są następujące formy opodatkowania: przejście na podatek liniowy, skalę podatkową, albo ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Dodatkowo warto także rozważyć zmianę formy prawnej prowadzonej działalności. 

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje kilka możliwości, które pozwalają ograniczyć odpowiedzialność za działalność przedsiębiorstwa, skorzystać z ulg i preferencji podatkowych. Trafnym może się okazać np. wybór ryczałtu od dochodów spółek, znanego jako CIT estoński, który umożliwia realne obniżenie efektywnej stawki opodatkowania, i zapewnia inne korzyści. Która forma opodatkowania będzie najlepsza dla danego przedsiębiorcy, musi zdecydować już on sam. Pomóc może analiza podatkowa sytuacji przedsiębiorstwa i prowadzonej działalności, przeprowadzona także pod kątem zbliżających się zmian w przepisach.

Wyższe stawki ZUS w 2024 roku

Od początku 2024 roku wzrosły tzw. składki zusowskie przedsiębiorców. Wyższa o ponad 181 zł jest składka na ubezpieczenie społeczne i o ok. 67 zł składka zdrowotna. Być może w przypadku jednoosobowego, samozatrudnionego przedsiębiorcy podwyżki te zdają się stosunkowo niewielkie o tyle mogą stanowić spore obciążenie ale przedsiębiorców zatrudniających pracowników. 

W 2024 r. przewidywane są aż dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia: z obecnych 3600 zł do 4242 zł w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca, a od 1 lipca do 4300 zł. Dla pracodawcy oznacza to wzrost kosztów zatrudnienia jednego pracownika do odpowiednio 5100 zł i 5200 zł, czyli o ok. 700 - 800 zł w porównaniu do roku poprzedniego (całkowity koszt pracodawcy przy pensji minimalnej 3600 zł w 2023 r. wynosił 4391,28zł) i aż o ok. 1500 zł w porównaniu do 2022 roku (3671,61 zł ówczesny koszt zatrudnienia dla pracodawcy). Do 27,70 zł zostanie podwyższona również stawka godzinowa przy zatrudnianiu na umowę zlecenie. Z 23,50 zł w 2023 r. i 19,70 zł jeszcze w roku 2022. 
Poza tym, wysokość płacy minimalnej ma wpływ na wiele innych świadczeń pracowniczych, jak: dodatek za pracę w porze nocnej, za pozostawanie w gotowości do pracy i przestój (postojowe), odprawy i odszkodowania.

REKLAMA

Państwo autorytarnie podnosi pracodawcom koszty wynagrodzenia o 900, o 1500 zł, nie pytając, czy przedsiębiorca zdoła takie ciężary ponieść, czy utrzyma się na rynku. A trzeba też pamiętać o innych rosnących kosztach prowadzenia działalności gospodarczej, zwyżkujących cenach paliwa, wynajmu, podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości wykorzystywanych do celów gospodarczych może wzrosnąć nawet do 33,10 zł/m2). Według prognoz rynkowych ceny prądu mają w 2024 r. wzrosnąć aż o 70%! W tych okolicznościach zmiana formy prawnej prowadzonej działalności albo/i zmiana formy opodatkowania może być jedynym sposobem ratunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka forma opodatkowania jest bardziej opłacalna? Dla jakiej firmy?

Na pytanie, co będzie dla mojej firmy najbardziej opłacalne, najlepiej odpowiedzieć uwzględniając charakter i perspektywy prowadzonej działalności. Jeśli firma osiąga wysokie dochody i nie przysługują jej przy tym istotne możliwości odliczeń, wówczas bardziej opłacalne będzie dla niej przejście na podatek liniowy. Jego stawka wynosi 19%. W przeciwnym razie przy rosnących dochodach nagle przedsiębiorca może wskoczyć na 32-procetnowy podatek. I odwrotnie, generując wysokie koszty prowadzonej działalności, mając w nadchodzącym roku plany dokonania znaczących wydatków, zakupów, warto rozważyć przejście na skalę podatkową i płacić jedynie 12-procentowy podatek dochodowy. 

Oczywiście najbardziej korzystnym będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. To rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy nie generują wysokich kosztów a branża, w której działają, pozwala na zastosowanie niższej niż 12% stawki ryczałtu.

Zazwyczaj przyjmuje się następującą gradację opłacalności form rozliczenia podatkowego. 

Na pierwszym miejscu jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – najbardziej opłacalny dla branży usługowej oraz wysokomarżowego handlu

Następnie - przyjęcie zasad ogólnych, ale tylko dla dochodu poniżej 120 tys. rocznie (stawka podatku dochodowego wynosi wówczas 12% plus 9% składki zdrowotnej, co daje efektywną stawkę ciężaru opodatkowania dochodu w wysokości 21%). Rozwiązanie to może się opłacać przy nisko marżowej sprzedaży lub dużej ilości kosztów uzyskania przychodu w przypadku świadczeniu usług. Stosując zasady ogólne można dodatkowo skorzystać z ulg podatkowych, np.: IP BOX, ulgi na działalność badawczo rozwojową, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, itp. 

Ostatnią w gradacji oferowanych form rozliczeń jest podatek liniowy (stawka 19% + 4,9% składki zdrowotnej, czyli 23,9% efektywnego opodatkowania). Preferowana w przypadku osiągania dochodów powyżej 120 tys. zł, również pozwala skorzystać z ww. ulg.

Estoński CIT

Efektywna stawka opodatkowania podatkiem dochodowym przy wypłacie zysków ze spółki w wysokości 20% zamiast 26,29% dla małych podatników i 25% zamiast 34,39% u większych (u których wartość przychodu z VAT-em przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 2 mln euro). Do tego możliwość korzystania z uproszczonych rozliczeń, opartych jedynie na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości, brak obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, co sprawia, że spółka może operować w bieżącej działalności większymi środkami. To główne zalety rozliczeń spółek w ramach tzw. estońskiego CIT. Poza wymogiem zatrudnienia co najmniej 3 osób przez okres 300 dni w roku podatkowym oraz niedopuszczania do tego, by przychody z innych źródeł były wyższe od przychodów z operacyjnej działalności spółki, brak dodatkowych obwarowań, które w znaczący sposób utrudniałyby przejście na estoński CIT.

Uwolnienie od składek ZUS

Prowadzenie działalności w formie spółki z o.o. pozwala jej wspólnikowi nie płacić składki zdrowotnej, jak i w ogóle składek ZUS (nie może to być spółka jednoosobowa), przy jedynie 9-procentowym podatku dochodowym od osób prawnych. Poza tym może również pomóc uniknąć konieczności płacenia daniny solidarnościowej. Zaletą prowadzenia biznesu w formie spółki z o.o. jest również uproszczona procedura i formalności związane z jej założeniem, trwające zaledwie kilka dni.

Przekształcenie JDG w spółkę i uwolnienie się od odpowiedzialności

Jeśli firma się rozwija, generuje coraz bardziej znaczące przychody, jej dalsze prowadzenie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jest niebezpieczne z uwagi na pełną odpowiedzialność, całym swoim majątkiem, za zobowiązania firmy jaka w tym przypadku spoczywa na osobie właściciela. Przekształcenie JDG w spółkę pozwala znacząco ograniczyć tę odpowiedzialność (w zależności od rodzaju spółki). Poza tym, wpisana do KRS spółka dla części kontrahentów wydaje się bardziej wiarygodna rynkowa niż jednoosobowa firma ujawniona tylko w CEIDG. Struktury spółki przewidziane na mocy przepisów Kodeksu spółek handlowych predestynują również tę formę prowadzenia działalności do łatwiejszego pozyskiwania kapitału i rozwoju, m.in. poprzez przyjmowanie nowych wspólników i wnoszenie przez nich wkładów.

Spółka komandytowa - rozwiązanie dla tych, co zarabiają za dużo

Wśród najważniejszych korzyści prowadzenia działalności w formie spółki komandytowej należą: brak odpowiedzialności komandytariusza za zobowiązania spółki (po wniesieniu całego wkładu), oraz możliwość pomniejszenia, a nawet całkowitego zniwelowania opodatkowania zysku wypłacanego komplementariuszowi. Dodatkowo, od 1 stycznia 2022 r. spółka komandytowa może rozliczać się w ramach estońskiego CIT.

Wprowadzone w 2022 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zabierają firmom (jednoosobowym działalnościom gospodarczym) tym więcej, im więcej one zarabiają, bo składka wyliczana jest procentowo od uzyskanego dochodu. Do tego odebrano przedsiębiorcom możliwości odpisania kwoty opłaconej składki od podatku.

Zakładając spółkę komandytową i przyjmując w niej funkcji komplementariusza, można opłacać składkę zdrowotną w formie ryczałtu,. Wylicza się ją od kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego przez GUS za IV kwartał roku poprzedniego. Wybór spółki komandytową i przyjęcie w niej roli komplementariusza to więc najlepsze rozwiązanie dla osób, które zarabiają dużo. Osiągane przez komplementariusza dochody z tytułu udziału w zyskach spółki korzystają z prawa do pomniejszenia ciężaru opodatkowania o kwotę CIT zapłaconego przez spółkę, w proporcji odpowiadającej udziałowi w zysku danego wspólnika.

Formy opodatkowania biznesu w 2024 roku. Podsumowanie

Oświadczenie o chęci zmiany formy opodatkowania należy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego lub dokonać aktualizacji w tym zakresie w CEIDG w terminie do 20 lutego 2024 r. Trudniejszym wyzwaniem może się okazać zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, założenie spółki czy przeprowadzenie przekształcenia spółki. Tu przydatna może się okazać pomoc profesjonalisty, np. kancelarii podatkowo-prawnej.

Autor: Robert Nogacki, radca prawny, partner zarządzający, Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w doradztwie prawnym, podatkowym oraz strategicznym dla przedsiębiorców

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA