REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat albo grzywna za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać?
Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać?
hpgruesen
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Najczęstsze kary w transporcie międzynarodowym dotyczą złamania przepisów Pakietu Mobilności, a także niedopełnienia lub błędów w procedurach celnych, przewozu nielegalnych imigrantów lub brak odpowiednich zabezpieczeń, naruszenia zasad wjazdu do stref niskiej emisji (LEZ), czy braku odpowiednich zezwoleń na przewozy specjalistyczne.

Każda z tych sytuacji wymaga innego podejścia, a odwołanie od nałożonej grzywny czy mandatu może być uzasadnione w większości przypadków, jednak z uwzględnieniem obowiązujących przepisów kraju, w którym doszło do naruszenia i dodatkowych aspektów. Z tego powodu kluczowa jest ocena, czy decyzja służb tego państwa jest zasadna i czy istnieje realna szansa na jej obniżenie lub anulowanie.

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje kar i możliwości odwołania

Jednym z powodów nałożenia kary przez organy administracyjne w dowolnym kraju Unii Europejskiej jest złamanie przepisów zawartych w Pakiecie Mobilności dotyczących np. kabotażu, tygodniowego odpoczynku w kabinie czy podejrzenie o wprowadzanie nielegalnych zmian w tachografie.

Dlatego nikogo już nie dziwią częste kontrole przeprowadzane na parkingach i sprawdzanie kierowców, pojazdów i wydruków z tachografów. Przykładem mogą być chociażby kontrole BALM w Niemczech. W lipcu minionego roku służby tego kraju skontrolowały 1 614 pojazdów, z czego stwierdzono 43 przypadki nielegalnej pauzy w kabinie i 52 bezprawne kabotaże. Łączny wymiar kary wyniósł ponad 130 tys. EUR.

Jeden z naszych klientów został właśnie obciążony karą za nielegalny kabotaż grzywną w wysokości 2500 EUR. Dzięki sprawnemu działaniu prawników i złożeniu odwołania z odpowiednimi dokumentami, udało się anulować karę i umorzyć postępowanie.

- Kolejnym poważnym problemem są mandaty za przewóz nielegalnych imigrantów czy brak odpowiednich zabezpieczeń w pojeździe. Kary te są jednymi z najwyższych w branży transportowej, ponieważ zarówno właściciel jak i kierowca są obciążani finansowo za każdego pasażera podróżującego bez uprawnień. Dodatkowo przewoźnik odpowiada solidarnie z kierowcą i gdy ten już nie pracuje, to właśnie właściciel jest zobowiązany do uregulowania nałożonej kary. Aby skutecznie odwołać się od nałożonego mandatu, konieczne jest udokumentowanie, że firma przewozowa stosowała odpowiednie procedury zabezpieczające, takie jak polityka bezpieczeństwa, szkolenia kierowców oraz kompletne dokumenty potwierdzające staranność w zabezpieczeniu pojazdu. A zaoszczędzić można nawet kilkadziesiąt tysięcy funtów – wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Najczęstsze błędy w procedurze celnej dotyczą niekompletnych dokumentów, rozbieżności między zadeklarowaną wartością lub rodzajem towaru a stanem faktycznym, czy błędy związane z dotarciem do miejsca rozładunku z pominięciem urzędu celnego.

Ważne

Należy pamiętać, że to kierowca jako pierwszy będzie pociągnięty do odpowiedzialności, a w kolejnych krokach urząd zwróci się do właściciela firmy.

Polecamy: Podróże służbowe 2025

Ile można zaoszczędzić? Przykłady skutecznych odwołań

Odwołanie od mandatu może znacząco obniżyć koszty ponoszone przez firmę transportową. Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej przywołuje sprawę operatora pocztowego, którego kara w wysokości 24 tys. funtów została zmniejszona do 6 tys. funtów po skutecznej interwencji prawników: - W innej sprawie klientka otrzymała mandat w wysokości 6 tys. funtów za naruszenie przepisów dotyczących nielegalnego przewozu imigrantów. Po odwołaniu, kara została zredukowana do zaledwie 114 funtów. Kolejnym przykładem, tym razem związanym z brakiem uprzedniego zgłoszenia celnego towaru w postaci liquidów do e-papierosów. Urząd celny w Niemczech wydał decyzję podatkową z koniecznością zapłaty przez przewoźnika podatku od wyrobów tytoniowych w kwocie 130 tys. EUR. Sprawa toczyła się ponad rok, gdzie po interwencji naszej kancelarii oraz licznych wyjaśnieniach sprawa została umorzona, a przewoźnik zwolniony z zapłacenia kary.

Do kogo się odwołać i kiedy lepiej zapłacić mandat?

Proces odwoławczy różni się w zależności od kraju, organu wydającego decyzję i rodzaju nałożonej kary.

- W sprawach związanych z przewozem nielegalnych imigrantów kluczowe jest wykazanie przestrzegania procedur i odpowiednia argumentacja. W sytuacjach dotyczących tachografów czy zezwoleń na przewóz odpadów, odwołania kieruje się do instytucji transportowych i administracyjnych. W niektórych przypadkach, jeśli kara jest wyjątkowo wysoka, konieczne może być zaangażowanie lokalnych prawników i postępowanie przed sądem administracyjnym – wskazuje Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Są sytuacje, w których odwołanie może być nieskuteczne. Sam proces może trwać bardzo długo, a w tym czasie kierowca może napotkać dodatkowe problemy, takie jak na przykład zatrzymanie i odholowanie pojazdu przez policję w danym kraju ze względu na brak opłacenia kary. Prowadzi to do strat finansowych, ponieważ zatrzymany kierowca lub pojazd nie mogą realizować kolejnych zleceń. W przypadku zatrzymania towaru, zwłaszcza jeśli przewożony jest taki, który szybko się psuje, np. owoce morza, to straty finansowe mogą być jeszcze większe. W takich przypadkach lepiej skonsultować się z kancelarią prawną, która oceni, czy odwołanie ma realne szanse na sukces, czy lepiej uiścić opłatę i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie

Pomoc kancelarii transportowej

Odwoływanie się od mandatów to skomplikowany proces, który wymaga znajomości przepisów obowiązujących w różnych krajach. Współpraca z wyspecjalizowaną kancelarią prawną, która dodatkowo ma doświadczenie w obsłudze firm z branży transportowej, pozwala nie tylko na skuteczne anulowanie kary i trafne oszacowanie zasadności składania odwołania, ale także na szybkie reagowanie na błędy administracyjne, które mogłyby prowadzić do zatrzymania pojazdu lub poniesienia dodatkowych kosztów.

- Nieprawidłowe odwołanie może skutkować nie tylko brakiem anulowania kary, ale także zatrzymaniem pojazdu i poważnymi stratami finansowymi – przestrzega ekspert TC Kancelarii Prawnej.

Po otrzymaniu mandatu lub grzywnę kluczowe jest szybkie działanie i współpraca z doświadczonymi prawnikami. Trzeba też pamiętać, że w wielu przypadkach zapłata mandatu od ręki zamyka drogę do odwołania. Jeśli otrzymamy karę z odroczoną płatnością, warto przekazać sprawę kancelarii prawnej, która pomoże sporządzić odwołanie i zaoszczędzić nierzadko wiele tysięcy złotych.

******************
TC Kancelaria Prawna jest jedną ze spółek należących do grupy Trans.eu - właściciela jednej z największych giełd ładunków w Europie, która od 18 lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży transportowo - logistycznej. Specjalizuje się w prawie transportowym, dlatego większość klientów spółki to firmy z branży Transport Spedycja Logistyka. Głównym profilem działalności kancelarii są usługi doradcze i reprezentacja w sprawach spornych. Swoimi działaniami wspiera również inne podmioty współpracujące z branżą TSL, m.in. koncerny paliwowe, firmy leasingowe. Specjalizuje się też w zakresie dochodzenia wierzytelności w Polsce i za granicą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA